نانوفیلترهایی برای کاهش قابل توجه آلایندگی توربین‌های گازی
نانوفیلترهایی برای کاهش قابل توجه آلایندگی توربین‌های گازی
محققان یکی از شرکت های دانش‌بنیان موفق به تولید و عرضه فیلترهای حاوی نانوالیاف برای استفاده در توربین‌های گازی شدند که به گفته آنها استفاده از این فیلترهای نانویی در توربین‌های گازی، موجب کاهش قابل توجهی آلایندگی این توربین‌ها شده است.

 محمدجواد فروندی، مدیر طراحی محصولات و تولید نانوالیاف این شرکت دانش‌بنیان درباره تاثیر نانوفیلترهای این شرکت در کاهش آلودگی هوا گفت: در یک منطقه متوسط از نظر آلودگی، به ازای هر توربین گازی، هرسال تا ۶ تُن آلودگی وارد محیط می‌شود که استفاده از نانوفیلترهای این شرکت به کاهش این آلودگی کمک شایانی کرده است.

به گزارش نبض‌انرژی،این شرکت دانش‌بنیان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید انواع فیلترهای خودرو، صنعتی و نیروگاهی در ایران است که استفاده از نانوالیاف را برای تولید فیلتر در دستور کار خود قرار داده است. حفاظت بهتر از قطعات توربین‌های نیروگاهی، کاهش هزینه‌های توقفات و افزایش توان تولید برق و افزایش عمر فیلترها حداقل به ۱.۵ برابر عمر فعلی از مهمترین ویژگی‌های فیلترهای نیروگاهی این شرکت است.

مهم‌ترین اثر فیلترهای هوای احتراق نانو، کاهش ورود ذرات معلق زیر یک میکرون به محیط است که این محیط می‌تواند کابین هواپیما، موتور خودرو، نیروگاه و حتی سیستم تنفسی انسان باشد. این به نوبه خود باعث کاهش هزینه تعمیرات، سوخت و نگهداری نیز می‌شود. مزیت دیگر استفاده از این نوع فیلترها کاهش میانگین افت فشار برای دستگاه مصرف‌کننده در طول استفاده است که این مزیت به طولانی‌شدن عمر فیلتر کمک کرده و ظرفیت غبارگیری افزایش پیدا می‌کند.

این شرکت با استفاده از تجهیزات تولید نانوالیاف که از شرکت فناور دیگری خریداری کرده است، نانوالیاف مورد نیاز خود را تولید می‌کند. این نانوالیاف روی سطح فیلترها قرار می‌گیرد و با این کار کارایی تصفیه هوا را افزایش می‌دهد.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از ستاد نانو، به گفته مهندس فروندی، این شرکت دانش‌بنیان به واسطه استفاده از نانوالیاف در محصولات خود موفق به دریافت عنوان دانش‌بنیانی شده است. استفاده از نانوالیاف موجب شده تا فیلترهای این شرکت توان جداسازی ذرات با ابعاد کوچکتری را داشته باشد، در واقع ذراتی که پیش از این از فیلترهای معمولی عبور می‌کرد و در موتور خودرو رسوب می‌کرد یا وارد ریه افراد می‌شد، در فیلترهای نانویی شرکت مذکور به دام می‌افتند که این به معنای تصفیه کارآمدتر هوا یا سیال عبوری از فیلتر است. استفاده از نانوالیاف در این فیلترها موجب شده تا منافذ موجود در این فیلترها نانومتری شده و طیف گسترده‌تری از ذرات را به دام بیندازد.