تعهد شرکت نفت برای جبران خسارت‌های کارشناسی آلودگی نفتی سرخون
تعهد شرکت نفت برای جبران خسارت‌های کارشناسی آلودگی نفتی سرخون
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان گفت: این شرکت تنها خسارت‌هایی را در خصوص آلودگی نفتی سرخون متعهد می‌شود که بر اساس برآوردهای یک تیم مشترک از کارشناسان ۲ طرف باشد.

سیاوش اورنگی روز یکشنبه در نشست برررسی مشکلات آلودگی نفتی سرخون شهرستان اردل که در محل استانداری چهارمحال و بختیاری برگزار شد، اظهار داشت: خسارت‌هایی که در حال حاضر از سوی دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری برآورد شده باید از سوی یک تیم مشترک نیز ارزیابی شود و چنانچه خسارت‌هایی که برآورد می‌شود بر اساس کار کارشناسی باشد، شرکت نفت مکلف است این خسارت‌ها را در کوتاه‌ترین زمان پرداخت کند.

به گزارش نبض‌انرژی،اورنگی تصریح کرد: در همین راستا می‌طلبد تا فرصتی داده شود تیم مشترک از کارشناسان شرکت نفت و این استان تشکیل و نسبت به برآورد قطعی خسارت‌ها اقدام شود.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر این شرکت از ابتدا این پیشنهاد را داده است تا مردم نسبت به پرورش ماهی و کشت برنج و محصولات کشاورزی اقدام کنند و سپس چنانچه آلودگی نفتی محصول در آزمایشات محرز شد آن زمان خسارت محصولات به مردم پرداخت می‌شود اما این پیشنهاد تاکنون از سوی مسئولان استان پذیرفته نشده است.

رییس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از وارد شدن ۴۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خسارت مستقیم و غیرمستقیم به بخش کشاورزی منطقه میانکوه خبر داد و گفت: این خسارت به مزارع گندم، باغات، شیلات، کلنی‌های زنبورعسل، دام و طیور و مزارع پرورش ماهی بوده است.

عطاءالله ابراهیمی ادامه داد: این در حالی است که این خسارت‌ها مربوط به خسارت‌ها یک سال است و چنانچه آلودگی خاک رخ دهد تا سالهای طولانی امکان زراعت و کشت در این منطقه وجود نخواهد داشت.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به تاثیر مخرب آلودگی نفتی بر منابع آبی منطقه میانکوه اردل گفت: چشمه سرخون که ۲ هزار لیتر بر ثانیه آبدهی داشت از مدار خارج شده است و چشمه دره دون نیز از دیگر منابع تامین کننده سال گذشته از مدار خارج شد و شرایط آبرسانی به این منطقه را با چالش جدی مواجه کرده است.

سهراب بهرامی افزود: ۱۰ میلیارد تومان برای آب موقت در میانکوه خسارت وارد شده است و ۸۴ میلیارد تومان خسارت نیز متوجه منابع آب پایدار این منطقه شده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که آب، برای مردم موضوع مهمی است و با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد می‌طلبد تا مسوولان شرکت نفت با خرید چاه در منطقه مشکل آب شرب مردم را تا حدی برطرف کنند.

به گزارش ایرنا، بنا بر گفته مسئولان مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری وقوع حادثه و نشت نفت در منطقه سرخون شهرستان اردل از سال ۵۳ تاکنون هشت بار رخ داده است که در تازه‌ترین مورد آن روز یکشنبه (۲۳ آذر) بر اثر شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار به وقوع پیوست.

این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن به طول ۶ کیلومتر شده است که در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی یک روز پس از این حادثه به طور کامل مهار شد.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه به ویژه شهر سرخون وروستاهای اطراف آن را با مشکلاتی روبرو کرده است.

بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.