آغاز مذاکرات بخش خصوصی ترکیه و گازپروم روسیه برای تمدید قرارداد خرید گاز
آغاز مذاکرات بخش خصوصی ترکیه و گازپروم روسیه برای تمدید قرارداد خرید گاز
چندین شرکت خصوصی ترکیه مذاکره خود با شرکت دولتی گازپروم روسیه را درباره تمدید قراردادهای خرید گاز آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، رسانه های ترکیه اعلام کردند که چندین شرکت خصوصی ترکیه مذاکره با شرکت دولتی گازپروم روسیه را درباره تمدید قراردادهای خرید گاز آغاز کرده اند. موضوع این مذاکرات خرید 8 میلیارد متر مکعب گاز در سال است.

شرکت هایی مانند گاما، آکسا، دمیرورن و کالون در این مذاکرات شرکت می کنند. نماینده یکی از شرکت ها به شبکه تلویزیونی هابر ترک Haber Turk اعلام کرد که “گفتگوها با مدیریت ساختارهای صادراتی گازپروم در حال انجام است.”

وی گفت: بسیاری از شرکت های ترکیه ای علاقه زیادی به واردات گاز دارند. ما برای اطمینان از پیشرفت مذاکرات باید بر سر قیمت و حجم گاز خریداری شده به توافق برسیم.

توافقنامه های دو طرف مربوط به خرید 8 میلیارد متر مکعب در پایان سال 2021 منقضی می شود. این بخشی از کل حجم 57-58 میلیارد متر مکعب گازی است که ترکیه سالانه برای استفاده خود وارد می کند.

بر اساس گزارش هابر ترک، طرف ترک علاقه ای به امضای قراردادهای بلند مدت ندارد چرا که قیمت خرید گاز بستگی به وضعیت بازار نفت دارد و آنکارا مشتاق است قراردادهای قابل انعطاف تری را تا آنجا که شرایط و قیمت ها اجازه می دهد، منعقد کند. گفته می شود که این موضع به طرف روسی اعلام شده است.

این کانال تلویزیونی همچنین اعلام کرد که توافقنامه ترکیه و آذربایجان برای خرید 6.6 میلیارد متر مکعب گاز در ماه مارس سال جاری میلادی منقضی شده است، به همین دلیل تأمین گاز از طریق خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم متوقف شد.

علاوه بر این، قرارداد خرید 1.2 میلیارد متر مکعب گاز مایع از نیجریه در سال جاری به پایان می رسد.

النا بورمیسترووا ، مدیر ارشد اجرایی شرکت گازپروم صادرات ، در تاریخ 29 آوریل به خبرگزاری تاس گفت که صادرات گاز روسیه به ترکیه در سه ماهه اول 2021 با افزایش 106 درصدی به بیش از 7 میلیارد متر مکعب رسیده است. حجم گاز صادر شده از طریق خط لوله گاز TurkStream در سال 2020 برابر با 13.51 میلیارد متر مکعب بود