افتتاح خط لوله هزار کیلومتری انتقال فرآورده‌های نفتی
افتتاح خط لوله هزار کیلومتری انتقال فرآورده‌های نفتی
خط لوله شازند - قم - ری با هدف انتقال فرآورده تولیدی پالایشگاه شازند اراک به قم و در نهایت به استان تهران و همچنین انتقال فرآورده از خط لوله بیست و شش اینچی شازند - اراک - ری با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز و محرومیت زدایی، کاهش حمل و نقل بین شهری و فرآورده‌های نفتی به محل‌های مصرف به بهره برداری رسید.

به دستور وزیر نفت خط لوله هزار کیلومتری انتقال فرآورده‌های نفتی افتتاح شد.

این خط لوله شامل خط لوله شازند – قم – ری، نائین – کاشان – ری و تبریز – خوی – ارومیه است.
به گزارش نبض‌انرژی،خط لوله شازند – قم – ری با هدف انتقال فرآورده تولیدی پالایشگاه شازند اراک به قم و در نهایت به استان تهران و همچنین انتقال فرآورده از خط لوله بیست و شش اینچی شازند – اراک – ری با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز و محرومیت زدایی، کاهش حمل و نقل بین شهری و فرآورده‌های نفتی به محل‌های مصرف به بهره برداری رسید.

میزان سرمایه گذاری این خط لوله ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (معادل ۸۰ میلیون دلار) و از منابع داخلی تامین شده و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار آن است.
خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی نائین – کاشان – ری نیز با هدف انتقال بخشی از فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس و بندر عباس به نائین و کاشان و از آنجا به تهران گشایش یافت.
ظرفیت ذخیره سازی این خط لوله ۳۰۰ هزار متر مکعب فرآورده در نائین و ظرفیت انتقال آن ۲۰۴ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی در روز است.
احداث حدود ۴۳۰ کیلومتر خط لوله بیست اینچ مجهز به سیستم نشت یاب در حدفاصل نائین – کاشان – ری، احداث ۱۰ مخزن سقف ثابت و متحرک به ظرفیت ۳۰۰ هزار متر مکعب فرآورده در نائین، احداث تلمبه خانه جدید انتقال نفت کاشان و توسعه تلمبه خانه نائین و ایجاد ۶ کیلومتر خط انتقال برق ۶۳ کیلوولت کاشان به تلمبه خانه این شهر از جمله موضوعات این خط لوله است.
میزان سرمایه گذاری در خط لوله نائین – کاشان – ری ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ۸۴ میلیون یورو (در مجموع معادل ۲۴۵ میلیون دلار) و از منابع داخلی تامین شده است.
خط لوله تبریز – خوی – ارومیه نیز با هدف احداث خط لوله فرآورده‌های نفتی به قطر ۱۴ اینچ با پوشش پلی اتیلن از تبریز به ارومیه از طریق شمال دریاچه ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر، احداث خط لوله انشعابی ۱۰ اینچی با پوشش پلی اتیلن در حدفاصل سلماس – خوی به طول ۳۶ کیلومتر، احداث تاسیسات مربوطه شامل تغییرات تلمبه خانه در تبریز و پایانه ارومیه، احداث خط لوله هشت اینچی اتصال پایانه قدیم به پایانه جدید ارومیه به طول ۱۶ کیلومتر و احداث پایانه خوی از اهداف این طرح است.
ظرفیت کل این خط لوله در مجموع ۶۰ هزار بشکه در روز است و میزان سرمایه گذاری آن هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ۱۴ میلیون یورو (در مجموع معادل ۷۰ میلیون دلار) است

شبکه خبر