خشکسالی با کشاورزی کردستان چه کرده است؟
خشکسالی با کشاورزی کردستان چه کرده است؟
خشکسالی از یک سو و هجوم آفات به مزارع و باغات کردستان از سوی دیگر، کاهش محصولات کشاورزی را درپی داشته است، این موضوع سبب شده تا کاهش عملکرد محصولات کشاورزی در دو زیرمجموعه زراعی و باغی اجتناب ناپذیر شود.

کردستان با مساحت ۲۹ هزار و ۱۳۷ کیلومتر مربع حدود ۱.۷ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود. این استان با داشتن بارش‌های مناسب، خاک مرغوب و آب و هوای مساعد یکی از قطب‌های کشاورزی ایران به شمار می‌آید. بیش از یک درصد از محصولات کشاورزی کشور تنها در دشت‌ قروه و دهگلان تولید می‌شود که رقم قابل توجهی است.

به گزارش نبض‌انرژی،سطح اراضی قابل کشت در استان حدود یک میلیون ۲۰۰ هزار هکتار است که سهم اراضی زراعی دیم از این میزان بیش از ۶۰۰ هزار هکتار است. ظرفیت‌های بی‌نظیر کردستان در بخش کشاورزی بر کسی پوشیده نیست اما در سالجاری وضعیت تفاوت زیادی با سال‌های گذشته داشته است.

حداقل در دو سال گذشته بارش‌های مناسبی در کردستان و کشور رخداد و به گفته بعضی از کارشناسان نوید ورود به دوره ترسالی بود، اما عدم بارش موثر از ۲۰ اسفند ماه تاکنون همه نویدها را خشکانده و موجب شده یکی از بی سابقه‌ترین خشکسالی‌های ۵۰ سال اخیر در کردستان رخ دهد.

خشکسالی از یک سو و هجوم آفات به مزارع و باغات کردستان از سوی دیگر، کاهش محصولات کشاورزی را در پی داشته است. در خصوص اعداد و ارقام کاهش عملکرد بخش کشاورزی در دو زیرمجموعه زراعی و باغی گفت‌وگویی با معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان داشته‌ایم.

۶۶۶۸ میلیارد تومان خسارت خشکسالی به تمام زیر مجموعه های بخش کشاورزی کردستان

خلیل فعله‌گری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به خسارات خشکسالی در سالجاری اظهار کرد که کلیه خسارات ناشی از خشکسالی در تمامی زیر مجموعه‌های بخش کشاورزی کردستان به ۶ هزار ۶۶۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه خسارات خشکسالی در بخش زراعت ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده افزود که در بخش باغی نیز خشکسالی بیش از ۲۸ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه خشکسالی در بخش تولید علوفه، شامل علوفه مزارع و مراتع بیش از ۲ هزار ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد آورده است تصریح کرد که خشکسالی در تولید قرمز خشکسالی سالجاری بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان، در بحث زنبور عسل ۹۰ میلیارد تومان و در بحث آبزیان و شیلات نیز بیش از ۹۰۰ میلیون تومان خسارت وارد آورده است.

پیش‌بینی کاهش ۵۰۰ هزار تنی گندم در کردستان

وی با بیان اینکه کردستان یکی از استان‌های مهم تولید گندم در کشور است عنوان کرد که خسارت خشکسالی در بخش زراعت گندم دیم ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و زراعت گندم آبی نیز ۹۰ میلیارد تومان دچار خسارت شده که طبق پیش‌بینی‌ها این موضوع موجب کاهش ۵۰۰ هزار تنی گندم دیم و ۲۰ هزار تنی گندم آبی تولیدی در کردستان می‌شود.

فعله‌گری با اشاره به اینکه کاهش عملکرد خلر، ماشک و نخود دیم ۲۰ هزار تن است، ادامه داد که کاهش عملکرد جوی آبی و دیم به دلیل خشکسالی بیش از ۲۱ هزار تن بوده و همچنین این کاهش عملکرد در سه محصول یونجه، شبدر و اسپرس ۱۲۳ هزار تن برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد که در مجموع میزان کاهش عملکرد محصولات زراعی در مجموع ۶۸۲ هزار تن بوده که این میزان دربخش محصولات باغی ۶ هزار تن بوده است.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه خسارات بخش باغی شامل انگور دیم، سماق، بادام و گیاهان دارویی گفت: از مجموع خسارات بخش باغی، ۵ هزار ۸۰۰ تن مربوط به انگور دیم، ۲۷۰ تن بادام دیم، ۳۰ تن سماق و ۱۰ تن مربوط به گیاهان دارویی است.

پیگیری پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان ادامه دارد

وی اظهار کرد که مکاتباتی با امضای استاندار برای پیگیری موضوع پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان خشکسالی انجام شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

فعله‌گری افزود که پیشنهاد اعتبارات بلاعوض، تسهیلات کم بهره، اعتبار تملک دارایی برای یکسری پروژه‌ها و همچنین پیشنهاد امهال تسهیلات بانکی و عدم دریافت سود آن به ستاد بحران کشور داده شده ولی تاکنون تصمیم‌گیری در این خصوص نشده است.

وی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی بخش زراعت ۳۴۷ میلیارد تومان و بخش باغی ۲۱۴ میلیارد تومان خسارت دیده است، تصریح کرد که سرمازدگی ۳ تا ۱۲ فروردین در استان کردستان موجب خسارت ۵۶۱ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی شد.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه محصولات خسارت دیده شامل گندم، جو، کلزا و علوفه در بخش زراعت و گردو، آلو، زردآلو، بادام، هلو، شلیل، آلبالو، گیلاس و توت فرنگی در بخش باغی است، عنوان کرد که خشکسالی بیش از ۱۰۰ هزار تن کاهش عملکرد محصولات کشاورزی را به دنبال داشت که ۷۷ هزار تن آن مربوط به بخش زراعی و ۴ هزار تن مربوط به بخش باغی بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۱۸ هزار هکتار از بخش زراعت و ۱۴۵ هکتار در بخش باغی تحت پوشش بیمه خشکسالی هستند، درپایان یادآور شد که جمع بیمه شده مزارع و باغات استان کردستان ۲۱۸ هزار و ۹۷۰ هکتار است.

اکنون که یکی از محورهای اصلی توسعه در کردستان از بخش کشاورزی می‌گذرد و سه طرح پیشران ۱۰۰ هزار هکتار تبدیل اراضی دیم به آبی، ۵۰ هزار هکتار توسعه باغات و افزایش تولید ۱۳ هزار تنی گوشت قرمز در حوزه کشاورزی قرار دارد ضرورت توجه بیشتر مسئولان را در این دوران سخت برای کشاورزان و باغداران می‌طلبد.

مدیریت توزیع محصولات کشاورزی در بازار با قیمت مناسب یکی دیگر از وظایف بسیار مهم مسئولان مربوطه در کشور و کردستان است زیرا با توجه به کاهش چشمگیر تولید علوفه، بسیاری از دامداران از پس هزینه‌های نگهداری دام بر نمی‌آیند و این موضوع موجب گسترش آسیب خشکسالی به بخش‌های دیگر اقتصادی و غذایی کشور می‌شود.