خط لوله انتقال نفت کلاستر شادگان به مارون ۳ افتتاح شد
خط لوله انتقال نفت کلاستر شادگان به مارون ۳ افتتاح شد
پروژه ساخت ۲۷ کیلومتر خط لوله جدید نفت با ظرفیت انتقال ۱۰ هزار بشکه در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به بهره‌برداری رسید.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، این پروژه شامل احداث ۲۷ کیلومتر خط لوله ۸ اینچ نفت در حوزه فعالیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون می‌شود که از سوی مدیریت مهندسی ساختمان معاونت طرح‌های نفت و گاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اجرا شده است.

این خط لوله زیرزمینی با هدف ارسال نفت از کلاستر شادگان تا واحد بهره‌برداری مارون شماره – ۳ ساخته شده است و ظرفیت انتقال نفت تا ۲۵ هزار بشکه در روز را دارد و برای انجام پروژه که در مدت ۲۲ ماه اجرا شد ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

از مشخصه‌های فنی پروژه می‌توان به نصب ارسال‌کننده و دریافت‌کننده توپک هوشمند و سیستم حفاظت کاتدی، شیربرقی در ابتدا و پایان خط لوله به‌منظور افزایش ایمنی، نصب ۳۰ عدد شیر دروازه‌ای و یکطرفه ۸ تا ۱۲ اینچ و اتصال به ۱۳ نقطه از سایر خطوط انتقال اشاره کرد.

ایجاد ۲۷ کیلومتر جاده دسترسی، ۲۵۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و عبور از موانع طبیعی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در این پروژه به‌شمار می‌آید که شتاب‌بخشی در اجرای آن به‌منظور استمرار و افزایش تولید از میدان نفتی شادگان مورد تأکید مدیریت شرکت بوده است.