با نصب کنتور هوشمند روی چاهها از مصرف بی‌رویه آب جلوگیری شود/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
با نصب کنتور هوشمند روی چاهها از مصرف بی‌رویه آب جلوگیری شود/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
استاندار کردستان گفت: مردم و کشاورزان در مصرف آب باید همراهی کنند و از حفاری چاههای غیرمجاز بپرهیزند و در نهایت با نصب کنتور هوشمند روی چاهها از اضافه برداشت‌ها جلوگیری شود.

به گزارش نبض‌انرژی،از سنندج، بهمن مرادنیا بعدازظهر امروز در جلسه شورای حفاظت آب استان اظهار کرد: شرایط امسال به لحاظ حدوث خشکسالی سخت است و بسیاری از استان‌ها از جمله کردستان با کمبود آب مواجهند.

وی از مردم خواست باتوجه به شرایط موجود و کمبود منابع آبی و شرایط خشکسالی حاکم بر کشور و استان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا شاهد مشکل آب در استان نباشیم.

وی خاطر نشان کرد: با رهاسازی سد قشلاق طراز سد پایین نخواهد آمد اما با مصرف بی‌رویه با طعم و بوی نامطبوع مواجه خواهیم بود باید صرفه‌جویی کرد تا انتقال آب سد ازاد به تصفیه‌خانه سنندج عملی شود.

وی عنوان کرد: آبیاری فضای سبز شهرهایی که با مشکل کم‌آبی مواجه هستند باید از آب غیر شرب تامین شوند.

وی خواستار رهاسازی آب سدها برای اراضی کشاورزی اطراف سد شد و گفت: این اقدام باید از امروز پیگیری و انجام شود.

وی اضافه کرد: چاههایی که از آب سطحی استفاده می‌کنند چاه غیرمجاز تلقی نمی‌شود بلکه چاههایی که از سفره آبهای زیرزمینی استفاده می‌کنند چاه غیرمجاز هستند و باید شناسایی و با آنها برخورد شود.

استاندار کردستان عنوان کرد: به مردم اطمینان داده می‌شود که آبی از استان کردستان به استان‌های دیگر انتقال نمی‌یابد بنابراین مردم و کشاورزان در مصرف آب باید همراهی کنند و از حفاری چاههای غیرمجاز بپرهیزند و در نهایت با نصب کنتور هوشمند روی چاهها از اضافه برداشت جلوگیری شود.

مرادنیا اذعان کرد: لوله‌گذاری انتقال آب سد سقز نیز باید تسریع شود تا شاهد کم آبی در سقز نباشیم.

وی گفت: با انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم و دشت‌های دهگلان و قروه می‌توان شاهد انجام کارهای آبخیزداری در استان بود.

استاندار کردستان از مدیران خواست پای کار باشند و با برنامه از آب بهره‌برداری و استفاده کنند.