واحد نخست بخار نیروگاه سبلان در مدار قرار می گیرد
واحد نخست بخار نیروگاه سبلان در مدار قرار می گیرد
مجری طرح های نیروگاهی بیع متقابل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی ایران گفت: واحد نخست بخار نیروگاه سبلان ۲۱ بهمن ماه با دستور رییس جمهوری وارد مدار می شود.

به گزارش نبض‌انرژی،”حمید سرداری” روز شنبه در نشست خبری به مناسبت افتتاح واحد نخست بخار نیروگاه سبلان افزود: بهره برداری از این نیروگاه موجب افزایش بازدهی نیروگاهی کشورمان خواهد شد.

وی توضیح داد: واحدهای بخار به دلیل مصرف نکردن سوخت، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت به همراه دارند.

سرداری خاطرنشان کرد: نیروگاه سبلان در مجموع سه واحد بخار دارد که با بهره برداری از آنها در مصرف ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز صرفه جویی خواهد شد.

مجری طرح های نیروگاهی بیع متقابل شرکت برق حرارتی گفت: این بخش تاکنون ۷۵۰ مگاوات پروژه نیروگاهی مشابه نیروگاه سبلان داشته که سه هزار و ۵۰۰ مگاوات آن عملیاتی شده است.

سرداری ادامه داد: به ازای بهره برداری از هر واحد بخار در نیروگاه ها یک درصد به راندمان نیروگاهی کشور افزوده می شود که تلاش برای تکمیل واحد های گازی با واحد بخار است.

وی استفاده نکردن از منابع آب زیر زمینی را از ویژگی این نیروگاه برشمرد و گفت: برای واحد بخار از پساب شهر اردبیل استفاده شده است.

مجری طرح های نیروگاهی بیع متقابل شرکت برق حرارتی افزود: نیروگاه های بیع متقابل از سال ۹۲ در بودجه لحاظ شده و اکنون هشت قرار داد فعال در این بخش وجود دارد.

سرداری ادامه داد: تهاتر نفت درمقابل سرمایه گذاری انجام شده روشی است که سرمایه انجام شده را پوشش داده و اکنون این روش فعال است.

وی خاطرنشان ساخت: اکنون حواله های سوخت تحویل تعدادی از سرمایه گذاران شده است.

مجری طرح های نیروگاهی بیع متقابل برق حرارتی ادامه داد: امسال این موضوع در بودجه پیش بینی شد و برای سال آینده هم طراحی شده است.

سرداری افزود: برای پیک سال آینده واحد های اولیت دار شامل واحد دوم نیروگاه سبلان، واحد دوم نیروگاه ارومیه، واحد سوم نیروگاه جهرم و احتمالا نیروگاه چابهار وارد مدار خواهند شد.

“ابراهیم سالمی” مدیرعامل شرکت سبلان برق امید مجری نیروگاه سبلان هم گفت: نیروگاه سبلان دارای ۶ واحد گازی است که سه واحد بخار هر کدام به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات درحال احداث است.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این واحد ها ظرفیت نیروگاه از ۹۶ مگاوات به یک هزار و ۴۴۰ مگاوات افزایش می یابد.

این سازنده نیروگاهی گفت: تاکنون ۴۳۳ میلیون یورو و ۲۵۰ میلیارد تومان برای این نیروگاه هزینه شده است.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۳هزار مگاوات در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید به ظرفیت نیروگاه های برق حرارتی کشور افزوده شده است.همچنین ۶۷.۷ درصد از کل ظرفیت تولید برق حرارتی در اختیار بخش خصوصی است و در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید حدود ۱۲ هزار و ۹۵۴ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است.

 

ایرنا