مذاکرات بي نتيجه بغداد و اربيل درباره نفت و بودجه
مذاکرات بي نتيجه بغداد و اربيل درباره نفت و بودجه
اربیل و دولت مرکزی بغداد پس از چند ماه گفتگو و مذاکره به توافقی برای پایان دادن به بحران بودجه امسال منطقه کردستان عراق دست پیدا نکردند.

به گزارش نبض‌انرژی،  به نقل از شبکه تلویزیونی العربی، اربیل و دولت مرکزی بغداد پس از چند ماه گفتگو و مذاکره به توافقی برای پایان دادن به بحران بودجه امسال منطقه کردستان عراق دست پیدا نکردند.
اربیل موافقت کرده بود روزانه 250 هزار بشکه نفت به عنوان شرط دستیابی به توافق در اختیار بغداد قرار دهد، اما شماری از نمایندگان پارلمان اعلام کردند اربیل باید دو برابر این مقدار نفت در اختیار بغداد قرار دهد که نخست وزیر منطقه کردستان آن را خلاف قانون اساسی دانست که باعث از بین رفتن توافق می‌شود.
غسان خضر خبرنگار شبکه در اربیل در گزارشی با اشاره به اختلاف بغداد و اربیل گفت: توافق بغداد و اربیل درباره بودجه و سهم منطقه کردستان از این بودجه با خطر فروپاشی روبرو شده است، زیرا اخیرا شماری از نمایندگان پارلمان از اربیل خواسته اند موضوع نفت را به طور کامل در اختیار دولت مرکزی قرار دهد. به گفته ناظران این درخواست باعث می‌شود گفتگو‌ها درباره درآمد‌های نفتی به بن بست منتهی شود.
در ادامه گزارش آمده است: مسرور بارزانی نخست وزیر دولت کردستان عراق مخالفت خود را با تحویل کامل صادرات نفت کردستان به بغداد اعلام کرد و خواسته دولت مرکزی را غیرقانونی دانست. اختلافات بغداد و اربیل با روی کار آمدن دولت‌ها دوباره آغاز می‌شود. دولت عراق آوریل سال 2019 پرداخت حقوق ماهانه کارکنان منطقه کردستان را که به حدود 380 میلیون دلار می‌رسد به سبب مخالفت کردستان با تحویل پرونده نفت به دولت بغداد، متوقف کرد.