راه اندازی ۴۴۸ نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی “
راه اندازی ۴۴۸ نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی “
مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از آذر سال ۹۵ تاکنون (ابتدای طرح) ۴۴۸ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت چهار هزار و ۳۳۸ کیلو وات در این استان راه‌اندازی شده است.

علیرضا پوزشی روز یکشنبه افزود: در این مدت هزار و ۶۳ قرارداد راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۱ کیلو وات منعقد شده است.

وی بیان کرد: از آذر ۹۵ یعنی زمان آغاز طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در استان خراسان جنوبی تا پایان سال گذشته بیش از ۱۳.۷ میلیون کیلو وات انرژی برق از متقاضیان خریداری و ۱۸ میلیارد تومان بهای انرژی خریداری شده به صاحبان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

به گزارش نبض‌انرژی، مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۱۹۱ قرارداد راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۲ هزار و ۶۱ کیلو وات در استان امضا شد و از این تعداد ۱۷۱ نیروگاه به ظرفیت هزار و ۵۵۴ کیلو وات به شبکه سراسری متصل شده است.

وی به انرژی خریداری شده از ۴۴۸ نیروگاه کوچک مقایس در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: سال گذشته از صاحبان نیروگاه‌های کوچک مقایس استان هفت میلیون کیلو وات انرژی خریداری شد و ۱۰ میلیارد تومان به حساب آنان واریز شده است.

پوزشی بیان کرد: سه مزرعه خورشیدی به ظرفیت ۱۸ مگاوات هم در خراسان جنوبی فعال است و سال گذشته در این نیروگاه‌های بزرگ مقیاس ۳۴ هزار و ۶۸۰ مگاوات انرژی تولید شده که ۱۹ هزار و ۵۳۸ مگاوات مربوط به نیروگاه ۱۰ مگاواتی خوسف، ۱۳ هزار و ۷۲۲ مگاوات مربوط به نیروگاه هفت مگاواتی سربیشه و هزار و ۴۲۰ مگاوات مربوط به نیروگاه یک مگاواتی بشرویه است.

وی گفت: در خراسان جنوبی شرایط استثنایی به لحاظ انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد و در چند سال اخیر استقبال سرمایه‌گذاران از ظرفیت انرژی نو رو به افزایش بوده است.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی عنوان کرد: انرژی‌های نو در مناطق محروم و روستاها به اشتغال پایدار منجر می‌شود و این موضوع در تمامی نقاط استان قابل توجیه است.

وی از پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی دُرح در شهرستان سربیشه خبر داد و گفت: با احتساب سرمایه‌گذاری‌های قبلی در صورت تکمیل عملیات اجرایی این طرح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر استان از مرز ۷۰ مگاوات عبور خواهد کرد.

پوزشی افزود: اگر نیروگاه‌های بادی یا خورشیدی بزرگ مقیاس (مزارع خورشیدی) در خراسان جنوبی توسعه پیدا کند، ظرفیت خوبی برای صادرات برق به کشور افغانستان است.

وی ۳۲۰ روز آفتابی، هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب و واحدهای مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام را از ویژگی‌های خوب خراسان جنوبی برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر ذکر کرد و گفت: احداث نیروگاه خورشیدی خانگی بهترین زمینه سرمایه‌گذاری برای خانوارهای شهری و روستایی است.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: هر نیروگاه خورشیدی پنج کیلو واتی خانگی سالانه بالغ بر ۹ هزار کیلو وات ساعت انرژی تولید می‌کند که براساس آخرین مصوبه وزارت نیرو نرخ خرید هر کیلو وات ساعت انرژی هزار و ۴۰ تومان در سال اول قرارداد است.

وی افزود: با توجه به میزان انرژی تولید شده و نرخ انرژی درآمد نیروگاه بالغ بر ۹ میلیون تومان در سال اول بوده و هر سال براساس تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی قیمت خرید آن تعدیل می‌شود.

پوزشی بیان کرد: در حال حاضر هزینه احداث نیروگاه پنج کیلو واتی خانگی ۸۰ میلیون تومان و با احتساب افرایش نرخ خرید براساس تورم سالانه برگشت سرمایه در این طرح کمتر از پنج سال است.

وی گفت: برای تولید ۹ هزار کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی از نیروگاه‌های گازی نیاز به مصرف ۲ هزار و ۵۵۶ متر مکعب گاز و هزار و ۹۸۰ لیتر آب است که در صورت تامین این میزان انرژی از نیروگاه خورشیدی به همین میزان در مصرف گاز و آب صرفه‌جویی شده و از انتشار پنج هزار و ۸۰۵ کیلوگرم گاز دی اکسید کربن در محیط زیست جلوگیری می‌شود.

 

ایرنا