آیا معاهده پاریس در عدم توسعه صنعت برق نقش دارد؟
آیا معاهده پاریس در عدم توسعه صنعت برق نقش دارد؟
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت باید ثابت کند که توافقنامه پاریس را اجرایی نکرده است و دلیل عقب‌ماندگی در ساخت و بهره‌بردای از نیروگاه‌های جدید، اجرای توافقنامه مذکور نیست.

بنا به اعلام خانه ملت، «فریدون عباسی» با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا امضای «معاهده اقلیمی پاریس» ازسوی ایران منجر به عدم توسعه صنعت برق کشور شده است؟ گفت: براساس «توافق اقلیمی پاریس» ایران و تعدادی دیگر از کشور‌ها باید تولید کارخانجات و صنایع دارای آلایندگی را تعطیل کرده یا کاهش دهند لذا می‌توان گفت؛ اگر شنیده‌ها (مبنی براینکه ایران این تواقنامه را امضا کرده) درست باشد، این مهم می‌تواند یکی از دلایل کاهش بهره‌بردای از نیروگاه‌ها باشد چراکه نیروگاه‌های موجود گاز، مازوت و گازوئیل می‌سوزانند.

به گزارش نبض‌انرژی،نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید از دولتی‌ها پرسید؛ درصورت امضای چنین معاهده‌ای، چه فکری برای جایگزین سوخت‌های فسیلی جهت تامین برق مورد نیاز کشور کرده‌اند؟ درواقع برای استفاده از انرژی‌های پاک باید نیروگاه‌های هسته‌ای گسترش می‌دادند تا حدود ۲ هزار مگاوات برق هسته‌ای به چرخه تولید برق کشور اضافه می‌شد، اما اینگونه نشده است.
به گفته وی اگر دولت طبق برنامه پیش می‌رفت اکنون باید با ساخت دو راکتور هسته‌ای، حدود ۲ هزار مگاوات برق هسته‌ای وارد مدار می‌شد همچنین چند نیروگاه هسته‌ای دیگر نیز در حال ساخت بودند.
عباسی بیان کرد: صرفه‌جویی سوخت گازوئیل در نیروگاه‌های فسیلی و بهره‌برداری از یک نیروگاه هسته‌ای، می‌تواند ۴ و نیم تا ۵ میلیارد دلار برای کشور عایدی داشته باشد.
این نماینده مجلس اظهار کرد: همچنین از آنجا که تولید برق در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر مطابق برنامه ششم توسعه پیش نرفته، اکنون کمتر از ۱۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی تولید می‌شود، درواقع دولت نه خود این کار را انجام داده و نه مشوق‌های لازم را ایجاد کرد تا بخش خصوصی برای ورود به این عرصه ترغیب شود.
عباسی گفت: باید تاکید کرد علاوه‌بر متهم بودن دولت به اجرای معاهده پاریس، نمی‌توان نسبت به عدم برنامه‌ریزی مناسب، نبود انسجام مدیریت، سلب امنیت از بخش خصوصی و… به عنوان دیگر دلایل اصلی عقب‌ماندگی در تولید انرژی‌های پاک و هسته‌ای چشم پوشی کرد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: دولت باید ثابت کند که توافقنامه پاریس را اجرایی نکرده است و دلیل عقب ماندگی در ساخت و بهره‌بردای از نیروگاه‌های جدید، اجرای توافقنامه مذکور نیست، هرچند گفته شده دولت تعهداتی داده است البته دولتی‌ها توان اجرای این معاهده را به صورت مخفیانه مانند سند ۲۰۳۰ دارند، بنابراین اکنون دولت در اذهان عمومی متهم به اجرای توافقنامه پاریس است لذا باید این شبهه را برطرف کند.