شوک قطعی جریان برق بر بخش کشاورزی و صنعت مهاباد
شوک قطعی جریان برق بر بخش کشاورزی و صنعت مهاباد
مهاباد-امسال تامین برق در فصل گرما به دلیل کاهش قابل توجه بارندگی ها و کم شدن منابع نیروگاه‌های آبی با مشکلاتی مواجه شده است که در این میان بخش صنعت و کشاورزی مهاباد در جنوب آذربایجان غربی بیش از سایر بخش ها می تواند تحت تاثیر این شوک قرار گیرد.

 مصرف بی رویه انرژی در کنار کمبود تولید نیروگاه‌های برق آبی به دلیل کاهش بارندگی‌ها، باعث بهم خوردن تراز تولید و مصرف برق در سطح کشور شده است به همین دلیل پیش‌بینی‌ های انجام شده توسط کارشناسان نشان دهنده کمبود برق و احتمال قطعی آن در تابستان است.

به گزارش نبض‌انرژی،هم اینک با نزدیک شدن به فصل گرم سال، مسوولان شهرستان مهاباد نیز در همین راستا با ارایه چشم انداز از وضعیت موجود، در پی اتخاذ تمهیداتی برای مدیریت تامین انرژی آب و برق هستند و به مردم نیز توصیه می کنند در مصرف انرژی برق تا جای ممکن مدیریت کاهشی را در دستور کار خود قرار دهند.

در همین رابطه توجه به فرهنگ سازی مصرف و تمکین مصرف کنندگان به دستور العمل های کاهنده مصرف برق می تواند به پیشگیری از بروز شرایط کمبود برق کمک شایان توجهی کند.

برای بررسی وضعیت تولید و مصرف انرژی برق در شهرستان مهاباد این موضوع با حضور مسوولان دست اندرکار در این شهرستان برگزار شد.

مصرف بهینه برق ضروری است

فرماندار ویژه مهاباد با تاکید بر ضرورت کاهش مصرف برق و فرهنگ سازی در این زمینه گفت: تمام تلاش مجموعه شهرستان، مدیریت صحیح منابع و کاهش حداکثری مصرف برق در ادارات و سایر حوزه ها به منظور اعمال حداقل خاموشی در بخش های مختلف است.

شوک قطعی جریان برق بر بخش کشاورزی و صنعت مهاباد

عارف خدرلو اضافه کرد: قطعی های برق زندگی روزمره مردم را با مشکل مواجه کرده و ارایه خدمات به آنان را نیز توسط ادارات خدمات رسان مختل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کمبود شدید تامین برق تا عبور از فصل گرما پابرجا است، اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده برق مورد نیاز تصفیه خانه های سد برای تامین آب شرب، بیمارستان و شهرک صنعتی باید در اولویت قرار گرفته و در هر شرایطی جریان برق آن نباید قطع شود.

وی با بیان اینکه قطعی های بدون اطلاع قبلی نیز برای بسیاری از واحدهای تولیدی و ماشین آلات زیان بار خواهد بود افزود: با هماهنگی با اداره برق در تلاش هستیم قطعی بدون هماهنگی را جهت جلوگیری از خسارت به صنایع و واحدهای تولیدی به حداقل برسانیم.

روشنایی معابر شهری و اماکن تفریحی به حداقل رسیده است

رییس شرکت برق مهاباد نیز در این رابطه گفت: روشنایی معابر و خیابان های سطح شهر در راستای کاهش مصرف برق به صورت یک در میان و حداقلی تا اطلاع ثانوی روشن خواهد بود.

جلال زایر اضافه کرد: به شهرداری نیز ابلاغ شده است که در راستای سیاست های کاهش مصرف برق، روشنایی اماکن تفریحی را با ظرفیت یک سومی و حداقلی مدیریت کنند تا شاهد کمترین خاموشی در سطح شهرستان باشیم.

شوک قطعی جریان برق بر بخش کشاورزی و صنعت مهاباد

وی با بیان اینکه قطعی برق در برخی از مراکز امکان پذیر نیست، گفت: با هماهنگی انجام شده پیش بینی شده است تا برق مرکز تصفیه خانه آب شرب، بیمارستان و شهرک صنعتی در این مدت قطع نشود و مدیریت مصرف بار نیز در سایر حوزه ها جیره بندی شود.

زایر اظهار داشت: براساس برنامه ابلاغی از طرف وزارت نیرو نیز تمام ارگان های دولتی باید برق خود را در بین ساعات ۱۱ تا ۱۴:۳۰ از طریق ژنراتور تامین کنند.

وی افزود: قطعی های احتمالی برق نیز در طول روز و به صورت نوبتی بوده و تلاش می شود خاموشی برق از ساعت ۲۰ شب به بعد اتفاق نیفتد.

قطعی بدون هماهنگی موجب بروز خسارت به ماشین آلات صنعتی می شود

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد نیز گفت: قطعی های مکرر و بدون هماهنگی آسیب جدی به ماشین آلات گران قیمت و سنگین بخش تولید وارد کرده و واحدهای صنعتی با دچار زیان در برخی موارد تعطیلی آنها را نیز به دنبال دارد.

محمد جهین اضافه کرد: واحدهای تولیدی و شرکت های صنعتی جز صنف های حساس هستند که در مرحله اول نباید با تامین برق مواجه شوند و یا حداقل طبق برنامه زمان بندی و مشخص نسبت به قطعی برق آگاه شوند.

وی با بیان اینکه همه واحدهای تولیدی در محدوده شهرک صنعتی واقع نیستند، گفت: شبکه توزیع برق باید از قطعی بدون هماهنگی برق واحدهای تولیدی جلوگیری کرده و در شرایط ضروری هم طبق برنامه زمان بندی و مشخص انجام شود.

تامین آب شرب ۶۳ روستای مهاباد وابسته به برق است

مدیر اداره آب و فاضلاب مهاباد گفت: امسال به دلیل کاهش بارش ها تامین آب از منابع سطحی کفاف نکرده و روستاییان برای تامین آب شرب با روشن کردن چاه ها اقدام به برداشت از سفره های زیرزمینی می کنند.

محمد معروفی اضافه کرد: هم اکنون آب شرب ۶۳ روستای بخش خلیفان از چاه وابسته به دینام برق تامین می شود که در صورت نبود برق، کمبود آب آشامیدنی بیش از پیش حس خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۲ روستای پر جمعیت بخش مرکزی مهاباد نیز به تصفیه خانه قدیمی سد وصل است بیان کرد: هم اکنون پنج دستگاه ژنراتور برق برای پمپاژ آب شرب در تصیفه خانه برای شبکه شهری مستقر است که در صورت نبود برق از آنها استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: طبق پیش های انجام شده ۱۸ روستای بخش خلیفان هم با مشکل آب آشامیدنی در طول تابستان امسال مواجه خواهند شد که از طریق تانکر و منابع دیگر در فکر رفع این کمبود هستیم.

ژنراتور جوابگوی نیاز برق بخش کشاورزی مهاباد نیست

رییس اداره جهاد کشاورزی مهاباد نیز گفت: مرغداری و شیلات فعال شهرستان در صورت قطعی برقی دچار خسارت شدیدی خواهند شد که تامین گوشت مرغ نیز در این راستا با مشکل مواجه خواهد شد.

جعفر ایمانیان با بیان اینکه ژنراتورهای برق جوابگوی نیاز بخش کشاورزی نیست، اضافه کرد: قطعی های چند ساعت برق در مرغداری ها، با استفاده از ژنراتور قابل جبران نیست و اداره برق جهت جلوگیری از قطعی برق این واحدها باید پیش بینی لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه قطعی برق، هدر رفت آب بخش کشاورزی را نیز تهدید می کند، گفت: قطعی برق در زمان رهاسازی آب بخش کشاورزی به دلیل خالی شدن کانال ها، بخشی از سهمیه آب در نظر گرفته شده برای کشاورزان را هدر خواهد داد و لذا تامین برق پمپ های انتقال در زمان رهاسازی آب بسیار ضروری است.

افزودن تعداد سه هزار و ۲۰۸ انشعاب جدید در یکسال گذشته

مدیر شرکت توزیع برق مهاباد گفت: در طول یک سال گذشته سه هزار و ۲۰۸ انشعاب جدید در سطح این شهرسنان به فروش رفته و مجموع کل انشعابات شهرستان را به ۹۲ هزار و ۳۷۷ مشترک برق رسانده است که موجب افزایش مصرف برق در سال جاری در مقایسه با پارسال خواهد شد.

زایر افزود: از مجموع تعداد مشترکان برق در این شهرستان ۶۵۷ فقره جزو مصرف کنندگان صنعتی و کشاورزی ۵۰ و بیشتر از ۵۰ کیلووات است.

وی با بیان اینکه ۳۵ هزار و ۱۹۶ متر طرح توسعه شبکه هوایی برق در این شهرستان نیز طی یک سال گذشته عملیاتی شده و به اتمام رسیده است افزود: این میزان شامل هشت هزار و ۹۱۰ متر توسعه شبکه ۲۰ ولت هوایی و ۲۶ هزار و ۲۸۶ متر توسعه شبکه ۴۰۰ ولت خطوط هوایی است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح، باعث کاهش تلفات انرژی الکتریکی، افزایش قابلیت اطمینان خطوط برقرسانی، ارتقای پایداری شبکه ها و کاهش خاموشی شده است.

مدیر شرکت توزیع برق مهاباد با اشاره به مشکلات قطعی برق در برخی روستاهای مهاباد به ویژه بخش خلیفان نیز اظهار کرد: برای حل مشکلات برق در این بخش، پست ۱۳۲ کیلوولت برق با ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه در حال راه اندازی است که با استقرار آن مشکلات قطعی برق منطقه برطرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و به دنبال آن افزایش برق مصرفی، به منظور مدیریت بار شبکه و جلوگیری از مدیریت اضطراری بار، از عموم مشترکان در تمامی بخش‌ها درخواست می‌شود تا با مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعت‌های اوج بار ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۳ کارکنان صنعت برق را در ارایه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری کنند.

زایر، در خصوص راهکارهای کاهش مصرف برق در بخش خانگی هم اظهار داشت: این مدیریت تلاش می‌کند تا با رهنمودهای فرهنگی و ایجاد تغییرات ساده در چگونگی مصرف، میزان مصرف را کاهش دهد.

با افزایش دما در فصل گرما و استفاده بیش از حد از وسایل سرمایشی پرمصرف نظیر کولرهای گازی، امکان خاموشی در سطح کشور در فصل گرما وجود دارد.

دستگاه های اداری، واحدهای تولیدی و بخش کشاورزی سهم قابل توجهی در مدیریت مصرف برق در تابستان دارند و با انجام راهکارهای ساده‌ می توانند مصرف برق در دستگاه ها و شرکت‌ها  را مدیریت کرده و جهت عبور از پیک بار تابستان تلاش خود را به کار گیرند.

از مدیران، کارفرمایان و به ویژه شهروندان انتظار می رود با هر اقدامی که باعث رعایت الگوی مصرف برق می شود، حتی تنها با خاموش کردن کلید یک لامپ غیرضروری و راهکارهای ساده دیگر صنعت برق کشور را یاری کنند.

شهرستان مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.