آتش سوزی،انفجار و نشت گاز و نفت؛در فلسطین اشغالی دقیقا چه خبر است؟
آتش سوزی،انفجار و نشت گاز و نفت؛در فلسطین اشغالی دقیقا چه خبر است؟
طی هفته های اخیر حوادث مشکوکی در فلسطین اشغالی رخ داده است که همچنان ادامه دارد. چه کسی پشت این حوادث قرار دارد؟آیا اتفاقی است؟

«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: پدیده قابل توجهی که علامت سئوال ها و سئوال های زیادی مطرح می کند ادامه سلسله حوادث،انفجارها و نشت گاز و نفت مشکوک در شهرهای استراتژیک مانند «حیفا، تل آویو و الرمله» در فلسطین اشغالی است؛ برخی می گویند این حوادث تصادفی و در نتیجه بی توجهی است اما برخی دورتر رفته و بعید نمی دانند که بیشتر این حوادث توسط کسانی از داخل (مقاومت فلسطین) یا از خارج(حزب الله و ایران) رخ داده است و راه های اجرای آنها نیز«سایبری» است.

بیشتر توضیح می دهیم و می گوییم در طول دو هفته یا کمتر در فرودگاه تل آویو آتش سوزی رخ داد،یک آتش سوزی دیگر در پالایشگاه اصلی حیفا رخ داد، گاز آمونیاک از انبارهای آمونیاک در حیفا نشت پیدا کرد، انفجار بزرگ و مهیب در کارخانه ساخت موتورهای موشک ها در شهر الرمله رخ داد و پلی نیز از هم پاشید و 45 یهودی تندرو در اثر آن کشته شدند و 150 تندروی دیگر زخمی شدند. این تندروها به مناسبتی یهودی در کوه«الجرمق» در شمال فلسطین اشغالی در حال برگزاری جشن بودند.همچنین همه سواحل فلسطین اشغالی از «الناقوره» در شمال تا نوار غزه در جنوب در نتیجه نشت قیر لزج سمی بسته شد.

بیشتر شدن گستره این حوادث و تعدد آنها در مدت زمانی کوتاه چه بسا در یکی از کشورهای جهان سوم و به طور مشخص در منطقه عربی یعنی همان جایی که فشار،محاصره، فقر،سوء مدیریت،اهمال، به حاشیه راندن نخبگان و در سایه حکومت های دیکتاتور که با مشت آهنین حکومت می کنند قابل فهم و درک است اما اینکه این حوادث در جایی رخ دهد و بیشتر شود که مدعی است پیشرفته ترین و ثروتمندترین در منطقه خاورمیانه است، علامت سئوال هایی درباره دقت این رتبه بندی و در نهایت آینده آن و توانش برای بقاء به وجود می آورد.

ما در این جا درباره شکست و ناکامی گنبدهای آهنین افتخار صنایع نظامی اسرائیلی-آمریکایی مشترک در مقابله با موشک سوریه ای که از سوریه به سرزمین های اشغالی سفر کرد و در چند کیلومتری نیروگاه اتمی «دیمونا» منفجر شد یا درباره رهگیری و انهدام فقط 6 موشک از مجموع 36 موشک شلیک شده از نوار غزه به سمت شهرک های یهودی نشین در غلاف غزه سخن نمی گوییم بلکه درباره سلسله حوادث مشکوک و مستند شده ای سخن می گوییم که خود مسئولان صهیونیستی به آنها اذعان کرده اند.

احتمال دست داشتن جنبش های مقاومت داخلی(فلسطینی)یا خارجی(حزب الله و چه بسا ایران) در برخی از این حوادث به ویژه آلودگی نفتی و آتش سوزی های حیفا و تل آویو و انفجار کارخانهساخت  موتورهای موشک ها در شهر الرمله هرگز«بعید نیست». مقامات دولت رژیم صهیونیستی چندی پیش فاش کردند یک حمله سایبری توسط ایران به رایانه های موسسات آب و برق این رژیم  انجام شده است و خبر حمله را چند هفته بعد از وقوعش منتشر کردند و اکنون نیز به دلایل امنیتی و نظامی محدودیت های شدیدی بر انتشار هر گونه اطلاعاتی اعمال کرده اند که به این حوادث می پردازند.

اگر حالت نگرانی روز افزون مسئولان دولت عبری نسبت به نزدیک بودن آمریکا به عنوان همپیمان این رژیم برای رسیدن به توافق در مذاکرت وین برای احیای توافقنامه هسته ای با ایران و اعلام شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت و احتمال برگزاری پنجمین انتخابات در کمتر از دو ماه دیگر را اضافه کنیم آن وقت نصیحت نویسندگان اسرائیلی به شهرک نشینان یهودی برای مهاجرت به اروپا، کانادا و آمریکا به دلیل آن که دولت شان در آستانه فروپاشی است کاملا قابل درک و در عین حال قانع کننده می شود.

تصور کنید این فروپاشی با حالت به پا خاستن عربی و مقاومت روزافزون فلسطین در همه اشکالش در برابر اشغالگری رژیم اسرائیل همزمان شود.

لطفا تأخیر در برگزاری انتخابات فلسطین و تبانی تشکیلات خودگردان فلسطین با اشغالگر و هماهنگی امنیتی زشت و ننگین این تشکیلات را فراموش کنید و به جوانان مقاوم و مدافع در قدس اشغالی و همجوار مسجد الاقصی تکیه کنید و امیدوار باشید. صبر استراتژیک که با پایبندی به اصول تقویت شده و مخالفت با همه نوع شکل تسلیم و عادی سازی روابط کوتاه ترین راه برای بازپس گرفتن کرامت و حقوق غصب شده است و روزهای آینده پر از سورپرایزهای خوشحال کننده است… و خدا بهتر می داند.