برق تهران با به ثمر نشستن ۳۳ طرح و برنامه مهم روی کابل توسعه
برق تهران با به ثمر نشستن ۳۳ طرح و برنامه مهم روی کابل توسعه
 بهره‌برداری از ۳۳ طرح و برنامه مهم از جمله طرح‌های حوزه برق استان تهران در هشت سال گذشته بارقه‌ای از برق امید را در دل مردم این منطقه از کشورمان روشن کرد؛ طرح‌هایی که منجر به ارائه خدمات الکترونیک، توسعه احداث نیروگاه‌های برقی و کاهش پرداخت بهای برق در استان تهران شد.

دولت در شرایط سخت تحریمی و شیوع کرونا، با راه اندازی پویش هرهفته #الف_ب_ایران با هدف امید بخشی به مردم در راستای توسعه طرح های مهم صنعت آب و برق از فرودین ماه سال گذشته تلاش کرد تا مردم روز به روز شاهد روز افزونی رشد صنعت برق و انرژی در کشور شوند که در این بین استان تهران نیز از طرح های دولت بی نصیب نماند.

به گزارش نبض‌انرژی،بهره‌برداری از طرح‌های مهم صنعت آب و برق در شرایط سخت تحریمی رقم خورد و این امر نشان داد که با تکیه بر توان تولید داخلی و حمایت از بخش خصوصی می توان به رشد صنعت برق در کشور کمک کرد.

براساس گزارش های پایگاه توانیر،  ارائه خدمات به مردم به صورت غیرحضوری، ایجاد و توسعه طرح هما (سامانه هوشمندسازی مراکز اتفاقات و فوریت های برق)، طرح چاوش (ارتقای رضایتمندی مشترکان از طریق بهبود ولتاژ تحویلی و  راه اندازی مرکز ملی پایش کنتورهای هوشمند کشور از جمله طرح هایی است که در پویش هر هفته الف ب ایران به بهره برداری رسید.

همچنین راه اندازی طرح سنم (سامانه نظارت مکانیزه) در طرح های توسعه مرکز زدایی و افزایش اختیارات شرکت های استانی و تعویض کابل های فرسوده شبکه توزیع با کابل خودنگهدار از دیگر طرح هایی است که همزمان با سایر طرح های سازوکاری وزارت نیرو به ثمر نشست.

بهره برداری از ۲۳ طرح انتقال، توزیع و تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای تهران 

همزمان با سی و سومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران،  در دوم دی ماه سال گذشته، ۲۳ طرح انتقال، توزیع و تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای تهران با اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان با همکاری بخش خصوصی و پروژه آبی انتقال آب از سد ماملو به بهره‌برداری رسید. طرح هایی از جمله احداث، توسعه، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال و توزیع و احداث هشت نیروگاه تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای تهران بود که به صورت ویدئوکنفرانس با دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

برای احداث هشت نیروگاه تولید پراکنده با ۴۳.۵ مگابایت تولید، ۲۶۱ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی هزینه شده بود. پروژه‌های برقی افتتاح شده شامل سه نیروگاه پراکنده، پنج نیروگاه مقیاس کوچک و ۱۶ پروژه تامین برق، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه است که هدف از اجرای آنها تامین برق مشترکان، افزایش پایداری و قابلیت اطمینان شبکه، بهبود پایداری برق و تامین برق مسکن مهر است.

طرح آبی نیز انتقال آب از سد ماملو به صنایع پایین دست نیز با اجرای ۲۳ کیلومتر خط انتقال شامل نصب ۲ مخزن است که از اهداف اجرای این پروژه می‌توان به تامین سالانه هفت میلیون مترمکعب آب مورد نیاز نیروگاه‌های شهدای پاکدشت، شاهد و شهرک صنعتی عباس‌آباد، جلوگیری از برداشت آب‌های زیرزمینی و تامین آب مورد نیاز معادن شن و ماسه مستقر در منطقه اشاره کرد.

از میان این طرح ها ۱۵ طرح مربوط به حوزه برق است که در طرح توسعه‌ای شرکت برق منطقه‌ای تهران یک پست جدید با ظرفیت ۲۳۰ کیلوولت بهارستان ایجاد شده بود و از دیگر طرح‌های افتتاحی یک پست ۶۳ کیلوولت مهستان در هشتگرد ویژه تامین برق مسکن مهر و یک نیروگاه دیجی در شهرک صنعتی چرمشهر ورامین بود که توسط شرکت برق منطقه ای تهران به یادگار ماند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: با بهره برداری از ۲۳ طرح برقی، ۴۰۰ مگاولت به ظرفیت شبکه برق منطقه ای تهران اضافه شد.

آرش کردی بیان می کند: حوزه فعالیت شرکت برق منطقه ای تهران سه استان تهران، البرز و قم است که این ۲۳ طرح در دو استان تهران و البرز اجرایی شد که ۱۵ طرح با سرمایه گذاری مستقیم این شرکت و هشت طرح با ظرفیت ۴۳ مگاولت با مشارکت بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

وی درباره بهره برداری از دو طرح عمده در مهستان هشتگرد و چرمشهر ورامین ادامه می دهد: از طرح‌های افتتاحی یک طرح به پست ۶۳ کیلوولت مهستان در هشتگرد ویژه تامین برق مسکن مهر ۲۰ هزار واحد و یک نیروگاه دیجی در شهرک صنعتی چرمشهر ورامین اختصاص یافت.

اجرای ۸ طرح برقی در استان تهران

طرح های دولت تدبیر و امید در استان تهران به این جا ختم نمی شود بلکه همزمان با هفته دولت در شهریور ماه سال گذشته، هشت طرح دیگر به مبلغ ۲‌ هزار و ۲۵۵ میلیارد ریال از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان تهران به بهره برداری رسید.

این طرح ها شامل چهار طرح احداث نیروگاه تولید پراکنده در شهرستانهای پاکدشت، ورامین، ملارد و احمدآباد مستوفی در شهرستان اسلامشهر به مبلغ یک هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال، احداث خروجی پست های ۶۳ کیلوولت پرندک، نسیم شهر و ساتکاپ به مبلغ ۵۳ میلیارد ریال و احداث، اصلاح و بهینه سازی شبکه و روشنایی معابر در شهرستانهای تحت پوشش توزیع برق استان تهران به مبلغ ۷۳۵ میلیارد ریال بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تامین برق متقاضیان جدید، کاهش تلفات، افزایش قدرت مانور و  قابلیت اطمینان شبکه از مهمترین اهداف  اجرای این طرح ها  است که در قالب پویش هر هفته الف_ب_ ایران و بر مبنای محور ساخت و سازها بصورت متمرکز با حضور وزیر نیرو به انجام رسیده است.
حاجی رضا تیموری همچنین اجرای موفق طرح حفظ قبوض کاغذی برق از سال ۹۸ را کار تحسین برانگیز دولت اعلام کرد و گفت: با گسترش اپلیکیشن خدمات غیرحضوری برق در ساختار دولت الکترونیک شاهد ارائه خدمات سریع، آسان و مطمئن به مشترکان هستیم.

برق امید برای مشترگان خانگی 

یکی دیگر از اقدامات موثر دولت دوازدهم ارائه طرح برق امید با هدف مدیریت مصرف برق در بخش خانگی و توسعه انرژی‌های پاک بود که دوم شهریورماه سال ۹۹ هیات وزیران مصوبه برق رایگان برای مشترکان کم مصرف را تصویب کرد، بر اساس این مصوبه مقرر است طرح  برق امید اجرایی شود.

این طرح مخصوص مشترکان خانگی است که در سه گروه کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف قرار می‌گیرند و براساس میزان مصرف برق، تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق در طرح برق امید برای مشترکان کم‌مصرف در نظر گرفته شده است.

در طرح برق امید،  مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبض برق بهره‌مند می‌شوند، از مشترکان خوش ‌مصرف قدردانی می‌شود و مشترکان پرمصرف نیز با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها می‌پیوندند.

معاون خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در این باره گفته است: اجرای این طرح موجب می شود که مشترکان کم مصرف از تخفیف صد در صدی بهای برق مصرفی بهره مند می‌شوند و مشترکان خوش مصرف هم می‌توانند با رعایت نکاتی ساده، خود را به جرگه کم مصرف‌ها برسانند.

مصطفی بابایی ادامه داده است که پس از آغاز اجرای این طرح، مشترکان پرمصرف نیز طبق شرایط اعلام شده موظفند تا در یک بازه ۶ ماهه نسبت به تغییر شرایط مصرف خود اقدام کنند در غیر این صورت ۱۰ درصد به هزینه برق مصرفی آنها افزوده خواهد شد.
معاون خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران تعداد مشترکان مشمول اجرای این طرح را با حذف سکونت گاه‌های غیردائم (به اصطلاح مصارف صفر) حدود ۱۳۰ هزار مشترک در طول سال اعلام کرده و گفته است: برآورد می شود که ۶۴۵ هزار مشترک حداقل یک بار در سال مشمول اجرای این طرح شوند.
به گفته وی، بر اساس مصرف سال مشترکان بخش خانگی ۹۸ و با لحاظ کردن دو مدل مصرف ماه‌های سرد و گرم، رقمی در حدود ۱۵ میلیارد تومان به عنوان پاداش به مشترکان کم مصرف اختصاص می‌یابد.

حذف قبوض کاغذی و صرفه جویی در هزینه 

همچنین در این دولت با حذف قبوض کاغذی نه تنها صرفه جویی در هزینه ها شد بلکه خدمات به صورت غیرحضوری تحقق یافت. این طرح گامی مهم در راستای کاهش آلاینده های زیست محیطی، خدمات رسانی دقیق، سریع و بهینه و تکریم مشترکان و تحکیم و گسترش اهداف دولت الکترونیک بود.

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با همراهی گسترده شهروندان و جمع آوری اطلاعات مشترکان، چاپ و توزیع قبوض کاغذی برق ازمهرماه سال ۹۸، متوقف شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: قبض‌های کاغذی برق در راستای توسعه دولت الکترونیک، ارائه خدمات غیرحضوری، ارتباط دوسویه با مشترکان، ارتقای سطح خدمات و رفاه مشترکان و همچنین صرفه جویی اقتصادی حذف شد.

حاجی رضا تیموری با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قبض برق در شهرهای تابعه استان تهران در هر دوره ۲ ماهه صادر می‌شد ادامه می دهد: حذف قبوض کاغذی باعث صرفه جویی ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی شد.

با اجرای طرح حذف قبوض در مجموع چهار میلیون و  ۴۰۴ هزار و ۴۷مشترک برق در تهران وجود دارند که پیام کوتاه صورتحساب برق دریافت می کنند.

در کنار طرح های مهم صنعت برق در کشور و به تبع تهران به منظور فراهم سازی زمینه فعالیت کسب و کارهای نوین و شرکت‌های دانش بنیان و به کارگیری ایده‌های خلاق در شرکت توزیع نیروی برق تهران، زمینه فعالیت علاقه‌مندان به استارت آپ‌های حوزه انرژی با هدف مدیریت مصرف برق در کلان شهر تهران را فراهم کرد اجرای این طرح ها ضمن کاهش مصرف برق در ساعات اوج، زمینه اشتغال مناسبی را برای علاقه مندان به کسب و کارهای نوین و استارت آپ ها فراهم می کند.

بازسازی شبکه‌های فرسوده و تخریب شده، نصب کنتورهای هوشمند، طرح کابل کشی در بعضی از محدوده های شهری، بازبینی تاسیسات شبکه برق پایتخت و آماده باش نیروهای عملیاتی، استانداردسازی انشعابات قدیمی، افزایش ایمنی شبکه برق بازار و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی، طرح جامع ساماندهی شبکه برق و تامین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی شهرک صنعتی عباس آباد پاکدشت از مهمترین طرح های دولت و شرکت برق استان و پایتخت است که اکنون در حال اجراست و بارقه ای از امید را در دل مردم ایجاد کرده است.

ایرنا