اجرای پروژه‌های فاضلاب استان‌های ساحلی؛ در بن‌بست بودجه و تحریم
اجرای پروژه‌های فاضلاب استان‌های ساحلی؛ در بن‌بست بودجه و تحریم
نماینده مردم اهواز گفت: برای بودجه 1400 بدستور رهبری 100 میلیون یورو به احداث فاضلاب اهواز تخصیص داده شد که متاسفانه فرایند تخصیص از سوی برنام و بودجه با تاخیر مواجه شد، با توجه به تورم، هزینه پروژه‌های عمرانی روزبروز بالاتر رفت و عملا ارزش پول کم شد، مصوباتی هم که در گذشته داشتیم به دلیل عدم تامین منابع اجرا نشد.
مجتبی یوسفی درباره تخصیص بوده برای اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب در استان‌های ساحلی اظهار داشت:  به خاطر بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در استان‌های جنوبی و شمالی و برای جلوگیری از آلوده شدن آب‌های جاری باید روند اجرای پروژه‌های مربوط به جمع‌آوری فاضلاب تسریع شود.

به گزارش نبض‌انرژی،وی افزود در حال حاضر در برخی شهرها 60 تا 65 درصد پساب در رودخانه‌ها ریخته می‌شود که هم از نظر اکوسیستم و هم آلوده شدن منابع آبی اوضاع مناسبی نیست، آن هم در شرایطی که جنگ آب را نیز بین کشورها و حوزه‌های آبریز شاهدیم چراکه دسترسی به آب‌های شیرین کم شده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: در گذشته عدم تخصیص اعتبار به استان‌های جنوبی مثل بوشهر و خوزستان مشکلات را جدی کرد البته بخش دیگر مشکل مربوط به این می‌شود که اعتبار تخصیص داده شد اما مدیریت نشد.

وی ادامه داد: ما در سال 84-85 از بانک جهانی وام گرفتیم و 147 میلیون دلار به فاضلاب اهواز تخصیص داده شد اما عملا مدیریت مناسب صورت نگرفت، ضمن اینکه در زمان تحریم هم نتوانستیم منابع جذب کنیم. برای بودجه 1400 به دستور رهبری 100 میلیون یورو به احداث فاضلاب اهواز تخصیص داده شد که متاسفانه فرایند تخصیص از سوی برنام و بودجه با تاخیر مواجه شد، با توجه به تورم، هزینه پروژه‌های عمرانی روزبروز بالاتر رفت و عملا ارزش پول کم شد مصوباتی هم که در گذشته داشتیم به دلیل عدم تامین منابع اجرا نشد.

یوسفی گفت: 50 میلیارد تومان سال 99 را به هر سختی جذب کردیم ولی 50 میلیارد تومان بعدی که بر اساس بند (ه) تبصره 4 باید از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شد، رقم مازاد برداشت از صندوق توسعه ملی بود، طبق اسناد بالادستی وقتی نفت فروخته می‌شود 38.5 درصد باید به صندوق توسعه ملی و مابقی برای بودجه عمرانی و جاری کشور هزینه شود دولت در بودجه 1400 در نظر داشت 20 درصد این میزان را واریز کند و 18.5 درصد بیشتر از آنچه در قوانینی بالادستی آمده از صندوق برداشت کند که سرجمع برای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی 93 هزار میلیارد تومان برداشت بیشتر از صندوق بود که غیرقانونی و حذف شد، یعنی بحث بودجه آب و فاضلاب اهواز و تنش آبی از بودجه حذف شد.

وی خاطرنشان کرد: ما با صرفه‌جویی هزینه‌کرد برخی وزارتخانه‌ها به نوعی در برخی ردیف‌ها بودجه‌نویسی کردیم تا مشکلات حل شود، اکنون 870 میلیارد تومان به آب و فاضلاب تخصیص دادیم و در برخی تبصره‌ها برای آب‌های سطحی هم 500 میلیارد تومان اختصاص دادیم و در پیگیری از ردیف‌های دیگر نزدیک 2 هزار میلیارد تومان برای آب و فاضلاب خوزستان اختصاص دادیم، هرچند اگر بخواهیم پروژه‌های آب و  وفاضلاب استان‌های جنوبی تکمیل شود، این ارقام پایین است.

این نماینده مجلس درباره پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای شمالی نیز گفت: در این شهرها نیز مشکلاتی در خصوص تصفیه‌ها و بالا بودن سطح آب زیرزمینی را داریم، برخی پروژه‌ها تعطیل هستند که اکنون سعی کردیم از ظرفیت ماده 56 و فعال کردن بانک‌ها استفاده کنیم تا پروژه‌ها تکمیل شوند.