تاثیر قرارداد ۲۵ ساله با چین در صنعت نفت چیست؟
تاثیر قرارداد ۲۵ ساله با چین در صنعت نفت چیست؟
یک کارشناس ارشد حوزه انرژی معتقد است قطعا قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین تاثیر زیادی بر شرایط دو کشور دارد، از طرفی موجب افزایش تولید و صادرات انرژی ایران خواهد شد و از طرف دیگر موجب ایجاد امنیت انرژی برای چین می‌شود که نیاز روز افزون به انرژی دارد.

به گزارش نبض انرژی ، با تاکید بر اینکه این قرارداد تاثیرات مثبتی بر صنعت نفت و گاز ایران دارد، اظهار کرد: هنوز جزییات این سند به طور کامل منتشر نشده اما با توجه به شنیده‌ها و اطلاعات به دست آمده بخشی از این صنعت مربوط به سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز است که چینی‌ها مبالغ قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران به اختصاص می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها موجب توسعه صنعت نفت ایران می شود، تصریح کرد: بر اساس این توسعه می توانیم میزان تولید را افزایش دهیم و در پی آن صادرات را توسعه دهیم که بخشی از آن قطعا به چین صادر می شود البته باید متن کامل این سند منتشر شود تا بتوان به طور کامل در مورد آن توضیح داد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه این قرارداد می تواند در خنثی کردن تحریم‌ها اثرگذار باشد، گفت: زمانی که سرمایه‌گذاری در جایی انجام می شود، طرف سرمایه گذار فارق از هر شرایطی که وجود دارد، یعنی تحریم باشد یا خیر، خود را ذی‌نفع می داند که از آن سرمایه گذاری ها استفاده کند و همین مساله در خنثی کردن تحریم‌ها تاثیرگذار است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه قطعا سرمایه‌گذار سرمایه خود را رها نمی کند و از سرمایه خود استفاده خواهد کرد، گفت: قطعا این قرارداد در صادرات ما تاثیرگذار خواهد بود و باتوجه به اینکه تقاضای چین به شدت در حال افزایش است و طبق پیش بینی‌ها چین طی ۱۰ سال آینده قدرت اول دنیا خواهد شد و آمریکا را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

خطیبی افزود: طبیعتا اقتصاد اول دنیا باید انرژی و نفت زیادی مصرف کند و نیاز چین افزایش خواهد یافت و ما می توانیم بخشی از این نیازها را تامین کنیم و آن‌ها می توانند روی امنیت انرژی کشورشان حساب کنند و این سرمایه‌گذاری‌ها نیز با همین هدف است که از تامین انرژی اطمینان خاطر داشته باشند.

وزیران امور خارجه ایران و چین بعدازظهر روز شنبه هفتم فروردین ماه بعد دیدار و رایزنی با یکدیگر، سند جامع همکاری های ۲۵ ساله بین دو کشور را در تهران امضا کردند.مقامات دو کشور از این سند به عنوان یک سند بالادستی برای گسترش و تعمیق روابط دو کشور یاد می کنند.