روند افزایشی نفت معکوس شد
روند افزایشی نفت معکوس شد
قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه با کاهش نگرانی نسبت به توقف طولانی مدت فعالیت بزرگترین سیستم خط لوله سوخت آمریکا و کاهش تولید پالایشگاههای منطقه گلف کاست، کاهش یافت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۶۱ سنت معادل ۰.۹۴ درصد کاهش یافت و به ۶۴ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت با ۵۶ سنت معادل ۰.۸۲ درصد کاهش، به ۶۷ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه رسید.

شاخص نفت آمریکا روز دوشنبه با دو سنت و نفت برنت با چهار سنت افزایش بسته شده بود.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، افزایش قیمت نفت عمر کوتاهی داشت زیرا به نظر می رسد اختلال سیستم خط لوله شرکت کلونیال پایپ لاین تاثیر بلندمدتی نداشته باشد.

بهای معاملات بنزین و نفت کوره آمریکا که پس از توقف فعالیت سیستم خط لوله کلونیال صعود کرده بودند با چشم انداز ازسرگیری فعالیت این سیستم، به سطح قیمت پیش از روز جمعه عقب نشینی کردند.

به گزارش نبض‌انرژی،شرکت کلونیال پایپ لاین که بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز بنزین، دیزل و سوخت جت را از طریق شبکه وسیع خطوط لوله خود منتقل می کند، شبکه خود را روز جمعه پس از وقوع یک حمله سایبری تعطیل کرد. این شرکت خصوصی روز دوشنبه اعلام کرد در تلاش برای ازسرگیری مرحله ای فعالیت شبکه خود است و احیای قابل توجه خدماتش تا پایان هفته جاری را هدف گذاری کرده است.

این شرکت فعالیت یک خط لوله چند محصولی به ظرفیت ۷۰۰ هزار بشکه در روز را بین گرینزبوروی کارولینای شمالی و مریلند برای مدت محدودی با استفاده از ذخایر فعلی خود آغاز کرده است. با این حال توقف فعالیت شبکه کلونیال باعث شد شرکت موتیوا اینترپرایز دو واحد از سه واحد نفت خود در پالایشگاه پورت آرتور تگزاس به ظرفیت ۶۰۷ هزار بشکه در روز را تعطیل کند. شرکت توتال هم در پی اختلال فعالیت شبکه کلونیال، روز دوشنبه تولید بنزین را در پالایشگاه پورت آرتور به ظرفیت ۲۲۵ هزار بشکه در روز کاهش داد.

لاچلان شاو، مدیر تحقیقات کالای بانک ملی استرالیا اظهار کرد: احتمال این وجود دارد که شاهد تقاضای کمتر برای نفت باشیم. بعضی از پالایشگاهها در تگزاس به دلیل توقف فعالیت این خط لوله، ظرفیت تولیدشان را کاهش داده اند.

عامل دیگری که بازار را تحت تاثیر قرار داد، گسترش سریع ابتلا به کووید ۱۹ در هند بود که باعث شد درخواستها از دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند برای اعلام قرنطینه سراسری در این کشور پرجمعیت افزایش پیدا کند. سازمان جهانی بهداشت گونه شناسایی شده ویروس کرونا در هند را یکی از نگرانیهای جهانی اعلام کرده است و بعضی از مطالعات اولیه نشان می دهند این گونه به راحتی شیوع پیدا می کند.

اما در یک اتفاق مثبت برای نفت، تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند آمار هفتگی نشان دهد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به هفتم ماه مه، حدود ۲.۳ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. ذخایر نفت آمریکا هفته پیش از آن هشت میلیون بشکه کاهش داشت. انتظار می رود ذخایر بنزین حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند. گزارش موسسه امریکن پترولیوم روز سه شنبه و اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه منتشر می شود.

بر اساس گزارش رویترز، گزارش ماهانه بازار نفت اوپک هم روز سه شنبه منتشر می شود و شامل آمار تولید آوریل این گروه خواهد بود.