یک سوم روان آب های خراسان جنوبی از مرز خارج می شود
یک سوم روان آب های خراسان جنوبی از مرز خارج می شود
بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: سالانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در استان داریم که حدود یک سوم آن به سمت نواحی مرزی استان جریان می‌یابد.

علیرضا نصرآبادی اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار و ۱۵۳ سازه آبخیزداری در استان وجود دارد که از سال ۸۴ تا ۹۹ ساخته شده‌اند.

وی اعتبار مصوب برای ساخت این سازه‌ها را ۱۷۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این سازه‌ها ظرفیت ذخیره سازی حدود ۸۱ میلیون متر مکعب رواناب را دارد.

به گزارش نبض‌انرژی،مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۷ میلیون و ۵۰۰ هکتار حوزه آبخیز در استان داریم، ادامه داد: برای مساحت یک میلیون و ۷۸۱ هکتار از این حوزه‌ها مطالعات انجام شده است.

نصرآبادی عنوان کرد: در یک میلیون و ۱۶۵ هکتار نیز عملیات آبخیزداری اجرا شده و در باقی مانده مساحت‌ها نیاز داریم سازه آبخیزداری را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه رواناب‌ها به طور کلی در سطح استان از سرشاخه‌های حوضه آبریز نشأت گرفته و به سمت اکوسیستم‌های پایین دست که عموماً اراضی پست و کم ارتفاع تالاب‌ها و شوره‌زار ها می‌باشد، هدایت می‌شود، گفت: در طول مسیر اکوسیستم‌های متنوع از جمله مراتع، جنگل‌ها و اراضی کشاورزی از آن منتفع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی عنوان کرد: سالانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در استان داریم که حدود یک سوم آن به سمت نواحی مرزی استان جریان می‌یابد.

احیا ۲۹۱ قنات با اجرای سازه های آبخیزداری

وی تعداد سازه‌های اجرا شده در آبخیزهای مرزی استان را ۱۸۷ مورد اعلام کرد و گفت: این سازه‌ها در شهرستان‌های زیرکوه درمیان سربیشه به نهبندان قاین وجود دارد و ۷۱۹ هزار و ۶۲۸ متر مکعب سازه خاکی و سنگی را شامل می‌شود.

نصرآبادی با بیان اینکه برنامه‌ها و اقدامات آبخیزداری مبتنی بر کنترل سیلاب و مهار روان آب‌ها و تغذیه منابع آب زیرزمینی است، اضافه کرد: این اقدامات به طور غیر مستقیم پس از تغذیه قنوات و منابع آب زیرزمینی منجر به تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و دامداری می‌شود.

به گفته وی به ازای هر هکتار اجرای طرح آبخیزداری بین ۵۰۰ تا هزار متر مکعب رواناب و نزولات ذخیره می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی تصریح کرد: با جهش خوب در اجرای پروژه‌های آبخیزداری که از سال ۹۷ آغاز شده ۲۰۴ روستا و آبادی با جمعیت ۲۷ هزار و ۹۸۲ خانوار از احداث سازه‌های آبخیزداری منتفع شده‌اند.

به گفته وی با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سه سال اخیر ۲۹۱ قنات احیا شده است.