قرارگاه استانی آب در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد
قرارگاه استانی آب در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد
بیرجند - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از راه‌اندازی «قرارگاه استانی آب» با دستور ویژه استاندار خبر داد و گفت: اگرچه در کارگروه‌های استان، شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه مقابله با خشکسالی را داریم اما با توجه به اهمیت موضوع آب، این قرارگاه تشکیل شد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمد فرهادی در نخستین نشست تشکیل و فعالیت این قرارگاه افزود: با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ها در سال زراعی جاری و بالطبع کاهش حجم ذخایر آبی استان، قرارگاه استانی آب به تدبیر استاندار راه‌اندازی شده است.

وی از مدیران دستگاه‌های مرتبط با حوزه آب استان خواست موضوع تامین آب شرب مردم به ویژه در تابستان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

به گزارش نبض‌انرژی،رییس قرارگاه آب استان خراسان جنوبی گفت: در این راستا از تمامی امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی به گونه‌ای استفاده شود که موضوع تامین آب به ویژه در آبرسانی سیار دچار آسیب و مشکل نشود.

وی تاکید کرد: دستگاه‌ها باید علاوه بر تامین اعتبارات مورد نیاز، مدیریت منابع آبی و استفاده بهینه از آن را در دستور کار قرار دهند.

فرهادی گفت: یکی از اقدامات بسیار موثر در مدیریت منابع آبی، موضوع کاهش هدر رفت شبکه‌های آب شرب است که باید به صورت ویژه در برنامه‌ها دیده شود.

وی بر استفاده بهینه از پساب فاضلاب شهر بیرجند تاکید کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای باید طرحی را با هماهنگی جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت آماده و طی یک ماه آینده به جلسه ارائه کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: این استان سال گذشته به لحاظ گسترش سامانه‌های نوین آبیاری بین دیگر استان‌ها جایگاه چهارم را داشته است و جهاد کشاورزی باید موضوع نصب و راه‌اندازی این سامانه‌ها را امسال نیز با جدیت دنبال کند.

وی اظهار داشت: هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی نیز باید در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

فرهادی به موضوع تبخیر آب در سدهای استان اشاره کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای برای معرفی راهکارهایی در راستای کاهش تبخیر آب در سدها به ویژه در سد نهرین طبس که مصرف آب شرب نیز دارد، طرح مناسبی را به قرارگاه آب ارائه کند.

وی افزود: اجرای خط انتقال دره بید طبس نیز باید با اولویت ویژه در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گیرد.

رییس قرارگاه آب استان، مهمترین اصل در موضوع مصرف بهینه آب را فرهنگ‌سازی عنوان کرد و گفت: صدا و سیما و سایر دستگاه‌های فرهنگی از ظرفیت در اختیار خود برای ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب استفاده کنند تا این موضوع در جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گاهی مشاهده می‌شود در روستاها، آبیاری باغات و مزارع یا تامین آب دامداری‌ها و مرغداری‌ها بدون هماهنگی از شبکه آب شرب صورت می‌گیرد لذا باید شرکت آب و فاضلاب نسبت به شناسایی و نیز برخورد با متخلفین اقدام کند.

براساس مصوبات نخستین نشست قرارگاه آب استان مقرر شد، با توجه به اهمیت موضوع، جلسات این قرارگاه هر ۲ هفته یکبار تشکیل و بنا به ضرورت نشست‌های فوق‌العاده در بازه زمانی کوتاه‌تری برگزار شود.

همچنین دستگاه‌های اجرایی به صورت هفتگی گزارش کار خود را به دبیرخانه قرارگاه که شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی است، ارائه کنند.

اساسنامه قرارگاه که آماده شده در اختیار دستگاه ها قرار گیرد تا با اعمال نظرات کارشناسی طی سه روز آینده بعد از بررسی کامل و ویرایش نهایی به تایید استاندار برسد.

فرمانداران نیز مکلف شدند جلسات مشابه را در شهرستان‌ها برگزار کنند و نتایج جلسات را به قرارگاه انعکاس دهند، ضمن اینکه در کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها نگاه ویژه‌ای به آبرسانی سیار و توزیع آب داشته باشند.

 

ایرنا