پیرترها برق کمتری مصرف می‌کنند
پیرترها برق کمتری مصرف می‌کنند
«آیا چون پیرتر هستند نمی‌توانند از کولر استفاده کنند یا دلایل دیگری مانند مسئولیت‌پذیری و توجه به شرایطی غیر از خواست خودشان هم دارند»؟

این پرسشی است که به محض شنیدن خبر مصرف کمتر برق در خانواده هایی با متوسط سنی بالاتر به ذهن می‌رسد و اگرچه پاسخ دقیق آن نیازمند بررسی های روانشناختی و جامعه شناختی کامل است اما به نظر می رسد مسئولیت پذیری این قشر از جامعه در این رویکرد بی‌تاثیر نباشد.

درواقع اینکه ما وقتی در خانه یا هرجای دیگری می خواهیم از سهمی از چیزی استفاده کنیم که دیگران هم به آن نیاز دارند، صرفنظر از اندازه هزینه هایی که باید برای آن بپردازیم، به اندازه آن سهمی که برای دیگران باقی می گذاریم که آنان هم استفاده کنند هم فکر کنیم.

به گزارش نبض‌انرژی،در این انگاره البته اذیت کردن خود و کم مصرف کردن به هیچ عنوان مطرح نیست، بلکه مصرف به‌اندازه و مناسب مدنظر است؛ بحث درباره آن اندازه‌ای است که نیاز شما را برطرف کند؛ درواقع کمک به ترویج فرهنگ صحیح مصرف که در همه زمینه ها از مصرف برق گرفته تا مصرف در سایر بخش ها را در بر می گیرد که اگرچه بسیاری از خانواده های ایرانی به آن قائل هستند و در ترویج آن سهم دارند اما به نظر می رسد همچنان نیازمند اشاعه و افزایش این روش و سبک در زندگی هستیم.

پایش رفتار مصرفی

به گزارش ایرنا پایش و داده‌کاوی اطلاعات نحوه مصرف برق خانوارها در شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان نشان می‌دهد خانواده های با متوسط سنی بالاتر دغدغه بیشتری برای مدیریت مصرف دارند و برق کمتری در مقایسه با سایر خانواده‌ها مصرف می‌کنند.

آنطور که مدیران شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان اعلام می کنند تمایل به استفاده از وسایل سرمایشی در بین خانواده هایی که سن بالاتری دارند، کمتر از دیگر خانواده ها به ویژه خانواده های دارای کودک و نوجوان است.

تفاوت های رفتاری شهروندان

چگونگی مصرف برق در نقاط مختلف هر شهر و تفاوت های معنادار مصرف آنها از جمله مسائل مهم و البته قابل تحلیل است که باتوجه به اطلاعات و بررسی های متولیان مانند شرکت توزیع برق می تواند دارای محتوا و پیام های قابل تامل باشد.

در این رهگذر و با توجه به شدت گرفتن گرمای هوا و به دنبال آن افزایش مصرف برق، در خبرگزاری ایرنا استان کرمان میزبان چند تن از مدیران شرکت توزیع نیروی برق شمال استان بودیم و در این زمینه و سایر مسائل مرتبط با مصرف و نیز عملکرد این شرکت بحث و تبادل نظر شد.

موضوع نحوه مدیریت و راهکارهای کاهش مصرف برق بویژه در ایام گرم تابستان از جمله دغدغه ها و اولویت های این روزهای کشور است که با همین رویکرد و نیز بررسی وضعیت مصرف برق در ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در کرمان، این خبرگزاری میزبان این مدیران بود.

پیرترها برق کمتری مصرف می‌کنند

حمید علیزاده مدیر دفتر مدیریت مصرف، حسین علیزاده مدیر امور دیسپاچینگ (مدیریت و توزیع) و نیز مسئول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ۲۳ خرداد، زمانی که گرمای کرمان به اوج خود رسیده به ایرنا آمدند و ضمن بازدید از نحوه مدیریت مصرف و تشکر از رعایت اصول مدیریت مصرف برق در ایرنا پای صحبت و پرسش خبرنگاران ایرنا نشستند.

خانم ها کم‌مصرف‌ترند

علیزاده مدیر امور دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق شمال استان با بیان اینکه خانواده های با متوسط سنی بالاتر برق کمتری مصرف می کنند و اهتمام و دغدغه بیشتری به نحوه مدیریت مصرف برقشان در منزل دارند می گوید که صبح ها که خانم ها در منزل تنها هستند هم شاهد مصرف کمتری از برق هستیم.

پیرترها برق کمتری مصرف می‌کنند

وی در این زمینه توضیح می دهد: صبح ها که به طور معمول مردان و فرزندان از منزل خارج می شوند و خانم ها در خانه تنها می مانند، شاهد کاهش مصرف برق هستیم و بررسی ها نشان می دهد که خانم ها در تنهایی خود در منزل از تجهیزاتی مانند تلویزیون و نیز وسایل سرمایشی مانند کولر کمتر استفاده می‌کنند.

به گفته علیزاده با ورود دیگر اعضای خانواده بویژه فرزندان به خانه، مصرف برق نیز در خانواده اوج می گیرد که نشانگر افزایش استفاده از تجهیزاتی است که با برق کار می کنند.

رفتار متفاوت متاثر از سبک زندگی

وی همچنین با تشریح تفاوت ها و چگونگی الگوهای رفتاری خانواده ها در نقاط مختلف شهر می گوید: شرایط اقتصادی و نیز سبک زندگی خانواده ها در نقاط مختلف شهر خود گویای میزان و نحوه مصرف برق آنان نیز است.

علیزاده توضیح می دهد: مشاهده کرده ایم که رفتار مصرفی برخی خانواده ها در محله ها و گاه هر خیابان با خیابان دیگر متفاوت است.

وی ادامه می دهد: بسته به وضعیت معیشت و سبک زندگی، نوع و میزان استفاده از برخی وسایل مانند ماکروفر، ظرفشویی  در منازل متفاوت است که همین موضوع سبب بخشی از تغییرات در رفتارهای مصرفی برق می شود.

تفاوت هایی با مرزهای باریکتر

این مسئول در شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان تاکید می کند که تفاوت هایی حتی بین خانواده های با سبک زندگی مشابه که مثلا از یک نوع تجهیزات و وسایل در منزل استفاده می کنند نیز وجود دارد.

وی توضیح می دهد: توجه به الگوهای مناسب برق در برخی خانواده ها و عمل به توصیه ها برای کاهش مصرف که محدودیت چندانی هم در زندگی آنان ایجاد نمی کند سبب می شود که دو دسته خانواده یکسان از نظر سبک و محل زندگی و حتی وضعیت فرهنگی و اقتصادی مشابه، رفتارهای مصرفی برق متفاوتی داشته باشند و این از حس مسئولیت پذیری بیشتر برخی از آنان و توجه به اصول مدیریت مصرف برق دارد.

اوج مصرف در زمان پخش مناظره ها

از جمله مواردی که در این جلسه بیان شد به اوج رسیدن مصرف برق در زمان پخش مناظره های انتخابات ریاست جمهوری بود؛ مسئولان شرکت برق شمال کرمان اعلام کردند که همزمان با شروع مناظره شاهد اوج گرفتن مصرف برق بوده اند حال آنکه پس از مناظره ها هم مصرف کاهش یافته است.

کرونا و مصرف برق

حمید علیزاده مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان نیز می گوید ارتباط معناداری بین شرایط کرونایی و مصرف برق وجود دارد.

به گفته وی با تعطیلی مراکز آموزشی اگرچه مصرف برق در این مراکز کاهش یافته اما شاهد افزایش مصرف در بین مشترکان خانگی هستیم که نشانگر افزایش میزان استفاده از تلویزیون، رایانه ودیگر وسایل برقی در ساعات بیشتری از شبانه روز در خانه در مقایسه با روزهای قبل از شرایط کرونایی است.

پیرترها برق کمتری مصرف می‌کنند

سهم پنج برابری پرمصرف ها

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان با اشاره به دسته‌بندی مشترکان به «کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف» گفت: مشترکان پرمصرف پنج برابر کم مصرف ها برق مصرف می کنند.

وی اظهارداشت: باتوجه به اینکه بالاخره برق مشترکان به صورت یارانه ای محاسبه می شود، این رویه و مصرف چندبرابری عده ای از مشترکان پرمصرف خود نابرابری و تبعیض در حق سایر شهروندان است.

به گفته این مسئول، در قالب طرح برق امید، هزینه مشترکان کم مصرف که در ماه های سرد مصرفشان کمتر از ۸۰ کیلووات و در ماه های گرم کمتر از ۱۰۰ کیلووات باشد رایگان خواهد بود.

خوش مصرف ها مشترکانی هستند که مصرفشان کمتر از ۲۰۰ در ماه های سرد و نیز ۳۰۰ کیلووات در ماه های گرم باشد و مصرف بیشتر از این مقدار هم پرمصرف تلقی و تعریف شده است.

به گفته علیزاده در محدوده فعالیت شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ۱۵ درصد مشترکان پرمصرف، ۵۵ درصد خوش مصرف و ۳۰ درصد کم مصرف هستند اما باتوجه به مصرف پنج برابری پرمصرفان در مقایسه با کم مصرفان، وضعیت مصرف این دسته از افراد پرمصرف قابل تامل به نظر می رسد.

پرمصرفان خودشان تولید کنند

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان به مشترکان بویژه پرمصرفان توصیه می کند که با سرمایه اولیه خودشان سامانه ها و پنل های خورشیدی تهیه کنند و برق تولیدی شان را نیز با خرید تضمینی ۲۰ ساله به شرکت برق بفروشند.

علیزاده می گوید که نرخ خرید برق از این دسته از افراد سالانه براساس نرخ تورم افزایش می یابد و باتوجه به هزینه های اولیه و قیمت خرید برق، این افراد بعد از یک بازه زمانی به سرمایه شان می رسند و پس از آن درآمد حاصل از فروش برق نیز نصیبشان می شود.

ضرورت همراهی مشترکان غیرخانگی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال کرمان با تشریح طرح های تشویقی و راهکارهای این شرکت در مدیریت مصرف بویژه استفاده از ظرفیت مشترکان صنعتی، تجاری و اداری گفت: گرمای زودرس، زودتر وارد مدار شدن چاه های کشاورزی، شرایط کرونا و نیز استخراج غیرمجاز رمزارزها از جمله عواملی به شمار می رود که سبب رشد مصرف شده است.

علیزاده ساماندهی و اعمال مدیریت در روشنایی معابر عمومی، قطع برق ادارات پرمصرف، جابه جایی زمان مصرف برق در واحدهای صنعتی و کشاورزی و فعالیت در ساعات غیر اوج مصرف و نیز موکول کردن زمان تعمیرات کارخانه ها به تابستان و اوج مصرف برق را ازجمله راهکارها و طرح های تشویقی شرکت توزیع نیروی برق خواند و بیان کرد مشترکانی که با این طرح ها همراهی کنند به میزان کاهش مصرف پاداش می گیرند.

به گفته وی ۲۰ درصد مصرف برق شمال استان کرمان در بخش صنعتی، ۳۵ درصد در بخش کشاورزی هشت درصد ادارات و مابقی در خانگی و تجاری است.

پاداش و همراهی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان پاداش مشترکان صنعتی همراهی کننده با طرح های تشویقی شرکت برق و نقش آن در همراهی با این طرح ها گفت: شاید از نظر عدد و رقم برای واحدهای صنعتی بزرگ چندان به‌صرفه به نظر نیاید اما در بسیاری از موارد جابه جایی زمان فعالیت یا استفاده از این زمان برای تعمیرات برای بسیاری از واحدهای صنعتی مناسب و به نفع آنها خواهد بود.

وی در عین حال گفت: البته برخی واحدهای صنعتی و معادن هستند که امکان قطع برق آنها وجود ندارد زیرا خط تولید آسیب می بیند و قطع برق برایشان مشکل ساز خواهد شد، اما در برخی واحدها امکان همراهی برای مدیریت مصرف وجود دارد و همراهی می کنند.

به گفته علیزاده بین ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای صنعتی بزرگ با طرح های تشویقی برق همکاری می کنند که البته همکاری هرکدام متفاوت است.

وی افزود: البته مصوبه هیات دولت نیز برای ما ارسال شده که مشترکان با بالای ۳ مگاوات اگر از ساعت ۱۲ تا ۲۱ همکاری نداشته باشند می توانیم برق آنها را قطع کنیم.

هشدار به ادارات پرمصرف

علیزاده گفت: مصرف برق در ادارات باید بعد از ساعت اداری تا ۹۰ درصد و در ساعت اداری تا ۵۰ درصد کاهش یابد که با نصب کنتور هوشمند در ساختمان برخی ادارات پایش مصرف برق آنها راحت تر انجام می گیرد و برق ادارات پرمصرف قطع خواهد شد.

چند راهکار ساده اما مهم

این مسئول شرکت توزیع برق در ادامه به چند راهکار ساده در مدیریت مصرف برق اشاره می کند؛ راهکارهایی که در نگاه نخست بسیار پیش پاافتاده به نظر می آید و آنقدرهم طی سال های گذشته گفته شده که شاید از نظر برخی شهروندان فاقد اهمیت و ضرورت اجرا باشد اما مسئولان وزارت نیرو اصرار دارند که اگر به همین نکات ساده توجه شود ضمن کاهش ۱۰ درصدی مصرف برای هر مشترک، هزینه های مشترکان نیز به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد زیرا مصرف در ساعات اوج که گران تر است، کم می شود.

علیزاده این راهکارها را در دو بخش سامانه های روشنایی و نیز سایر اقدامات مرتبط با وسایل سرمایشی و تجهیزات برقی به شرح زیر اعلام کرد::

بخش روشنایی

– تهیه لامپ های کم مصرف

– تهیه لامپ با روشنای متفاوت ( نوع وات لامپ) بسته به نیاز در هر موقعیت از منزل

– استفاده کمتر از لامپ در روز و بهره گیری بیشتر از نور طبیعی خورشید

بخش تجهیزات برقی  

– استفاده از دور کُند کولر آبی

– استفاده از دمای ۲۵ درجه در کولرگازی

– استفاده از سایه‌بان بالای کولر آبی که ضمن کاهش مصرف برق سبب طول عمر کولر می شود

– استفاده از پوشش حفاظتی روی کانال های کولرهای آبی

– استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند اتو، ماکروفر، ظرفشویی و … در ساعت های غیر اوج مصرف

– توجه به مصارف پنهان برق و خارج کردن دوشاخی سیم وسایل برقی از پریز

مصارف پنهان برق را جدی بگیریم

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان تاکید دارد که شهروندان به مصارف پنهان برق توجه زیادی داشته باشند زیرا حتی اگر در کوتاه مدت (بازه دوره ای صدور قبوض) درصد قابل توجهی از هزینه را به مشترکان بار نکند اما در درازمدت و نیز در سطح کلی یک شهر، درصد بالایی از هدررفت برق و مصرف را دامن می زند.

وی توضیح می دهد: وقتی از تجهیزات برقی استفاده می کنید به طور مثال هنگامی که شارژ کردن باطری موبایل تمام شده یا لباسشویی خاموش است، سیم برق و شارژر را از پریز بکشید زیرا مادامی که نکشیده باشید، مصرف اندکی از برق اتفاق می افتد.

این درحالی است که اتصال مداوم دستگاه های برقی به پریز حتی در صورت استفاده نکردن از آنها، هنگام بروز قطعی برق احتمال سوختگی و خرابی تجهیزات را می تواند به دنبال داشته باشد.

گرما و ماندگاری زیادتر آن

مدیر امور دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان در بخش دیگری از سخنان خود که خواهان همکاری بیشتر مردم برای گذر از روزهای گرم است با اشاره به وضعیت روزهای آتی تا پایان خردادماه جاری از شهروندان می خواهد که با رعایت اصول مدیریت مصرف و کاهش ۱۰ درصدی مصرف با اتکا به راهکارهای ساده اعلام شده برای گذر از این ایام همراهی و همکاری بیشتری داشته باشند.

علیزاده با بیان اینکه به ازای هر یک درجه افزایش دما بین یک و نیم تا دو درصد مصرف برق بیشتر می شود تاکید کرد: هفته و چندروز بسیار سختی پیش رو داریم زیرا هم دما بالاتر می رود و هم نسبت به پارسال در همین زمان (۲۲ خرداد) ماندگاری گرما بیشتر است.

وی توضیح داد: ماندگاری دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه امسال در اواخر خرداد بین ۱۰ تا ۱۲ روز است درحالی که حداکثر دما تا ۲۲ خردادد پارسال ۳۷ درجه بود و ماندگاری آن نیز بیشتر از دو تا سه روز نبود.

به گفته علیزاده از ابتدای خرداد تا ۲۱ خردادماه جاری رشد هشت تا هشت و نیم درصدی مصرف گزارش شده و این درحالی است که با شروع گرما تجهیزات سرمایشی وارد شبکه می شود و در سطح شمال استان کرمان این تجهیزات سرمایشی در مجموع حدود ۲۳ درصد از کل مصرف را به خود اختصاص می دهند که سهم قابل تاملی است.

قطع نشدن برق خانگی در اولویت

مدیر امور دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان در عین حال درباره قطعی های احتمالی برق با بیان اینکه هفته اول خرداد این مشکل را داشتیم تاکید کرد: بیشترین سعی و تلاشمان را می کنیم که با مدیریت مصرف برق مشترکان کشاورزی، صنعتی و ادارات، فشار به مشترکان خانگی نیاید و برق آنها قطع نشود.

این مسئول شرکت برق گفت: اگر مردم با عمل به توصیه های اعلام شده مصرف تنها ۱۰ درصد از مصرف خود را کاهش دهند، همه مشکلات کمبود برق برطرف می شود.

ساعات قابل توجه

به گفته وی بهترین زمان برای استفاده از وسایل برقی پرمصرف در خانه ها از ۱۱ شب تا ۱۰ صبح است.

ساعت اوج مصرف در فصل گرما نیز ۱۲ تا ۱۸ است که مشترکان با توجه به آن و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف در این ساعات می توانند همکاری بسیار مناسبی برای جلوگیری از قطع برق داشته باشند.

شهرستان های کرمان و توابع (ماهان،باغین،شهداد،جوپار) رفسنجان، راور، زرند، کوهبنان، انار و شهربابک زیرمجموعه شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان قرار دارد.