نفت ۷۰ دلاری روند خرید نفت خام چین را متوقف می‌کند
نفت ۷۰ دلاری روند خرید نفت خام چین را متوقف می‌کند
روند سریع واردات و ذخیره نفت خام توسط چین که از زمان سقوط قیمت نفت در سال گذشته میلادی آغاز شده، احتمالا با پر شدن ذخایر این کشور و رسیدن قیمت نفت به ۷۰ دلار در هر بشکه متوقف می‌شود.

به گزارش نبض‌انرژی، به نقل از اویل پرایس، شتاب چین برای ذخیره نفت خام با رسیدن قیمت نفت به 70 دلار در هر بشکه و پر شدن احتمالی ذخایر استراتژیک این کشور متوقف می‌شود. این بدان معناست که بزرگترین وارد کننده نفت دنیا روند افزایش ذخایر نفت خام و واردات خود را آهسته‌تر می‌کند.

تخمین زده می‌شود که چین در ماه آوریل از ذخایر نفت خام خود برداشت کرده باشد. پالایشگاه‌های این کشور در ماه گذشته میلادی بیشتر از رقم واردات آن و تولید داخلی، نفت خام پالایش کرده‌اند که نشان می‌دهد چین حدود 280 هزار بشکه در روز از ذخایر نفتی خود برداشت کرده است.

طبق اطلاعات اداره آمار ملی چین، تولیدات پالایشگاهی این کشور 7.5 درصد به صورت سالانه در ماه آوریل افزایش داشته است.  تولید محصولات پالایش شده در چین به طور متوسط در ماه آوریل برابر با 14.09 میلیون بشکه در روز بوده است یعنی 13.1 میلیون بشکه در روز بیشتر از آوریل 2020. چین در مارس سال جاری میلادی 14.08 میلیون بشکه در روز تولید پالایشگاهی داشت.

واردات نفت خام چین به علاوه تولید داخلی این کشور برابر با 13.81 میلیون بشکه در روز بوده است یعنی پالایشگاه‌های چین 280 هزار بشکه در روز از ذخایر این کشور برداشت کرده‌اند.

از آن جایی که چین مقدار ذخایر استراتژیک یا ذخایر صنعتی خود را گزارش نمی‌دهد، تحلیلگران تلاش می‌کنند سیاست خرید نفت خام چین را در چند ماه آینده تخمین بزنند.

تخمین زده می‌شود چین در ماه مارس 1.63 میلیون بشکه در روز نفت خام به ذخایر تجاری یا استراتژیک خود فرستاده باشد. این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری میلادی 920 هزار بشکه در روز نفت خام به این ذخایر اضافه کرده بود.

اگر ذخایر چین به دنبال واردات بالای این کشور در تابستان سال گذشته میلادی و در بحبوحه قیمت فوق ارزان نفت در حال پر شدن باشند و اگر قیمت نفت طی چند ماه آینده حدود 70 دلار در هر بشکه باقی بماند، می‌توان نتیجه گرفت که روند ذخیره نفت خام چین به پایان رسیده است.