چرا تخصیص گاز مایع به پتروشیمی اولویت دارد؟
چرا تخصیص گاز مایع به پتروشیمی اولویت دارد؟
در صورت استفاده از کل گاز مایع مازاد کشور (۷ میلیون تن) در تولید سبد محصولات پتروشیمی، بیش از ۲ میلیارد دلار در سال عایدی نصیب کشور خواهد شد.

LPG یا گاز مایع یکی از محصولات واحدهای پالایش نفت خام، میعانات گازی، پالایشگاه های گاز و واحدهای پتروشیمی و متشکل از دو ماده پروپان و بوتان است که تولید آن در ایران به کمتر از 10 میلیون تن در سال می رسد.

در حال حاضر روزانه حدود 26 هزار تن گاز مایع در کشور تولید می شود که از این میزان روزانه حدود 5 تا 6 هزار تن در بخش خانگی توزیع می شود.

به گزارش نبض‌انرژی،LPG متشکل از پروپان و بوتان است که با ساخت واحد PDH (Propane Dehydrogenation) پروپان آن به پروپیلن – خاویار صنعت پتروشیمی – تبدیل میشود؛ همچنین با ساخت واحد هیدروژن زدایی از بوتان آن محصولات بوتلین و بوتادین به دست می آید؛ افزون بر این گاز مایع میتواند به عنوان خوراک در واحدهای شکست با بخار (steam cracker) به عنوان بخشی از خوراک ترکیبی استفاده شود و محصولات اتیلن، پروپیلن، بوتیلن، بوتادین و …. که خود به طور میانگین ارزشی به ازای هر تن 760 دلار دارد را تولید کند.

پروپیلن در زنجیره ارزش خود می تواند به پلی پروپیلن و پروپیلن اکساید و آکریلونیتریل تبدیل شود که ارزش آنها به طور میانگین بالغ بر 1200 دلار بر تن است؛ بخش زیاد اتیلن در زنجیره ارزش به پلی ­اتیلن تبدیل می­ شود که ارزش آن در حدود 860 دلار به ازای هر تن است؛ بوتیلن به افزودنی های سوخت نظیر آلکیلات و MTBE تبدیل میشود و بوتادین نیز در زنجیره ارزش می تواند به محصولات PBR و  SBR تبدیل شود که سبد محصولات آنها  ارزشی معادل 1000 دلار در هر تن دارند.

ارزش افزوده استفاده از گاز مایع به عنوان خوراک پتروشیمی و تولید محصولات نهایی قابل قیاس با استفاده از آن در سبد سوخت نیست؛ زیرا سرمایه­ گذاری 3 ساله برای ساخت این واحدها و افزودن LPG به واحدهای steam cracker موجود در کوتاه مدت در صورت استفاده از کل گاز مایع مازاد کشور (7 میلیون تن) در تولید سبد محصولات پتروشیمی بیش از 2 میلیارد دلار در سال عایدی نصیب کشور خواهد کرد.

 

 

تسنیم