هدف گذاری برای کاهش ۳۰درصدی مصرف آب در شرکت توسعه نیشکر خوزستان
هدف گذاری برای کاهش ۳۰درصدی مصرف آب در شرکت توسعه نیشکر خوزستان
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان گفت: کاهش ۶۰۰میلیون متر مکعب معادل ۳۰درصد کل مصرف آب در مزارع نیشکر طرح های هفتگانه در سال زراعی جاری با توجه به شدت خشکسالی و کمبود آب هدف گذاری شده است.

عبدعلی ناصری روزسه‌شنبه افزود: نیاز آبی سالانه حدود۷۰هزار هکتار ازمزارع نیشکر در طرح های هفتگانه وابسته به این شرکت ۱.۸میلیارد متراست که با کاهش مصرف آب ، این میزان به ۱.۲میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

به گزارش نبض‌انرژی،وی اظهارداشت:مدیریت مصرف آب در مزارع نیشکر از طریق آبیاری تناوبی و یک درمیان عملیاتی خواهد شد هرچند ممکن است برخی مزارع نیشکری با تنش آبی و احتمالا” با کاهش باردهی محصول رو به رو شوند.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در ادامه پیش بینی کرد امسال با وجود خشکسالی و تنش آبی ، تولید شکر در طرح‌های هفتگانه نیشکری به ۷۰۰هزار تن یعنی ظرفیت اسمی واحدهای نیشکری برسد.
بروز خشکسالی شدید و بحران کم آبی در سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ آسیب زیادی به مزارع نیشکری خوزستان وارد کرد و متعاقب آن بروز بیماری‌های گیاهی در نهایت سبب کاهش تولید شکر تا ۳۰۰هزار تن در واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان رسید.
در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تولید شکر در واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان به رقم بی سابقه ۶۱۸هزار تن رسید.

ضرورت تامین برق پایدار
ناصری با اشاره به احتمال قطعی برق ناشی از کاهش تولید انرژی در نیروگاه‌های برقابی استان در فصل تابستان گفت: با سازمان آب و برق خوزستان در حال رایزنی برای تامین برق پایدارکشت و صنعت‌های هفتگانه وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به سختی های پیش رو برای تامین پایدار برق واحدهای هفتگانه ، قطعی برق در ساعات اوج مصرف به حداقل برسد تا آسیب جدی در روند فعالیت های تولیدی شرکت پیش نیاید.
عملیات اجرایی واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان درسطح ۸۴هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع شده و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.
واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی،  حکیم فارابی ، امام خمینی(ره) ، دهخدا ، امیرکبیر ، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی به تنهایی حدود ۴۰درصد شکر کشور را تامین می‌کنند.
واحدهای نیشکری هفت تپه و کارون از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان هستند.
نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵میلیون تن در داخل تولید می‌شود و حدود ۷۰۰هزار تن شکر خام از خارج وارد می‌شود که بخش مهمی از شکر خام (زرد) وارداتی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به شکر سفید تبدیل می‌شود.
براساس برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ ، حدود ۷۰درصد تولید شکر مورد نیاز کشور درخوزستان از تولید ۲ محصول راهبردی نیشکر و چغندرقند تامین خواهد شد.