علاج درد صنایع نفت، گاز و پتروشیمی وجود طرح‌های همه جانبه است
علاج درد صنایع نفت، گاز و پتروشیمی وجود طرح‌های همه جانبه است
یک کارشناس حوزه مدیریت استراتژیک گفت: برطرف کردن چالش‌های شرکت‌های داخلی صنعت نفت، نیاز به وجود طرح‌های منسجم برای حمایت همه جانبه از آن‌ها دارد.

مرتضی مفخمی، کارشناس مدیریت استراتژیک و مجری طرح دانش بنیان مشاوره و استقرار سیستم‌های مدیریت و کیفیت در سازمان‌های خدماتی و دولتی،  بیان کرد: شرکت‌های مختلفی که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کنند، مانند سایر شرکت‌های صنعتی در کشورمان با چالش‌هایی مواجه هستند که به منظور برطرف کردن این چالش ها، نیاز به وجود طرح‌های منسجم برای حمایت همه جانبه از آن‌ها احساس می‌شود.

به گزارش نبض‌انرژی،او افزود: طی سال‌های اخیر، با همکاری پارک علم و فناوری و شرکت شهرک‌های صنعتی البرز، طرحی را به اجرا در آوردیم که در راستای توسعه کارخانجاتی مختلفی مثل فعالان حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کنند.

مفخمی گفت: در این پروژه از این شرکت‌ها، حمایت‌هایی را انجام می‌دهیم. یعنی با همکاری که با شرکت شهرک‌های صنعتی انجام داده‌ایم، حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از هزینه‌های مربوط به دریافت غرفه در نمایشگاه‌ها را برای شرکت‌های تحت نظر این پروژه به منظور کمک تبلیغاتی پرداخت می‌شود.

او اضافه کرد: فعالیت دیگری که برای کمک به شرکت‌ها در این طرح انجام می‌شود، بنچ مارکینگ (benchmarking) است؛ یعنی، تولیدکنندگان و پیمانکاران قدرتمند موجود در سطح بین المللی را شناسایی کرده، اطلاعات را از آن‌ها دریافت و سپس بومی سازی می‌کنیم.

این کارشناس مدیریت استراتژیک بیان کرد: فعالیت دیگری که در جهت کمک به شرکت‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و سایر شرکت‌های صنعتی انجام می‌دهیم، کمک به دریافت استاندارد‌ها و ایزوهای لازم است که به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

او تصریح کرد: به صورت کلی، استاندارد در رابطه با حداقل‌ها صحبت می‌کند و در این زمینه، به این شرکت‌ها کمک می‌کنیم که حداقل‌های لازم را کسب کنند. خدمت دیگری که در این طرح انجام می‌شود، کمک به دریافت صلاحیت ایمنی پیمانکاران است.

مفخمی ادامه داد: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی طی چند سال اخیر الزامی را برای پیمانکاران به وجود آورده مبنی بر این که تا زمانی که گواهینامه صلاحیت ایمنی دریافت نکرده باشند، نمی‌توانند در هیچ یک از مناقصات شرکت کنند. به همین دلیل، در قالب این پروژه با ارائه مشاوره‌های رایگان به شرکت‌ها کمک می‌کنیم که بتوانند این گواهینامه را از وزارتخانه مذکور دریافت کنند.

او گفت: در حقیقت وقتی یک شرکت قصد حضور در مناقصات را داشته باشد، باید دارای الزامات عمومی و تخصصی باشد که الزامات عمومی شامل ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و مانند آن است. دریافت گواهی صلاحیت ایمنی نیز در حوزه الزامات تخصصی قرار می‌گیرد که به دلیل افزایش حوادث حین کار، طی سال‌های اخیر الزامی شد.

مجری طرح دانش بنیان مشاوره و استقرار سیستم‌های مدیریت و کیفیت در سازمان‌های خدماتی و دولتی، در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: تبدیل روابط ژئوپلیتیکی به روابط اقتصادی، اهمیت بالایی دارد. همه اذعان دارند که عراق و سوریه را ایران از بحران داعش نجات داد، اما چقدر توانستیم در حوزه اقتصاد این دو کشور نقش آفرینی کنیم؟ قطعا بسیار ضعیف بوده ایم.

او افزود: به همین دلیل برای حضور در نمایشگاه کشور عراق برنامه ریزی کردیم تا کارخانجاتی که تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند، بتوانند در شهر اربیل عراق حضور پیدا کنند و با شرکت در این نمایشگاه، از ظرفیت رابطه ژئوپلیتیکی خوبی که میان ایران و عراق وجود دارد، استفاده کنند.

مفخمی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا این جای خالی را در این کشور‌ها پر کنیم و بتوانیم از توان صادراتی خود در حوزه صادرات تجهیزات و فناوری بهره ببریم.

او در پایان گفت: به صورت کلی، ما نقش کارگزار را ایفا می‌کنیم تا بتوانیم به شرکت‌های فعال ایرانی، خدمات ارائه کنیم. این پروژه در ۲۱ حوزه مختلف، این خدمات را ارائه می‌کند که از ثبت برند تا انجام موارد حقوقی، مالی، حسابداری، استانداردسازی شامل دریافت استاندارد‌های اروپا، ورود به بورس و فرابورس و موارد دیگر را شامل می‌شود.