بزرگترین ریسک‌ها برای روند صعودی نفت
بزرگترین ریسک‌ها برای روند صعودی نفت
قیمتهای نفت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تحت تاثیر محدودیت عرضه و رشد مصرفی که برای فصل سفرهای تابستانی پیش بینی می شود، بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.

با این حال ریسک‌هایی برای روند صعودی نفت وجود دارند که شامل موانع موجود بر سر راه اجرای برنامه های جهانی واکسیناسیون کووید ۱۹، تهدیدهای متوجه روند احیای اقتصاد جهانی، احتمال بازگشت نفت ایران به بازار و افزایش روند تولید نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ هستند.

به گزارش نبض‌انرژی،رجینا مایور از شرکت KPMG با بیان این که انتظار نداشت این میزان افزایش قیمتها را در اوایل سال مشاهده کند، اظهار کرد: این میزان رشد قیمت نفت تا حدودی تعجب آور است.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به سطح پیش از شیوع پاندمی ویروس کرونا یافت و روز جمعه در ۶۲ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه بسته شد. این شاخص یک سال پیش به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه سقوط کرده بود.

به گفته مایور، با توجه به محدودیت عرضه که در یک سال گذشته از سوی گروه اوپک پلاس اجرا شده، خوش‌بینی به بهبود قیمت نفت رشد کرده است. با این حال اوپک پلاس همچنان بیش از پنج میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید دارد و پس از افزایش تولیدی که اخیرا تصویب کرد، اگر شاهد رشد دوباره فعالیت نفت شیل آمریکا یا تهدید عرضه از سوی منابع دیگر باشد، می‌تواند سریعا بازار را از عرضه لبریز کند.

گروه اوپک پلاس در اول آوریل اعلام کرد تولید روزانه نفت خود را به میزان ۳۵۰ هزار بشکه در ماه مه، ۳۵۰ هزار بشکه در ژوئن و ۴۴۱ هزار بشکه در ژوییه افزایش خواهد داد. این گروه عرضه حدود هشت میلیون بشکه در روز نفت به بازار را محدود نگه داشته که یک میلیون بشکه در روز آن مربوط به کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی است. سعودیها اعلام کردند قصد دارند طی این مدت سه ماه، کاهش تولید داوطلبانه خود را به شکل تدریجی خاتمه دهند.

آدام کارپف، مدیر کل شرکت  CIBC پرایوت ولث در آمریکا به مارکت واچ گفت: تصمیم اوپک پلاس یک توافق موثر بود که رویکرد روشمندی را برای کنترل بازار نفت ایجاد کرده است و روند افزودن عرضه در صورت نیاز را تنظیم می‌کند. وی پیش بینی کرد نشست ۲۸ آوریل گروه اوپک پلاس شگفتی خاصی به همراه نخواهد داشت و این گروه ادامه رصد بازار و حق انعطاف پذیری برای واکنش به هرگونه تحول جدیدی را اعلام خواهد کرد. اما آنچه که اقدام سنجیده اوپک‌ پلاس را خنثی می‌کند، ادامه مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی درباره توافق هسته‌ای است. این مذاکرات شامل مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران است که ممکن است به رفع تحریمهای آمریکا منتهی شود و اجازه دهد نفت ایران به بازار جهانی برگردد.

به گفته کارپف، سوال اصلی این است که توافق چه زمانی حاصل خواهد شد نه این که آیا توافقی حاصل خواهد شد. ایران صادرات نفت خود را در سال ۲۰۲۱ افزایش داده و بسیاری از تحلیلگران افزایش بیشتر عرضه نفت ایران را پیش بینی می‌کنند.

این انتظار ریسک واکنش فوری قیمتها به توافق با ایران را منتفی نمی‌کند اما کارپوف بر این باور است که اوپک پلاس در تصمیم گیری خود، فرض احتمال افزایش صادرات ایران را نیز در نظر گرفته است.

در این بین بازار بیشتر روی تقاضا متمرکز شده است. آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضا برای نفت امسال ۵.۷ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۹۶.۷ میلیون بشکه در روز صعود می رسد.

به گفته کارپف، مشکلات مربوط به روند واکسیناسیون کووید ۱۹ ممکن است روی روند احیای اقتصاد و تقاضا برای نفت تاثیر بگذارد. نشانه شکسته شدن همبستگی اوپک ‌پلاس و شتاب گرفتن فعالیت‌های حفاری آمریکا نیز ممکن است سهم بازار اوپک پلاس را تهدید کرده و قیمتهای نفت را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، بازار در حال حاضر رشد تدریجی عرضه و افزایش تقاضا در فصل تعطیلات تابستانی نیمکره شمالی را انتظار دارد. پیش‌بینی می‌شود قیمت وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت در محدوده ۶۰ دلار بماند. با این حال اگر اوپک به محدودیت عرضه خود ادامه دهد، نفت برنت می تواند از مرز ۷۰ دلار عبور کند.