آلودگی مجدد نفتی در خلیج فارس/ عملیات پاکسازی آغاز شد
آلودگی مجدد نفتی در خلیج فارس/ عملیات پاکسازی آغاز شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از بروز مجدد آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس خبر داد و گفت: عملیات پاکسازی آغاز شده است.

فرهاد قلی‌نژاد اظهار داشت: به دنبال نشت نفت از یکی از سکوهای نفتی در خلیج فارس شاهد بروز آلودگی در اطراف جزیره خارگ بودیم که موجب خسارت به محیط زیست می‌شود.

به گزارش نبض‌انرژی،وی از اجرای برنامه پاکسازی این منطقه با کمک شرکت نفت فلات قاره و بنادر و دریانوردی استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: اکیپ‌های جمع آوری و پاکسازی در حال انجام اقدامات و عملیات پاکسازی هستند.

لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه

مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر از نظارت بر انجام عملیات پاکسازی خبر داد و بیان کرد: نقص‌های فنی و فرسودگی خطوط لوله موجب ایجاد آلودگی شدید اکوسیستم خلیج فارس شده است.

وی بر لزوم تعویض خطوط فرسوده انتقال مواد نفتی در خلیج فارس تاکید کرد و ادامه داد: باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود تا شاهد تکرار وقوع چنین حوادثی در خلیج فارس نباشیم.

قلی‌نژاد به خسارت‌های جبران‌ناپذیر تخلیه مواد نفتی ناشی از سکوها و کشتی‌ها در دریا اشاره کرد و افزود: این مواد نفتی تأثیر مخربی بر زیستگاه‌ها و اکوسیستم دریایی دارد و تهدیدی بزرگ برای تنوع زیستی در خلیج فارس است.

تهدید جدی علیه خلیج فارس

وی یکی از اصلی‌ترین منابع آلوده کننده اکوسیستم غنی و ارزشمند خلیج فارس را تخلیه مواد نفتی دانست و بیان کرد: ورود پساب‌ها و فاضلاب‌های شهری به خلیج فارس از دیگر تهدیدات مهم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پس از اخطاریه و مکاتبات فراوان در این خصوص بر اساس وظایف خود علیه آلوده کنندگان شکایت و خسارت‌های وارده را برآورد و بازسازی اکوسیستم‌ها را مطالبه می‌کنیم.

وی بیان کرد: باید طبق قوانین کشور و کنوانسیون‌های بین المللی که ایران در آن عضو است و تعهداتی را برای کشورهای عضو تعیین کرده برای جلوگیری از آلودگی‌های خلیج فارس همه با هم تلاش کنیم.