رتبه انرژی در کشورمان نسبت به جهان مطلوب نیست
رتبه انرژی در کشورمان نسبت به جهان مطلوب نیست
مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور گفت: متاسفانه رتبه انرژی در کشورمان نسبت به جهان مطلوب نیست.

هادی مدقق مدیر کل دفتر هوشمندسازی و  فناوری‌های نوین توانیر  با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور گفت: متاسفانه رتبه انرژی در کشورمان نسبت به جهان مطلوب نیست.

او ادامه داد:  شدت مصرف انرژی مهم‌ترین شاخصی است که بر اساس آن جایگاه کشورها در بحث بهره وری انرژی مشخص می‌شود، منظور از شدت انرژی مقدار مصرف انرژی به تولید ناخالص داخلی است. این شاخص بیانگر این است که به ازای تولید مقدار معینی از کالا و خدمات که بر حسب واحد پول مشخص می‌شود چه مقدار انرژی مصرف می‌شود.

به گزارش نبض‌انرژی،مدیر کل دفتر هوشمندسازی و  فناوری های نوین توانیر تصریح کرد: متاسفانه جایگاه خوبی از نظر انرژی نداریم زمانی که انرژی ارزان است از لحاظ مصرف در بخش خانگی و تجاری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدقق تصریح کرد: کشورمان از نظر انرژی متاسفانه همیشه در انتهای فهرست یا در یکی مانده به آخر قرار دارد، این در حالی است که شدت مصرف انرژی در کل دنیا به مخصوص در کشورهای اروپایی رو به بهبود است.

او اضافه کرد: کشورهایی که بحث انرژی و بهره‌وری انرژی برایشان اهمیت دارد و منابع فسیلی ندارند روی بحث بهره وری کار می‌کنند.

مدیر کل دفتر هوشمندسازی و  فناوری های نوین توانیر  اضافه کرد: در حال حاضر تقریبا بیش از ۵۰ درصد انرژی کشور در بخش  خانگی،  اداری،  تجاری و  صنعت مصرف می‌شود.

مدقق افزود: مهم‌ترین عامل، قیمت پایین انرژی است که سبب می‌شود به صورت ناخودآگاه صنایع انرژی‌بر با راندمان پایین در کشور زیاد ‌شوند. از سوی دیگر بحث پرداخت یارانه‌های انرژی نیز در این اتفاق تاثیرگذار است.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: در این حوزه به دلیل نبود زیرساخت، هدفمند سازی یارانه‌های انرژی محقق نشد و یارانه‌های انرژی به صورت عادلانه در بخش‌های مختلف برای بهره‌وری انرژی هزینه نشده است.