برنامه ۴۰ میلیارد دلاری عراق برای تولید برق هسته‌ای
برنامه ۴۰ میلیارد دلاری عراق برای تولید برق هسته‌ای
شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به نقل از مقامات عراق اعلام کرد که این کشور برای پایان دادن به ناآرامی های ناشی از خاموشی های گسترده، در حال تدوین یک برنامه ۴۰ میلیارد دلاری برای تولید برق توسط انرژی هسته ای است.

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: عراق در حال تدوین یک برنامه 40 میلیارد دلاری برای تولید برق توسط انرژی هسته ای است چرا که این کشور نفت خیز در تلاش است تا به خاموشی های گسترده ای که باعث ناآرامی های اجتماعی شده است، پایان دهد.

به گزارش نبض‌انرژی،عراق که دومین تولید کننده نفت اوپک محسوب می شود و از کمبود برق و سرمایه گذاری ناچیز در نیروگاه های قدیمی رنج می‌برد، باید تا پایان دهه جاری میلادی جهش 50 درصدی تقاضا را برآورده کند.

سال ها غفلت همراه با کاهش قیمت نفت خام طی سال گذشته، دولت عراق را از بودجه لازم برای حفظ و گسترش شبکه برق محروم کرده است. خاموشی های گسترده در این کشور اعتراضات مردم را در پی داشته است دولت را تهدید به سرنگونی می کند.

کمال حسین لطیف، رئیس سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق طی اظهاراتی گفت برای مقابله با این چالش، این کشور قصد دارد هشت راکتور اتمی تولید کند که قادر به تولید حدود 11 گیگاوات الکتریسیته باشند.

وی اعلام کرد که دولت عراق با مقامات روسی و کره جنوبی و همچنین شرکت های انرژی هسته ای دولتی در مورد همکاری در ساخت نیروگاه ها طی دهه آینده گفتگو کرده است.

لطیف در مصاحبه ای در دفتر خود در بغداد گفت: ما چندین پیش بینی داریم که نشان می دهد بدون انرژی هسته ای تا سال 2030، دچار دردسر بزرگی خواهیم شد.

وی افزود: نه تنها کمبود برق و افزایش تقاضا برای مقابله وجود دارد، بلکه عراق همچنین در تلاش است تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و آب بیشتری از طریق شیرین کردن آب تولید کند. این ها موضوعاتی هستند که زنگ خطر را برای من به صدا در می‌آورد.

عراق تنها تولید کننده عرب در منطقه خلیج فارس نیست که به دنبال شکافت اتم برای تأمین مصرف روزافزون برق است. امارات متحده عربی، تولید کننده شماره 3 در سازمان کشورهای صادر کننده نفت، امسال اولین راکتور خود را به شبکه برق خود متصل کرد و قصد دارد سه راکتور دیگر را به این شبکه متصل کند.

عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده اوپک نیز این فناوری را دنبال می کند و در حال ساخت یک راکتور آزمایشی است.

لطیف همچنین اعلام کرد که کابینه عراق در حال بررسی یک توافق با شرکت روس اتم Rosatom روسیه برای همکاری در ساخت راکتور است.

مقامات کره جنوبی نیز امسال اعلام کردند که می خواهند در ساخت نیروگاه های هسته ای به عراق کمک کنند و به مقامات این کشور پیشنهاد داده اند تا از راکتورهای ساخت کره در امارات متحده عربی بازدید کنند. لطیف همچنین گفت که مقامات هسته ای عراق همچنین با مقامات فرانسوی و ایالات متحده در مورد این طرح صحبت کرده اند.