بی‌اثر کردن تحریم‌ گازی ایران و سوریه با احداث خط لوله دوستی
بی‌اثر کردن تحریم‌ گازی ایران و سوریه با احداث خط لوله دوستی
اظهارات وزیر برق سوریه درباره وضعیت نامناسب برق در حالی است که قرارداد احداث خط لوله دوستی که گاز ایران را به عراق، سوریه و مدیترانه می‌رساند، در سال 2012 منعقد شد اما این قرارداد به علت آغاز جنگ در سوریه و بعدها عراق، هنوز عملیاتی نشده است.

به گزارش نبض‌انرژی،غسان الزامل وزیر برق سوریه با اشاره به وضعیت نامناسب برق گفت: به دلیل تحریم‌ها ازجمله تحریم سزار، واردات گاز از 14 میلیون متر مکعب به 8.5 میلیون مترمکعب رسیده که سبب کاهش تولید برق شده است.

وی افزود: در حال حاضر 2700 مگاوات برق در کشور تولید می‌شود که 1000 مگاوات آن بدون سهمیه‌بندی بین مراکزی مانند بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و 1700 مگاوات نیز بر اساس سهمیه‌بندی بین استان‌ها توزیع می‌شود. این در حالی است که اگر گاز موردنیاز تأمین شود، توانایی تأمین 5 هزار مگاوات برق وجود دارد.

غسان ادامه داد: وزارت برق در تلاش است تا تولید برق را افزایش دهد و ازاین‌رو چندین قرارداد برای تولید برق از طریق شبکه‌های خورشیدی ازجمله در حلب با ظرفیت 33 مگاوات برای شهرک صنعتی شیخ نجار و یک ایستگاه 30 مگاواتی در حمص و یک ایستگاه نیز در شهرک صنعتی آدرا با ظرفیت 100 مگاوات امضا کرده است. البته تحریم‌ها در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر نیز موانع جدی برای تامین قطعات ایجاد کرده است.

اظهارات وزیر برق سوریه در حالی  مطرح می شود که وزیران نفت ایران، عراق و سوریه در سال ۲۰۱۲ تفاهم‌نامه انتقال گاز ایران به اروپا از مسیر عراق، سوریه و لبنان و ازآنجا به اروپا را امضا کردند.  تأمین مالی احداث خط لوله انتقال گاز ایران برای صادرات گاز به اروپا از مسیر عراق، سوریه و لبنان که به نام خط لوله دوستی شناخته‌ می‌شود به شیوه BOO اعلام ‌شده بود و سه کشور پیش‌بینی کردند که بهره‌برداری از این خط لوله در سال‌های ٢٠١٣ تا ٢٠١٤ آغاز شود. بر این اساس، یک خط لوله انتقال گاز ۵۶ اینچ به طول ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر، گاز ایران را از طریق عراق، سوریه و دریای مدیترانه به یونان و ایتالیا و بقیه اروپا انتقال می‌دهد و توانایی انتقال تا ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز را خواهد داشت. این پروژه با شروع بحران در سوریه و سپس در عراق عملاً از دستور کار این کشورها کنار گذاشته شد.

در حال حاضر و با توجه به فروکش کردن آتش جنگ در عراق و سوریه، احداث خط لوله دوستی علاوه بر تأمین نیاز گاز سوریه و فعال کردن کامل نیروگاه‌های این کشور می‌تواند گاز ایران را به بازار مدیترانه برساند. این اتفاق علاوه بر درآمدزایی برای کشور استحکام روابط ایران به کشورهای عراق و سوریه را به دنبال دارد و درنتیجه، استراتژی آمریکا برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک بازیگر مهم در بازار گاز دنیا را با شکست مواجه می‌سازد. به همین دلیل، لازم است مسئولان وزارت نفت پیگیری این طرح را در دستور کار قرار دهند.

 

فارس