وزارت نیرو: طرح برق امید، بازنگری در تعرفه‎های برق است
وزارت نیرو: طرح برق امید، بازنگری در تعرفه‎های برق است
روابط عمومی وزارت نیرو اعلام کرد: مانده مطالبات تایید شده شرکت‌های زیرمجموعه ارائه دهنده خدمات برق از دولت بابت مابه‌التفاوت هزینه‌های تمام شده با قیمت‌های تکلیفی فروش، تا پایان سال 1399 به 40 هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد.

به گزارش نبض‌انرژی، وزارت نیرو، پس از انتشار گزارشی تحت عنوان «بدهی وزارت نیرو معادل هزینه پویش هر هفته الف ب ایران/ فاجعه در صنعت برق با تداوم وضعیت کنونی» نسبت به ارائه توضیحاتی اقدام کرد.

مشروح این توضیحات به شرح ذیل است:

در پی انتشار خبری در سرویس انرژی آن خبرگزاری با عنوان “بدهی وزارت نیرو معادل هزینه پویش هر هفته الف ب ایران/ فاجعه در صنعت برق با تداوم وضعیت کنونی” در تاریخ 12 بهمن‌ماه جاری، ذکر چند نکته برای اطلاع و تنویر افکار عمومی ضروری به نظر می‌رسد.

در حال حاضر و بر اساس تکالیف مرتبط با تعرفه‌های ابلاغی، مشترکین برق بطور میانگین نیمی از هزینه تمام شده دفتری را پرداخت می‌کنند. به این ترتیب مانده مطالبات تایید شده شرکت‌های زیرمجموعه ارائه دهنده خدمات برق از دولت بابت مابه التفاوت هزینه های تمام شده با قیمتهای تکلیفی فروش، تا پایان سال 1399 (بر اساس گزارش های ارائه شده به سازمان حسابرسی) به 40 هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد.

در این شرایط، وزارت نیرو ضمن بهینه‌سازی هزینه‌های بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد توازن با درآمدها، تنوع بخشی به منابع مالی در سرمایه‌گذاری طرح‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی موجود برای کاهش بدهی‌های صنعت برق را در دستور کار قرار داده است.

بدین ترتیب در دوره دولت دوازدهم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود از جمله بندهای (ب)، (هـ)، (و) تبصره 5  قوانین بودجه سنواتی، بند (پ) ماده 2 و ماده 6 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مجموعا 60 هزار میلیارد تومان از بدهی های تولیدکنندگان غیردولتی برق و پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان تجهیزات طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تهاتر و تسویه شده است. که از این میزان 25 هزار میلیارد تومان آن با مطالبات مربوط به مابه التفاوت هزینه های تمام شده با قیمتهای تکلیفی فروش برق از دولت تسویه شده است.

علاوه بر موارد فوق، اصلاح نظام قیمت گذاری برق از دیگر پیگیری های انجام شده در این زمینه می باشد به گونه ایکه وزارت نیرو به منظور اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و با بازنگری در تعرفه های جاری برق و با بهره‌گیری از الگوی تعرفه‌گذاری پلکانی برق، طرح «برق امیـد» را با هدف اصلاح مصرف برق مشترکان خانگـی و حمایت از مشترکان خانگـی کم‌مصرف در هیأت وزیران تصویب و از آبان ماه اجرا نموده است.

در این طرح، مشترکان خانگی، که یک‌سوم از کل مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند، در مناطق مختلف جغرافیایی متناسب با میـزان مصرف به سه گروه «کم‌مصرف»، «خوش‌مصرف» و «پُرمصرف» طبقه‌بندی شده و برای هر دسته از این مشترکان متناسب سیاست‌های حمایتی، تشویقی و یا بازدارنده اجرا می‌شود، به نحوی که در نهایت، موجب تشویق هموطنان به مصرف برق در حد الگوی مصرف گردد. از این رو، انتظار می‌رود با اجرای کامل این طرح، تعداد مشترکان پرمصرف به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. همچنین با اصلاح میزان مصرف مشترکان خوش‌مصرف،‌ به تعداد مشترکان کم‌مصرف افزوده شود.

در حال حاضر حدود 30 درصد مشترکان خانگی (8.5 میلیون مشترک) که حدود 60 درصد آنها ساکن روستاها هستند، در گروه مشترکانی که مصرف ماهانه برق آنها در حد الگوی تعیین‌شده کم‌مصرفی در منطقه است، قرار دارند و لذا از تخفیف 100 درصدی صورتحساب برق برخوردار می‌شوند.

مشترکان خوش‌مصرف نیز که مصرف ماهانه برق آنها بیش از مشترکان کم‌مصرف و در حد الگوی تعیین‌شده منطقه است، حدود 55 درصد مشترکان خانگی (16.3 میلیون مشترک) را شامل می‌شوند. تعرفه برق این دسته از مشترکان بدون تغییر باقی می‌ماند لیکن این دسته از مشترکان متناسب با کاهش میزان مصرف نسبت به دوره مشابه سال گذشته، از پاداش خوش‌مصرفی برخوردار می‌شوند.

گروه آخر، مشترکان پُرمصرف هستند که بیش از الگوی تعیین‌شده منطقه، برق مصرف می‌کنند و نزدیک به 15 درصد مشترکان خانگی (4.5 میلیون مشترک) را شامل می‌شوند. با توجه به اینکه به‌طور متوسط میزان مصرف هر مشترک پُرمصرف بیش از 10 برابر هر مشترک کم‌مصرف است، به این مشترکان فرصت داده می‌شود از طریق بهینه‌سازی مصرف، با استفاده از آموزش‌های رایگان وزارت نیرو و یا نصب مولد خورشیدی کوچک برای تامین بخشی از برق موردنیاز (خودتأمین)، در جهت رسیدن به الگوی مصرف اقدام نمایند. در صورت ادامه پُرمصرفی، این دسته از مشترکان مشمول 10 درصد افزایش صورتحساب خواهند شد.

 

فارس