ذخایر نفت روسیه تا سال ۲۰۸۰ دوام دارد
ذخایر نفت روسیه تا سال ۲۰۸۰ دوام دارد
الکساندر کوزلوف، وزیر منابع طبیعی روسیه اعلام کرد ذخایر نفت روسیه با روند فعلی تولید سالانه تا سال ۲۰۸۰ دوام خواهد داشت.

این وزیر روسی در مصاحبه با شبکه آر بی سی گفت: روسیه به مدت ۱۰۳ سال دیگر با سطح تولید فعلی، ذخایر گاز طبیعی دارد.

وی در ادامه افزود: اگر اکتشاف در مناطقی که حفاری در آنها دشوار است، افزایش پیدا کند، ذخایر واقعی نفت و گاز روسیه حتی می تواند بیشتر شود. برای این منظور روسیه باید اکتشاف شامل اکتشاف در مناطقی که دسترسی دشواری دارند را توسعه دهد.

اوگنی کیسلف، مدیر سازمان فدرال منابع معدنی روسیه ماه گذشته به رسانه دولتی “روسیاس کایا گزتا” گفته بود روسیه به اندازه ۵۸ سال ذخایر نفت دارد که ۱۹ سال آن می تواند به شکل سودآوری از این ذخایر در سطح فعلی و با فناوری فعلی بهره برداری کند. با این حال پیشرفت فناوری مدام این مهلت زمانی را عقب می اندازد. وی در پاسخ به این که روسیه تا چه زمانی ذخایر نفت خواهد داشت، پاسخ داده بود: به طور نامحدود.

به گزارش نبض‌انرژی،صادرات نفت و گاز برای درآمد بودجه روسیه بااهمیت به شمار می روند. با وجود این که روسیه اصرار داشت که می تواند با نفت ۳۰ دلار در هر بشکه دوام بیاورد اما ریزش قیمت نفت در سال گذشته به سیاستهای ریاضتی در این کشور منتهی شد.

طبق آمار و برآوردهای دولتی، تولید روسیه سال گذشته کاهش یافت اما امسال و سال آینده رشد اندکی خواهد داشت. تولید نفت و میعانات روسیه در سال ۲۰۱۹ به بالاترین رکورد در دوران پس از شوروی رسید اما در سال ۲۰۲۰ به دلیل تقاضای جهانی پایینتر، قیمت ضعیف نفت و همچنین پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس، ۸.۶ درصد کاهش یافت. این کاهش نخستین کاهش سالانه تولید نفت و میعانات روسیه از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ و افت قیمت نفت بود.

روسیه ماه گذشته برآورد خود از تولید نفت خام، گاز و زغال سنگ داخلی در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را کاهش داد اما برآورد سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را تغییر نداد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، طبق جدیدترین پیش بینی دولت روسیه، تولید نفت روسیه امسال به ۵۱۷ میلیون تن می رسد که پایینتر از برآورد قبلی ۵۶۰ میلیون تن است. پیش بینی تولید نفت روسیه در سال ۲۰۲۲ از ۵۵۸ به ۵۴۸ میلیون تن کاهش داده شد.