کمبود نیروی انسانی وزارت نفت چگونه جبران شد؟
کمبود نیروی انسانی وزارت نفت چگونه جبران شد؟
امامزاده گفت: زمانی که صنعت نفت دچار کمبود نیرو بود، با راه اندازی طرح مدرک دوگانه این نیاز برطرف شد.

ابوالقاسم امامزاده عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی نفت ایران و مجری طرح مدرک دوگانه صنعت نفت،بیان کرد: زمانی که صنعت نفت دچار کمبود نیرو بود، با راه اندازی طرح مدرک دوگانه این نیاز برطرف شد. این طرح از جایی شروع شد که رشته نفت برای بسیاری از دانشگاه‌های داخلی و همچنین دانشجو‌های کشور شناخته شده نبود در حالی که کشور به شدت به نیروی انسانی متخصص در صنایع بالادستی صنعت نفت یعنی اکتشاف و تولید نیاز داشت.

او افزود: در گام ابتدایی، برخی برنامه‌های تلویزیونی را تولید کردیم که این رشته را معرفی کند، اما نتوانستیم در این حد اکتفا کنیم؛ به همین دلیل از وزارت علوم درخواست کردیم تا اجازه بدهد که آن دسته از دانشجویان دارای رتبه برتر که تمایل دارند، اجازه داشته باشند که به طور همزمان، در دو رشته تحصیل کنند. مثلا به رشته‌های کامپیوتر، مکانیک، شیمی و برق نیاز داشتیم که وزارت علوم با این درخواست موافقت کرد.

به گزارش نبض‌انرژی،عضو سابق هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت اظهار کرد:تمام این فعالیت‌ها به این دلیل بود که رشته نفت تقویت شود و این کار در عمل صورت گرفت. به این شکل که تعدادی دانشجو از دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر و علم و صنعت، در این طرح ثبت نام و اظهار علاقه کردند که رشته دومشان، نفت باشد.

او گفت: این دانشگاه‌ها نیز برنامه‌های مختلفی برای معرفی رشته نفت به دانشجویان اجرا کردند و این دسته از دانشجویان با شرکت در این برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی، در زمان فارغ التحصیلی به طور همزمان در دو رشته فارغ التحصیل شدند.

عضو انجمن مهندسی گاز کشور در ادامه گفت: به مرور زمان شرایط به نحوی تغییر کرد که دانشگاه‌های مختلف، رشته نفت را راه اندازی کردند. اکنون می‌بینیم که دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، صنعتی شریف و دانشگاه‌های مختلفی در شهرستان ها، اغلب دارای رشته نفت هستند و با تامین نیاز صنعت نفت به نیروی انسانی دیگر نیازی به اجرای این طرح نبود.

او در پایان درباره تاثیرعملکرد دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت در جذب فارغ التحصیلان برتر رشته‌های نفت، بیان کرد: جذب فارغ التحصیلان رشته‌های نفت، ارتباط مستقیمی به دانشگاه یا پژوهشگاه ندارد، کسی که فارغ التحصیل می‌شود باید بتواند در محیط کار و عملیاتی نفت جذب شود. اگر جذابیتی در آن بخش برای او وجود نداشته باشد، شرکت‌های بین المللی خارج از کشور نیز جذابیت‌هایی دارد.