بحران آب در بلوچستان| ۸۰ روستای سیستان و بلوچستان تا پایان تیرماه به چرخه آبرسانی متصل می‌شود
بحران آب در بلوچستان| ۸۰ روستای سیستان و بلوچستان تا پایان تیرماه به چرخه آبرسانی متصل می‌شود
گروه استان‌ها - مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از اتصال ۸۰ روستای استان با جمعیت ۲۴ هزار نفر به شبکه آب تا پایان تیرماه خبر داد.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از زاهدان، معضل خشکسالی و کمبود آب در استان پهناور سیستان و بلوچستان سالیان متمادی است که مردم استان به ویژه ساکنان نقاط روستایی را با مشکل مواجه کرده و بعضاً مردم روستایی از منابع آب غیربهداشتی مانند “هوتک” بهره می‌گیرند.

علیرضا قاسمی در زاهدان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای 51 شهر در گستره‌ای برابر 187 هزار و 502 کیلومترمربع، معادل 11.4 درصد از مساحت کشور و دارای تراکم جمعیتی 16 نفر در کیلومترمربع  که این تراکم جمعیتی در کشور تقریباً 49 نفر است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه متوسط بارش سالیانه استان کمتر از 65 میلیمتر و میانگین بارش شهر زاهدان حدود 110 میلیمتر است، افزود: در شرایطی که 48 درصد برداشت‌های آب برای شهرها و روستاهای استان وابسته به منابع زیرزمینی است، سال گذشته سیستان و بلوچستان با پنج میلیمتر بارندگی کم‌بارش‌ترین استان کشور اعلام شد و متأسفانه بدترین سال زراعی را تجربه کردیم که این شرایط حاکی از  تابستانی سخت و پرتنش است.

وی تصریح کرد: جمعیت کل استان سیستان و بلوچستان حدود سه میلیون نفر است که از این تعداد حدود 1.6 میلیون نفر در شهرها و حدود 1.4 میلیون نفر در پنج هزار و پانصد و نود و چهار روستا ساکن هستند.  97 درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش خدمات آبرسانی هستند و شاخص بهره‌مندی روستاهای استان تا پایان سال 1399 معادل 70.5 درصد بوده که 11.5 درصد از متوسط کشوری پایین‌تر است.

قاسمی گفت: حداکثر ظرفیت منابع آب استان 218 میلیون مترمکعب در سال بوده که 62.9  میلیون مترمکعب در سال، حدود 42 درصد از منابع سطحی و 84.5  میلیون مترمکعب در سال از منابع زیرزمینی در مدار بهره‌برداری شامل 176 حلقه چاه تامین می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان درباره تصفیه خانه‌های در مدار بهره‌برداری و در دست ساخت گفت: تعداد دو واحد تصفیه‌خانه با ظرفیت بهره‌برداری 121 هزار مترمکعب در شبانه روز و دو واحد به ظرفیت 137 هزار مترمکعب در شبانه‌روز در دست ساخت است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تامین آب پایدار در شهرها و روستاهای استان، در سنوات گذشته مطالعات مربوط صورت گرفته و بر این اساس، چهار طرح بزرگ آبرسانی شامل آبرسانی به شهرهای منطقه سیستان، آبرسانی به شهرهای چابهار و کنارک، آبرسانی به شهر خاش و طرح آبرسانی از “نوک آباد” به روستاهای منطقه “دهپابید” در برنامه کاری شرکت قرار دارد که تا پایان سال 1399 مبلغ چهار هزار و 323 میلیارد ریال در این طرح‌ها هزینه شده و برای تکمیل آنها 10 هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

قاسمی با اشاره به طرح ملی آبرسانی به تعداد دو هزار و 194 روستا با جمعیت حدود 753 هزار نفر که در سال 94 تعریف شده، تصریح کرد: تا پایان سال 1399، در مجموع مبلغ هفت هزار و 50 میلیارد ریال به استان تخصیص داده شده و متناسب با آن 806 روستا با جمعیت 230 هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار بهر‌مند شده و متناظر با آن میزان شاخص بهره‌مندی بخش روستایی استان با رشد 11.5 درصدی از 59 در سال 1394 به 70.5 درصد تاکنون رسیده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان افزود: هم‌اکنون تعداد یک هزار و 418 روستا با جمعیت 529 هزار نفر در طرح ملی باقیمانده که در قالب 15 مجتمع آبرسانی و 10 پروژه تک روستایی در برنامه اجرایی استان قرار دارد و برای اتمام عملیات اجرایی آنها اعتباری بالغ بر 25601 میلیارد ریال مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه اعتبار استان در سال 1399، مبلغ یک هزار و 580 میلیارد ریال با تخصیص 43 درصدی بوده، اظهار داشت:  مطابق برنامه پویش “هر هفته الف ب ایران” در سال گذشته 93 روستا با هزینه سرمایه‌گذاری یک هزار و 210 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و جمعیتی بالغ بر 39 هزار نفر از نعمت آب شرب و پایدار بهره‌مند شده‌اند.

قاسمی از برنامه شرکت در پویش 1400 گفت: هدف‌گذاری تأمین آب شرب پایدار 205 روستا با جمعیت 68 هزار نفر با پیش‌بینی اعتباری به مبلغ 2445 میلیارد ریال در برنامه اجرایی استان قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود از این تعداد 80 روستا با جمعیت 24 هزار نفر و اعتبار 850 میلیارد ریال تا پایان تیرماه سال جاری تکمیل و وارد فاز بهره‌برداری شوند.