کشورهای اوپک تولید نفت را ۷.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دادند
کشورهای اوپک تولید نفت را ۷.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دادند
کمیته فنی مشترک ائتلاف اوپک پلاس در گزارشی اعلام کرد که کشورهای شرکت کننده در توافق این ائتلاف موفق شدند ۷.۸ میلیون بشکه از تولید خود را به جای ۶.۹ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از خبرگزاری تاس، کمیته فنی مشترک ائتلاف اوپک پلاس در گزارشی اعلام کرد که توافق صورت گرفته توسط این ائتلاف به منظور محدود کردن تولید نفت از برنامه خود جلوتر است و میزان اجرای آن به 113 درصد رسیده است.

بر اساس گزارش این کمیته، کشورهای شرکت کننده در این توافق موفق شدند 7.8 میلیون بشکه از تولید خود را به جای 6.9 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

عملکرد کشورهای عضو اوپک در ماه آوریل در اجرای شرایط این توافق 124 درصد بود در حالی که درصد اجرای کشورهای غیر اوپک 91 درصد گزارش شد.

چنین نتیجه ای به دلیل کاهش داوطلبانه تولید نفت از سوی عربستان سعودی به میزان 1 میلیون بشکه در روز علاوه بر توافق صورت گرفته حاصل شد.

تولید نفت توسط همه کشورها مطابق با سهمیه آنها کاهش نیافته است. مازاد تولید کل نفت از ماه مه سال 2020 در کشورهای عضو اوپک پلاس از آوریل 2021 بالغ بر 3.68 میلیون بشکه در روز بود.

کمیته مشترک فنی اوپک در گزارش خود همچنین تاکید کرد که کمبود موجودی تجاری در اقتصادهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD از سه ماهه سوم سال جاری میلادی آغاز می شود.

سناریوی اصلی پیش بینی می کند که مازاد موجودی نفت خام OECD فقط 1 میلیون بشکه بالاتر از سطح متوسط  سال های 2015-2019 خواهد بود.

کمبود آنها از سه ماهه سوم سال جاری 71 میلیون بشکه خواهد بود و در سه ماهه آخر سال 2021 به 109 میلیون بشکه می رسد.

کشورهای OECD بیشترین میزان ذخیره جهانی نفت خام را دارند و 35 درصد از کل موجودی جهان را تشکیل می دهند و پس از آن موجودی کشورهای در حال توسعه (32 درصد) است.

این گزارش مبنای نتیجه گیری کمیته مشترک نظارت وزیران اوپک پلاس است. نشست این وزیران قرار است در تاریخ 1 ژوئن برگزار شود.