شیرینی آب دریا به کام مردم سیستان و بلوچستان
شیرینی آب دریا به کام مردم سیستان و بلوچستان
زاهدان- استحصال، شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور یکی از تدابیر مهم دولت برای مبارزه با خشکسالی و تامین آب موردنیاز آشامیدنی، صنعت و خدمات سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی است که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

سیستان وبلوچستان در کمربند خشک کره زمین واقع شده و با تفسیر تصاویر ماهواره‌ای پیش بینی شده که ایران در چند سال آینده با خشکسالی شدید مواجه خواهدشد البته در شرایط کنونی نیز به علت افزایش مصرف آب، مدیریت نادرست و خشکسالی های متوالی، شاهد کمبود آب هستیم.

به گزارش نبض‌انرژی،در حال حاضر مساله آب و منابع آبی در کشورمان، چنان مهم و استراتژیک شده که ضرورت توجه بسیار جدی و راهبردی را دو چندان کرده هر چند حال و روز آب در غالب نقاط جمعیتی کشور چندان امیدوارکننده نیست اما شدت این بحران در جنوب شرق وضعیت به مراتب بحرانی‌تر به خود گرفته بخش اعظم مساحت استان های شرقی کشور شامل استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان در پایین‌ترین رتبه‌بندی بارش یعنی کمتر از ۱۵۰ میلی متر در سال قرار دارند. بسیاری از روستاهای واقع در سه استان یادشده از نعمت آب بی‌بهره‌اند و کمبود آب بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی و مصرف آشامیدنی آنان را تحت تأثیر قرار داده تا جایی که پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص سطح مصرف و منابع موجود در این منطقه حکایت از کمبود ۸۵۶ میلیون مترمکعبی آب در این سه استان را دارد.

پیش از این تفاهمنامه انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های شرقی کشور با حضور معاون وزیر نیرو و استانداران سه استان به امضا رسیده و مسوولیت اجرای آن برعهده شرکت تابش گذاشته شده است.
اکنون مطالعات این طرح به پایان رسیده و بوی آبادی و آبادانی در این منطقه به مشام می رسد.

ابتدا چابهار سیراب خواهد شد

مدیر شرکت تابش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: قرار است آب را از سواحل چابهار به سه استان شرقی کشور برسانیم برای این کار یک خط انتقال با طول یکهزار و ۵۳۰ کیلومتر باید اجرا شود تا آب به مناطق شرقی برسد.

امیر مقدم افزود: اولویت اول ما آبرسانی به سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار و روستاهای اطراف آن است که به لحاظ زمانی در ابتدای پروژه اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: یک بخش پروژه انتقال آب از دریای عمان عملیات اجرایی طرح است که پیش بینی می‌شود بزودی آغاز ‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هم‌اینک تیم اجرایی ما در چابهار مستقر شده و استارت اجرای طرح بعد از انجام امور اداری زده خواهد شد.

مدیر شرکت تابش تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ آب شیرین برای نیاز اضطراری آشامیدنی چابهار و حداقل شهرستان‌های اطراف تامین شود.

وی با بیان اینکه تمام کارهای زیرساختی به لحاظ مهندسی انجام شده و فاز مهندسی این پروژه مراحل نهایی را طی می‌‍کند گفت: سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش مطالعات صورت گرفته است.

مقدم خاطرنشان کرد: هدف نهایی پروژه انتقال آب از دریای عمان  تامین آب شیرین پایدار برای استان‌های شرقی کشور است.

وی با بیان اینکه پروژه انتقال آب از سال۹۵ آغاز شده است افزود: این پروژه در این سه سال در فاز مطالعات بوده است.

مدیر شرکت تابش خاطرنشان کرد: طول مسیر خط انتقال در استان سیستان و بلوچستان ۸۲۰ کیلومتر و اعتبار تقریبی آن یک میلیارد و ۴۰۰ هزار یورو است.

وی با بیان اینکه برای رساندن آب به زاهدان یکسری پیش نیازهایی لازم است، افزود: پیش‌بینی تامین مالی انجام شده و به محض اینکه قراردادها با سرمایه گذار امضا شود پروژه آبرسانی به زاهدان آغاز می شود.

شرکت تابش مخفف «تکاپوی تامین آب و برق شرق کشور» مجموعه ای از سرمایه گذارانی است که اجرای طرح انتقال و شیرین‌سازی آب از سواحل دریای عمان در چابهار به شرق کشور را بر عهده دارند.

سهم هر استان ۲۵۰ میلیون مترمکعب در افق طرح

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: رسیدن به اهداف و چشم انداز توسعه شرق کشور تنها در صورت تامین منابع آبی قابل قبول و پایدار عملی خواهد بود.

شهرام دهمرده خاطرنشان کرد: به دلیل نبود منابع آبی جدید و قابل استحصال در چنین مقیاسی در منطقه و حتی حوضه‌های مجاور داخلی چشم‌انداز تامین این ماده حیاتی در آینده بسیار تیره‌تر از وضعیت فعلی پیش‌بینی می‌شود که باید با نگاهی بلندپروازانه افق جدیدی برای نسل‌های آینده ترسیم شود که یکی از مهمترین گزینه‌های تامین آب جدید در این حجم استفاده از منابع آبی پایدار دریای عمان است.

وی افزود: در سال‌های گذشته به دنبال محدودیت شدید، اعتبارات عمرانی اختصاص یافته برای اجرای طرح‌های توسعه منابع آب استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بهره‌برداران یا سرمایه‌گذاران بخش‌های غیردولتی افزایش یافته که در این رابطه تاکنون زیرساخت‌های قانونی، نهادی و سرمایه‌گذاری ایجاد و طرح‌های متعددی با استفاده از توان سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیردولتی ذی‌نفع آن اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر پروژه‌ای با عنوان طرح جامع تامین و انتقال آب آشامیدنی و صنعت استان‌های نوار شرقی کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی از دریای عمان و سایر منابع جانبی در حال انجام بوده که یکی از طرح‌هایی که می‌تواند در صورت اجرای به موقع محرک رشد اقتصادی اجتماعی در سیستان و بلوچستان باشد مساله آب است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سیستان وبلوچستان تصریح کرد: میزان نیاز آبی آشامیدنی و صنعت در افق ۱۴۲۰ در سیستان و بلوچستان ۴۵۷ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی افزود: نیاز آب شرب سیستان و بلوچستان در سال۱۴۰۰ تا  ۱۸۱ میلیون مترمکعب ، ۱۴۰۵ تا ۱۹۹ میلیون مترمکعب، ۱۴۱۰ تا ۲۱۷ میلیون مترمکعب، ۱۴۱۵ تا ۲۴۴ میلیون مترمکعب و در افق ۱۴۲۰ تا ۲۷۱ میلیون متر مکعب پیش‌بینی می‌شود.

دهمرده ادامه داد: میزان آب مورد نیاز صنعت در سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۹۲ میلیون متر مکعب، ۱۴۰۵ به  ۱۱۶ میلیون مترمکعب، ۱۴۱۰ به  ۱۴۰ میلیون مترمکعب، ۱۴۱۵ به ۱۶۳ میلیون مترمکعب و در افق ۱۴۲۰ به میزان ۱۸۶ میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع ۲۷۳ میلیون متر مکعب در سال ۱۴۰۰، ۳۱۵ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۵، به میزان ۳۵۷ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۱۰ ، ۴۰۷ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۱۵ و ۴۵۷ میلیون مترمکعب در ۱۴۲۰ کل نیاز آبی استان است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سیستان وبلوچستان افزود: کمبود نیاز آب آشامیدنی سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۸ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۵به میزان ۳۶ میلیون متر مکعب، ۱۴۱۰ به میزان ۵۴ میلیون متر مکعب، ۱۴۱۵ به میزان ۸۱ میلیون مترمکعب و در سال ۱۴۲۰ به میزان ۱۰۸ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: در افق سال ۱۴۲۰ معادل ۸۵۶ میلیون مترمکعب میزان کمبود آب سیبستان و بلوچستان است که تامین ۷۵۵ میلیون متر مکعب از این حجم از محل طرح انتقال آب دریای عمان برنامه ریزی شده است.

دهمرده افزود: به جهت استفاده بهینه فنی و اقتصادی از ظرفیت طرح نمک زدایی و انتقال آب در سه مرحله با ظرفیت ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال در دستور کار و برنامه‌ریزی قرار گرفته و سهم هر یک از استان‌های مورد مطالعه از خط انتقال در افق طرح ۲۵۰ میلیون مترمکعب است.