نبوی: درآمدهای نفتی باید سرنوشتی جدا از بودجه دولت داشته باشد
نبوی: درآمدهای نفتی باید سرنوشتی جدا از بودجه دولت داشته باشد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به طور کلی درآمدهای نفتی نباید وارد بودجه دولت شود و به یک معنا این در آمدها باید سرنوشتی جدا از بودجه دولت داشته باشد.

به گزارش نبض‌انرژی، مرتضی نبوی در ویژه برنامه شکوه ایران که به مناسبت دهه مبارک فجر از رادیو اقتصاد پخش می شود، افزود: حجم زیادی از درآمدهای نفتی در سال ۱۳۵۰ وارد بودجه دولت و در نهایت منجر به بیماری هلندی در کشور شد.

وی اظهارداشت: بودجه دولت در ایران از دهه ۵۰ وابستگی به نفت پیدا کرد و متاسفانه این روند تا به اکنون در کشور ادامه داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر در آمدهای نفتی تبدیل به ریال و سپس وارد اقتصاد شود این امر منجر به رشد نقدینگی و در نتیجه تورم می شود.

وی افزود: به طورکلی درآمدهای نفتی نباید وارد بودجه دولت شود و به عبارتی در آمدهای نفتی باید سر نوشتی جدا از بودجه دولت داشته باشد.

نبوی اظهارداشت: متاسفانه کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز گرفتار این بلیه بوده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره بر این نکته تاکید داشته که وابستگی بودجه به خصوص بودجه جاری دولت باید از نفت قطع شود اما چون دولت ها و به نحوی مردم به بودجه نفتی (رانتی) عادت کرده بودند این مسئله اصلاح نشد مگر در زمانی که کشور در شرایط تحریمی قرار داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جالب است که بدانید دولت در سال های ۹۸ و ۹۹ که تا حدی از درآمدهای نفتی محروم بوده آمار و اطلاعات حاکی از این است که تولید و اقتصاد در کشور رشد داشته است.

وی افزود: نتیجه تزریق درآمدنفتی از طریق بودجه به اقتصاد این می شود که تولید در داخل سرکوب و به یک معنا به صرفه نباشد.

نبوی اظهارداشت: وقتی تولید در کشور سرکوب شود بیشتر نیازهای جامعه از طریق واردات تامین در نتیجه باعث رونق و اشتغال کشورهای خارجی خواهد شد.

وی ادامه داد: طی سال هایی که بودجه نفتی شده همیشه توسعه و پیشرفت مملکت با درآمد نفتی افت و خیز داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به دستاوردهای مثال زدنی انقلاب اسلامی طی ۴۲ سال گذشته در کشور گفت: شاخص توسعه انسانی با سه متغیر درآمدسرانه، وضعیت بهداشت و تحصیلات مردم اندازه گیری و مورد مقایسه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه این شاخص نسبت به قبل از انقلاب خیلی در ایران رشد داشته است، افزود: اگر کشور در قبل از انقلاب زیر خط توسعه یافتگی بود اکنون به وضع در حال توسعه رسیده و نزدیک کشورهای توسعه یافته است.

نبوی اظهارداشت: خدمات بهداشتی، ارتباطی و آموزشی در دوران رژیم پهلوی فقط در چند شهر بزرگ وجود داشت و به یک معنا اکثریت جمعیت کشور از این خدمات محروم بودند.

وی ادامه داد: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی ملت ایران به ویژه جوامع روستایی امروز از تمامی خدمات از جمله گاز، آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، برق، بهداشت، مدرسه، جاده، خانه بهداشت، تلفن، اینترنت وغیره بهره مند هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآورشد: خدمات مورد ارائه در دوران انقلاب به مردم در کشور به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست.

 

ایسنا