گازرسانی به ۹۷ درصد روستاییان ساوه در هشت سال
گازرسانی به ۹۷ درصد روستاییان ساوه در هشت سال
آنچه شهرستان ساوه را اکنون به عنوان قطب صنعت، تولید و اشتغال در کشور مطرح کرده است نه فقط موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بر سر شریان ارتباطی شمال به جنوب و مرکز به غرب کشور بلکه توسعه زیرساخت های لازم مانند گازرسانی و ضریب بالای بهره مندی از این نعمت الهی است.

اکنون افزون بر ۶۰۰ کارخانه صنعتی با اشتغال ۶۵ هزار نیروی کار در قالب شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه و شهرهای صنعتی نوبران و احمد آباد فعالیت می کنند و واحدهای صنعتی خارج از این محدوده ها مانند بزرگترین شهر گلخانه ای کشور در آوه، کارخانه های تولید گچ غرق آباد و بسیاری از صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به خصوص در مناطق روستایی سبب اشتغال شمار زیادی از مردم و همچنین تولید و ارزش افزوده شده است.

به گزارش نبض‌انرژی،طبق آمارها، مزیت شهرستان ساوه برای کل کشور معادل درآمد سالانه به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار است و بسیاری از کالاهای صادراتی به خارج از کشور را کارخانه های این شهرستان تولید می کنند که تبدیل شدن به یک زون صنعتی در جغرافیای اقتصادی کشور مرهون حمایت مسئولان استانی و شهرستانی برای تامین زیرساخت ها در شهرهای صنعتی و همچنین حمایت از سرمایه گذاران است.

جمعیت شهرستان ساوه طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۲۸۵ هزار نفر است اما توسعه صنایع و آغاز به فعالیت کارخانه ها که هر سال چند مورد از آنها را شاهد هستیم بر شمار ساکنان افزوده است و قطعا جمعیت فعلی از مرز ۳۰۰ هزار نفر هم عبور کرده است و حتی یکی از دلایل ایجاد ۲۲ سکونتگاه غیررسمی در شهر ساوه طی ۲ دهه اخیر نیز روند فزاینده مهاجرت نیروهای کار از نقاط مختلف به این شهرستان است.

به طور طبیعی وقتی یک شهرستان پذیرای موج چند ده هزار نفری از مهاجرت می شود باید برای زیرساخت های آن از قبیل مسکن، جاده، آب، برق و سایر شریان های حیاتی تدبیری اتخاذ شود که گاز هم یکی از این موارد مهم است و وضع موجود نشان می دهد که گازرسانی به ساوه به طور کلی بعد از انقلاب و به طور خاص از سال ۹۲ به این سو روندی شتابان به خود گرفت و اکنون ضریب بهره مندی از گاز در جامعه شهری بالای ۹۸ و در روستاها نیز به مرز ۹۵ درصد رسیده است.

گازرسانی به شهر ساوه در سال ۱۳۶۳ آغاز شد و ۲ سال بعد شعله های آبی،  خانه های مردم این شهر را گرم کرد و اکنون ضریب بهره مندی جمعیت شهری از گاز طبیعی به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است.

شریان گاز در بزرگترین شهر صنعتی ایران یعنی کاوه، منطقه ویژه اقتصادی و شهرهای صنعتی نوبران و احمدآباد نیز از پیش زمینه های توسعه صنعتی شهرستان ساوه محسوب می شود.

گاز؛ آبادانی روستاها و مهاجرت معکوس

در سالهای اخیر سیر توسعه روستاهای شهرستان ساوه در ۲ بخش مرکزی و نوبران که در مجموع ۲۰۵ روستا را در دل خود جای داده اند، شتاب گرفت و یکی از دلایل این مساله هم اهتمام دولت به افزایش سطح خدمات و توسعه زیرساخت های این مناطق بود که اتصال به شبکه سراسری گاز هم در این بین بسیار اثر گذار است.

رئیس شرکت گاز ساوه گفت: ضریب بهره مندی روستاهای این شهرستان از گاز طبیعی به مرز ۹۳ درصد افزایش یافته است و از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ۸۶ روستای بخش های مرکز و نوبران به نعمت گاز طبیعی دسترسی پیدا کرده اند در حالی که تا قبل از آن کل روستاهای دارای شبکه گازرسانی این شهرستان ۶۲ مورد بود.

«عباس اکبری» به ایرنا، گفت: شمار جمعیت روستایی بهره مند از گاز طبیعی در نتیجه اجرای طرح های گازرسانی در هشت سال اخیر چهار هزار و ۵۰۰ نفر است که در مقایسه با آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۹۶.۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: در آغاز کار دولت یازدهم حدود ۲۷ درصد از روستائیان شهرستان ساوه دارای گاز طبیعی بودند که در این مدت با پروژه هایی که اجرا شد میزان بهره مندی از این نعمت الهی تا مرز ۶۴ درصد افزایش یافت.

به گفته او از مجموع ۱۱۱ روستای بالای ۲۰ خانوار شهرستان ساوه در هشت سال اخیر ۸۱ روستا به شبکه سراسری گاز پیوستند و گازرسانی به هشت روستای دیگر نیز در دست اقدام است که از نظر تعداد خانوار، آمارها حاکی از بهره مندی ۸۵ درصدی این بخش از جمعیت روستائی شهرستان به شبکه گاز دارد.

وی گفت: توسعه گازرسانی در کنار خدمات سایر دستگاههای از قبیل آب، برق، مخابرات، اجرای طرح های هادی و شبکه راهها از عوامل تاثیرگذار بر بازگشت روستائیان مهاجر به زادگاه شان است.

وی همچنین گازرسانی به صنایع بلوکی و خارج از محدوده های صنعتی شهرستان ساوه مانند بزرگترین شهر گلخانه ای کشور در آوه را از دیگر اقدامات شرکت گاز در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید برشمرد.

آیین بهره برداری از طرح گازرسانی روستای نیوشت ساوه- سال ۱۳۹۷

 حاشیه نشینان شهر ساوه در کانون توجه دولت

همانگونه که در مقدمه گزارش عنوان شد، ساوه به دلیل ماهیت صنعتی از نقاط مهاجرپذیر کشور به شمار می آید و طبق اعلام مدیران شهری در ۲ دهه اخیر ۲۲ منطقه حاشیه ای و سکونتگاه غیررسمی به بدنه این شهر الحاق شده است.

این مناطق به دلیل اینکه تا چهار سال پیش در طرح جامع شهری لحاظ نمی شدند، از دریافت مزایایی چون گاز و سایر خدمات شهری محروم بودند اما با جدیت دولت در برنامه بازآفرینی شهری به سکونتگاههای غیررسمی ساوه هم نگاهی راهبردی شد و دستگاه های خدمات رسان با کمک شهرداری نسبت به تامین زیرساخت های مورد نیاز اقدام کردند.

گفته می شود حدود ۵۰ هزار نفر از جمعیت کنونی شهر ساوه که اکنون در مرز ۲۳۰ هزار نفر قرار دارد را ساکنان مناطق حاشیه ای تشکیل می دهند به همین دلیل باید تدابیری اتخاذ می شد که آغوش شهر به روی این حجم جمعیت گشوده شود و بهترین راهکار هم ارائه خدمات، صدور اسناد مالکیت و ساماندهی این مناطق بود.

طبق اعلام رئیس شرکت گاز ساوه در چهار سال اخیر همه ۲۲ نقطه حاشیه ای شهر ساوه با حمایت مسئولان استانی و شهرستانی از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند.

اکبری اظهار داشت: شهرک هایی مانند گرشاسبی، عباس آباد شمالی و جنوبی، هدایت، فانوس آباد، عبدل آباد، پیک نیک گاز و سید جمال الدین اسدآبادی از جمله مناطقی بودند که ساکنان آن که عمدتا از اقشار کم درآمد و کارگری هستند به شبکه گاز سراسری پیوستند که این مساله نشان از جدیت دولت تدبیر و امید برای خدمات دهی به اقشار محروم جامعه دارد.

وی گفت: تقریبا در میان چهار شهر شهرستان ساوه هیچ نقطه بدون گازی که امکان گازرسانی داشته باشد، وجود ندارد و ضریب بهره مندی جمعیت شهری از گاز به طور کامل و ۱۰۰ درصدی است.

وی گفت: با تلاش های شرکت گاز و توسعه شبکه گازرسانی در هشت سال گذشته، هر سال حدود چهار هزار مشترک جدید در حوزه شهری از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده اند.

توسعه شبکه گاز در ساوه به روایت آمار

رئیس شرکت گاز ساوه در مورد اقداماتی که از سال ۹۲ تاکنون در زمینه توسعه شبکه گازرسانی به مناطق شهری و روستایی انجام شده است و همچنین وضعیتی که تا قبل از آن وجود داشت، گفت: اکنون شمار کل مشترکین گاز در این شهرستان ۱۱۱ هزار و ۱۶۴ مورد است در حالی که تا سال ۹۲ و قبل از آغاز فعالیت دولت یازدهم ۷۶ هزار و ۵۹۴ مشترک از گاز طبیعی استفاده می کردند.

اکبری همچنین تعداد علمک های نصب شده سطح شهرستان در هشت سال اخیر را بیش از ۱۲ هزار مورد عنوان کرد و افزود: میزان علمک نصب شده از ۳۸ هزار و ۲۲۲ مورد در سال ۹۲ به ۵۰ هزار و ۱۶۰ عدد در حال حاضر افزایش یافت.

به گفته او، شبکه های گازرسانی شهرستان ساوه نیز از یک هزار و ۳۲ کیلومتر در سال ۹۲ به یک هزار و ۶۴۲ کیلومتر در شرایط فعلی توسعه یافت.

اکبری همچنین به روند تکمیل پروژه ایستگاه تقلیل فشار اشاره کرد و گفت: با آغاز فعالیت این طرح، افزون بر ۱۰۰ هزار مترمکعب در ساعت به حجم گاز قابل تحویل و مصرفی شهرستان اضافه می شود.

رئیس شرکت گاز ساوه اظهار داشت: اکنون ۱۰۹ هزار مشترک و ۷۴۸ واحد صنفی در شهرستان ساوه از نعمت گاز بهره مند هستند.

اکبری تاکید کرد: با توجه به اینکه همه باید برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار حمایت و مانع زدایی از تولید تلاش کنند، از این رو شرکت گاز فعالیت هیچ صنعتی را تاکنون به دلیل بدهی متوقف نکرده است و بیشترین سطح تعامل را با کارخانه ها و مراکز تولیدی دارد.