گسترش دامنه استفاده از نانو فیلترهای نیروگاهی و پالایشگاهی در عراق
گسترش دامنه استفاده از نانو فیلترهای نیروگاهی و پالایشگاهی در عراق
فیلترهای نانویی یکی از شرکت‌های صنعتی علاوه بر آنکه در نیروگاه‌ها و پالایشگاه پارس جنوبی کاربردی شده است بر اساس مذاکرات انجام شده قرار است این محصول دانش بنیان در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های کشور عراق مورد استفاده قرار گیرد.

 میلاد سیف بوشهری، مدیرعامل این شرکت صنعتی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۳۰ هزار نانوفیلتر به مشتریان تحویل دادیم که بیشتر این فیلترها در بخش نیروگاهی و پالایشگاهی استفاده شده ‌است، گفت: گروه مپنا که شرکت‌های متعددی را در زیرمجموعه خود دارد، بزرگترین خریدار فیلترهای نانو از این شرکت است و در این بین شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، طراح و سازنده اصلی انواع توربین‌های گاز، بخار و کمپرسورهای سانتریفیوژ و گیربکس‌های صنعتی، بیشترین حجم خرید نانوفیلترها را در سال گذشته داشته است.

به گزارش نبض‌انرژی،بوشهری بخش تعمیرات مپنا و پالایشگاه پارس جنوبی را از دیگر مشتریان فیلترهای نانویی این شرکت دانست و خاطر نشان کرد:  براساس توافق‌های به عمل آمده قرار است این فیلترهای نانو در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های عراق نیز استفاده شود. شرکت ما پروژه‌های مختلفی را در این کشور اجرا کرده است که در حال رایزنی برای استفاده از فیلترهای نانو در این پروژه‌ها هستیم که امیدواریم به زودی این کار انجام شود.

مجری طرح از تمرکز بخش تحقیق و توسعه این شرکت روی نانوفیلترهای غیرهوایی خبر داد و گفت: در کنار فیلترهای هوا، قرار است در بخش تولید فیلترهای نانویی روغن و سوخت نیز فعالیت کنیم که بخش تحقیق و توسعه ما در حال توسعه فناوری مربوط به آن است.

مدیرعامل این شرکت صنعتی یادآور شد: این نانوفیلترها در بخش نیروگاهی و پالایشگاهی استفاده شده و معمولا فیلترها برای توربین‌ها به کار گرفته می‌شود. این فیلترهای مبتنی بر فناوری‌ نانو برای محافظت از آسیب به قطعات تجهیزات نیروگاهی توسط ذرات گردوغبار و آلودگی و دیگر ذرات مضر در هوا و با هدف جذب حداکثری ذرات گردوغبار به کار می‌رود.

به گفته وی به دلیل استفاده از نانوالیاف با ضخامت کمتر و سطح ویژه بیشتر از الیاف معمولی، این فیلترها دارای علمکرد بهتری در فیلتراسیون هستند. وجود نانوالیاف باعث افزایش راندمان جذب گردوغبار می‌شود و در عین حال افت فشار زیادی ایجاد نمی‌کند. الیاف الکتروریسی شده دارای قطر کمتر از ۱۰۰ نانومتر بوده و سطح کاغذ فیلتر را به صورت یکنواخت پوشش می‌دهند. جنس این نانوالیاف به‌طور معمول از پلی‌آمید است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، وی اضافه کرد: دامنه فعالیت ما تنها به تولید فیلتر محدود نبوده، به طوری‌که در دهه فجر خط تولیدی جدید این شرکت در بخش عایق‌های حرارتی سه‌بعدی افتتاح شد.