نوسان ۷ درصدی قیمت نفت در معاملات هفته گذشته
نوسان ۷ درصدی قیمت نفت در معاملات هفته گذشته
قیمت نفت با وجود اینکه در مجموع معاملات هفته گذشته تقریبا ثابت ماند، اما در طول هفته نوسان حدود هفت درصدی را تجربه کرد و بعد از ۱۴ ماه توانست در بالای ۷۰ دلار در هر بشکه معامله شود.

قیمت نفت از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی و با آغاز شیوع کرونا در جهان، با افت قیمت همراه شد. این کاهش قیمت با افزایش تولید نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ جهان با توقف توافق فریز نفتی شدت گرفت و قیمت‌ها برای چند ماه به زیر ۲۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

این شرایط برای چند ماه ادامه‌دار شد اما در نهایت با موفقیت‌هایی که در ساخت واکسن کرونا به دست آمد و از آن مهم‌تر محدود شدن عرضه نفت با توافق کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای تولید اوپک پلاس، قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت.

به گزارش نبض‌انرژی،افزایش قیمت نفت تا آنجا ادامه پیدا کرد که در معاملات هفته گذشته، نفت برنت توانست بعد از ۱۴ ماه سرانجام در قیمت‌هایی بالای ۷۰ دلار در هر بشکه معامله شود.

ماندگاری قیمت نفت در کانال ۷۰ دلاری البته دوام چندانی نداشت و بعد از چند ساعت قیمت‌ها پایین آمد.

در مجموع نفت برنت در معاملات هفتگی اگرچه تا ۷۱ دلار و ۲۹ سنت بالا رفته بود اما در روزهای میانی هفته به ۶۶ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید که نشان‌دهنده نوسانی حدود ۷ درصدی در قیمت آن است.

در نهایت نفت برنت که هفته را با قیمت ۶۹ دلار و ۳۶ سنت آغاز کرده بود در پایان معاملات روز جمعه به ۶۹ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رضایت داد.

نفت شاخص آمریکا نیز شرایط مشابهی داشت. این نفت که ۶۷ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه را به عنوان بالاترین قیمت معاملات هفته گذشته در کارنامه دارد، با نوسانی ۷.۳ درصدی تا ۶۳ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه پایین آمد. این نفت اگرچه با ۶۶ دلار و ۹ سنت در هر بشکه معاملات هفته گذشته را آغاز کرد در نهایت معاملات خود را با ۶۵ دلار و ۶۱ سنت به پایان رساند.

به گزارش ایرنا، قیمت نفت با توجه به ادامه اجرای توافق کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس روند افزایشی خواهد داشت. با این حال به نظر می رسد با افزایش قیمت، برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس مانند روسیه، به تدریج بر تولید خود بیافزایند.

این افزایش تولید چنانچه با موفقیت واکسن کرونا و رونق اقتصادی همراه شود، می توان امیدوار بود که قیمت ها با ثبات باشد، در غیر این صورت ممکن است قیمت نفت تا حدود ۵۰ دلار در هر بشکه پایین بیاید.

ایرنا