۶۶۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی از هرمزگان به استان‌ها ارسال شد
۶۶۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی از هرمزگان به استان‌ها ارسال شد
معاون عملیات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج‌‎فارس گفت: افزون بر ۶۶۲میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در ۱۵ روز نخست سال جاری از این منطقه به استان‌های همجوار ارسال شد.

نادر سلحشور روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: از ابتدای تعطیلات نوروز تا ۱۵فروردین ۶۶۲میلیون و ۳۰۰هزار لیتر انواع فرآورده های نفتی شامل بنزین موتور، بنزین یورو، نفت سفید، نفت گاز و نفت گاز یورو از منطقه خلیج‌فارس به مرکز کشور و استان‌های هم‌جوار ارسال شد.

وی با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر ارسال فرآورده‌ها ادامه داد: این میزان فرآورده‌ها بدون ایجاد خللی از طریق خطوط ۲۶اینچ با دقت و در زمان مشخص به مرکز و استان‌های همجوار ارسال کند.

به گزارش نبض‌انرژی،به گفته وی، در بین فرآورده‌های ارسال شده بنزین موتور بیش‌ترین حجم ارسالی را به خود اختصاص داد.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس یکی از مناطق دوازده‌گانه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است که در سال ۹۴ فعالیت خود را در مرکز استان هرمزگان، شهرستان بندرعباس آغاز کرده است.

این شرکت با بیشترین حجم انتقال فرآورده‌های نفتی نقش بسیار موثری در تامین انرژی کشور به عهده دارد.

در این استان ۳ مرکز انتقال نفت بندرعباس، قطب آباد و مهرآران در راستای ماموریت شرکت به صورت شبانه روز در انتقال حجمی معادل ۳۲۰ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی به استان‌های همجوار نقش اصلی دارند.

این شرکت با بهره‌برداری از ۱۴رشته خطوط لوله۱۰،۱۲،۱۶،۲۰،۲۴ اینچ حدفاصل انبارهای پخش،‌اسکه شهید رجایی، قشم،هنگام و شرکت پالایش نفت بندرعباس ۳۵ و بنزین ۲۰نفت گاز مصرفی کشور را تامین می‌کند و تنها محل صادرات نفت کوره، ‌نفت سبک و سنگین و نفت گاز در کشور است.

انتقال فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه ستاره خلیج فارس و شرکت پخش فرآورده ‌های نفتی به استان‌ های همجوار، انتقال نفت خام تولیدی شرکت فلات قاره منطقه قشم به پالایشگاه بندرعباس و انتقال فرآورده‌ های نفتی وارداتی و صادراتی از طریق خطوط لوله اسکله شهید رجایی از جمله مهم ‌ترین مسوولیت‌ های خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس است.

مرکز انتقال نفت بندرعباس نیز در فاصله ۲۵ کیومتری از مرکز استان قرار دارد که فرآورده‌های وارداتی و تولیدات شرکت پالایش نفت بندرعباس را دریافت و به مرکز انتقال قطب‌آباد منتقل می‌کند.

این مرکز در فاصله ۲۵ کیومتری از مرکز استان و در ارتفاع ۲۰ متری از سطح دریادر ضلع جنوب شرقی شرکت پالایش نفت بندرعباس قرار گرفته است.

مرکز انتقال نفت بندرعباس فرآورده‌های وارداتی و هم‌چنین تولیدات شرکت پالایش نفت بندرعباس شامل نفت گاز، نفت سفید، بنزین، بنزین سوپر، نفتای سنگین و میعانات گازی را دریافت و به مرکز انتقال نفت یعنی قطب آباد از طریق یک خط لوله‌ای به طول ۱۳۴ کیلومتر منتقل می‌کند.

مرکز انتقال نفت قطب آباد نیز در فاصله ۱۳۲ کیلومتری از مرکز انتقال نفت بندرعباس در ارتفاع یکهزار متری از سطح دریا و در کنار بزرگراه ترانزیتی بندرعباس به سیرجان قرار دارد.

این مرکز فعالیت خود را از سال ۷۱ با استفاده از ۲ دستگاه توربین ، سولار تاروس با قدرت ۶۵۰۰ اسب بخار، یک دستگاه توربین سولارسنتار با قدرت ۴۵۰۰ اسب بخار و پمپ‌های اصلی فرآورده های نفتی دریافتی از مرکز انتقال نفت بندرعباس را به سمت مرکز انتقال نفت مهرآران منتقل می‌کند.

بیش از ۶۰ درصد فرآورده‌های نفتی کشور در استان هرمزگان تولید می‌شود.

ایرنا