وزن آسیا در بازار گاز طبیعی از اروپا سنگین‌تر می‌شود
وزن آسیا در بازار گاز طبیعی از اروپا سنگین‌تر می‌شود
ظهور آسیا به عنوان یک ابرقدرت در تجارت گاز طبیعی جهانی، دیکته کننده نرخهای بازار این کالا در اروپا خواهد شد.

این تغییر در زمستان امسال بارز شد که طی آن، برودت هوا در نیمکره شمالی باعث شد نفتکشهای گاز طبیعی به آسیا بروند که بزرگترین مصرف کننده این سوخت است و فروشندگان در این منطقه می توانند نرخهای بالاتری دریافت کنند. این امر سطح بازار اروپا را بالا برد و اکنون با پایان زمستان که عرضه LNG به این منطقه برمی گردد، به شکل یک ترمز قیمت عمل می کند.

به گزارش نبض‌انرژی،اندی سامر از شرکت بازرگانی سوییسی اکسپو سولوشنز اظهار کرد: طی چند سال گذشته قیمتهای گاز طبیعی کمتر و کمتر اروپا محور شده اند و بیش از پیش تحت تاثیر بازار جهانی قرار گرفته اند.

با وجود گزینه های تامین گاز از طریق خط لوله، وابستگی اروپا به واردات گاز در بحبوحه کاهش تولید داخلی به دلیل فرسودگی میادین دریای شمال، افزایش پیدا کرده است. همزمان تجارت LNG در اقیانوسها توسعه سریعتر پیدا کرده که عمدتا تحت تاثیر تقاضا در آسیا بوده است.

اروپا در سالهای آینده ناچار خواهد بود برای LNG با مصرف کنندگان در چین، هند، پاکستان و بنگلادش رقابت کند. بعلاوه بازارهای جدید در برخی از کشورهای آسیایی هنوز گشوده نشده اند و تازه استفاده از گاز در تولید نیرو را به جای زغال سنگ و نفت کوره آغاز کرده اند. در مقابل، تشدید اهداف تغییرات اقلیمی اروپا به استفاده بیشتر از تجدیدپذیرها به جای گاز منجر خواهد شد.

تولید LNG عمدتا در کشورهای نسبتا نزدیکتر به اروپا مانند آمریکا و روسیه رشد می کند. اما افزوده شدن کارخانه های جدید در مناطق نزدیکتر به خریداران آسیایی در حال حاضر آهسته شده و این موضوع عاملی بوده که بهم پیوستگی بازارهای گاز جهان را افزایش داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت مشاوره انرژی کورن وال اینسایت پیش بینی کرد حساسیت بازارهای گاز انگلیس و اروپا به قیمتهای جهانی LNG بیشتر خواهد شد به خصوص که هیچ برنامه عینی برای تاسیسات ذخیره سازی بلندمدت در انگلیس وجود ندارد و تولید در فلات قاره انگلیس رو به کاهش است که از وابستگی بیشتر به LNG در سالهای آینده حکایت دارد.

 

ایسنا