پارک نوآوری و فن‌آوری صنعت نفت تا دو هفته دیگر افتتاح می‌شود
پارک نوآوری و فن‌آوری صنعت نفت تا دو هفته دیگر افتتاح می‌شود
آیدین ختلان گفت: پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت به منظور رفع نیاز‌های فناورانه این صنعت، طی دو هفته آینده رسما افتتاح خواهد شد.

آیدین ختلان دستیار ارشد وزیر نفت و مدیر پارک نوآوری و فن‌آوری صنعت نفت در اولین رویداد به هم رسانی ارز و تقاضای فناوری صنعت نفت ضمن اشاره به زمان افتتاح رسمی این پارک طی دو هفته آینده اظهار کرد: علت این که تا کنون خبری از پارک منتشر نشده این است که نمی‌خواستیم ابتدا توقعاتی را ایجاد کنیم، اما نتوانیم به آن پاسخ دهیم.منتظر بودیم فعالیت‌هایی را انجام دهیم و سپس اطلاع‌رسانی کنیم.

به گزارش نبض‌انرژی،او افزود: شهریورماه سال گذشته رهبری گفتند که یک سال زمان زیادی برای کار کردن است که این جمله باید سرلوحه کار همه ما قرار می‌گرفت؛ اکنون چند ماهی تا پایان دولت مانده و یعنی زمان زیادی برای کار کردن داریم.

ختلان ادامه داد: سیاست‌های ابلاغی رهبری از سال‌ها پیش نیز نشان‌دهنده این است که ایشان سال‌هاست دغدغه فناورانه شدن صنعت نفت را دارند. همچنین در آذرماه سال گذشته، رهبری مجدداً بر دانش بنیان شدن صنعت نفت تاکید کردند و این مسئله، انگیزه ما را برای پیگیری مصرانه برای راه اندازی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت بیشتر کرد.

او بیان کرد: پارک‌های نوآوری و فناوری از یکسری معافیت‌های قانونی مانند معافیت مالیاتی، گمرکی و بیمه‌ای برخوردارند که می‌تواند به شرکت‌های نوپا در زمینه فناوری کمک کننده باشد.

دستیار ارشد وزیر نفت همچنین اظهار کرد: آیین نامه‌های مالی و معاملاتی تمامی پارک‌های نوآوری و فناوری، انعطاف پذیری خاص خود را دارد و ما تلاش کردیم که در واگذاری کار‌ها توسط شرکت‌های بالادستی صنعت نفت، ورود کنیم و بر اساس ضوابطی که تعریف شده، بتوانیم در گرفتن کار از شرکت‌های اصلی و سپردن آن به شرکت‌های نوپا، تسهیل و تسریع کنیم.

او در ادامه گفت: همچنین می‌توانیم کمک‌های مالی بلاعوض را نیز به شرکت‌هایی که وارد پارک می‌شوند پرداخت کنیم، اما این مسئله هم یک سقف مشخصی دارد.

ختلان افزود: در سراسر کشور ۴۴ پارک فناوری وجود دارد که ۴۲ پارک در سمت عرضه فناوری هستند و دو پارک دیگر یعنی پارک آی سی تی مربوط به وزارت ارتباطات و دیگری پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت هستند، از سمت تقاضا ایجاد شده اند.

او تاکید کرد: ورود به صنعت نفت دشواری‌های خاص خود را دارد و، چون این پارک از جنس خود صنعت نفت است، شاید محملی برای ورود آسانتر شرکت‌های دانش بنیان و فناور به این صنعت شود.

این مدیر نفتی ادامه داد: هدف از برگزاری رویداد‌های به هم رسانی صنعت نفت توسط پارک، این است که بر روی یک موضوع مشخص و نیاز واقعی تمرکز کنیم و رویداد‌ها به صورت تخصصی برگزار شود تا از برگزاری رویداد‌های عمومی که سبدی از نیاز‌ها را ارائه می‌کند و ممکن است نمایشی باشد، خودداری کنیم.

او در پایان تاکید کرد: ارائه تمام خدمات بیان شده به شرکت‌های نوآور و فن آور، مشروط به این است که حتماً باید در سازمان پارک پذیرش شوند.