استفاده از ربات هوشمند برای بررسی کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در مشهد
استفاده از ربات هوشمند برای بررسی کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در مشهد
معاون خدمات شهری شهردار مشهد از به‌کارگیری ربات هوشمند به منظور بررسی کامل خصوصیات کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی شامل متراژ دقیق، شیب زمین، وضعیت موجود و... در کلان شهر مشهد خبرداد.

به گزارش نبض‌انرژی،مهدی یعقوبی با بیان این خبر اظهار کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر مشهد وجود دارد که از این مقدار، بالغ بر ۷۰۰ هزار متر کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی به صورت سرپوشیده هستند که نگهداری و لایروبی آن‌ها یکی از مهمترین اولویت‌های معاونت خدمات شهری است زیرا کنترل و لایروبی مداوم این مسیرها می‌تواند علاوه‌بر جلوگیری از آبگرفتگی معابر در هنگام بارش نزولات آسمانی، به حل مشکل ماندآب در کانال‌ها و رفع بوی نامطبوع کانال‌ها نیز کمک کند.

وی افزود: در همین راستا با همکاری یک شرکت دانش بنیان، ربات هوشمند بررسی وضعیت کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی کشور طراحی و ساخته شد و در حال حاضر در مرحله تست‌های مختلف و ارتقاء  ویژگی‌های آن هستیم. با استفاده از این ربات هوشمند می‌توان به آسانی وضعیت کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در همه نقاط شهر را که به علت محدود بودن فضا، امکان بازدید مداوم را ندارند، بررسی کرد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد بیان کرد: با توجه به این که تاکنون برای بازدید از این کانال‌ها از نیروی انسانی استفاده می‌شد و در برخی مواقع ممکن بود ایمنی کارگران خدمات شهری به خطر بیفتد، استفاده از این تکنولوژی جدید می‌تواند گامی مناسب در راستای افزایش ایمنی کارگران خدمات شهری، در مشهد باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، یعقوبی گفت: تهیه تصاویر ۳۶۰ درجه پانوراما، قابلیت تشخیص شیب‌بندی کانال‌ها و لوله‌های فاضلاب، ضد آب بودن و قابلیت حرکت در کانال‌ها با وجود آب و فاضلاب، قدرت پیمایش در مسیرهای صعب‌العبور، دارا بودن سیستم موقعیت‌یاب حرکتی، استفاده از بدنه ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی و مانیتورینگ تصویر به صورت آنلاین، بخشی از امکانات این ربات هوشمند است.

 

ایسنا