ایران دارای بیشترین تعداد خودرو گازسوز در جهان است
ایران دارای بیشترین تعداد خودرو گازسوز در جهان است
در حال حاضر کشور ما دارای بیشترین تعداد خودرو گازسوز در جهان است و از نظر میزان جایگزینی CNG با بنزین و گازوئیل کشور چین رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر کشور ما دارای بیشترین تعداد خودرو گازسوز در جهان است و از نظر میزان جایگزینی CNG با بنزین و گازوئیل کشور چین رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش نبض‌انرژی، علی محمودیان  رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و صنایع وابسته گفت: پس از تعهد نامه پاریس همه کشورهای زیرمجموعه آن کاهش آلاینده های زیست محیطی و ذرات معلق را در دستور کار خود قرار دادند. یکی از مهم ترین اقدامات این کشورها برنامه ریزی برای تبدیل خودروهای دیزلی به گازسوز تا سال 2035 و 2050 بود. کشورهایی که بر اساس شرایط محیطی خود امکان بهره برداری از گاز LPG را داشتند برنامه های خود را بر اساس توسعه گاز LPG و برخی دیگر استفاده از گاز CNG در بخش حمل و نقل را تدوین کردند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور ما دارای بیشترین تعداد خودرو گازسوز در جهان است و از نظر میزان جایگزینی CNG با بنزین و گازوئیل کشور چین رتبه اول را به خود اختصاص داده است. زیرا کشور چین فقط خودروهای سنگین را گازسوز کرده و این اقدام در مورد خودروهای سبک صورت نگرفته است. چین با دو هدف این اقدام را انجام داده است. با توجه به اینکه ذرات معلق ناشی از سوخت سی ان جی نسبت به بنزین و گازوئیل صفر است و عمدتا خودروهای دیزل خودروهای کار هستند و میزان مصرف سوخت خودروهای دیزل از نظر لیتراژ 100 برابر مصرف بنزین است، یکی از اهداف چین دلایل زیست محیطی و علت دیگر آن مزیت های اقتصادی این حوزه است.

رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و صنایع وابسته با بیان اینکه ایران در بخش ذخایر گاز طبیعی در رتبه های اول و دوم دنیا است، افزود: یکی از دغدغه های کلان شهرهای ایران انتشار ذرات معلق و افزایش آلودگی هوا است که بر اساس گزارش های محیط زیست می توان با امکانات موجود در کشور و بهره برداری از ذخایر گاز طبیعی و استفاده از گاز CNGدر بخش حمل و نقل وضعیت مطلوب تری در کشور ایجاد کنیم.

محمودیان در ادامه اظهارات خود به اهمیت گازسوز کردن اتوبوس های درون شهری و موانع پیش روی آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 3 هزار و 500 دستگاه اتوبوس گازسوز در سطح کشور وجود دارد. حدود 15 سال پیش عمده اتوبوس ها متعلق به شهرداری و بخش دولتی بود اما به تدریج با توجه به نگاهی که به اصل 44 قانون اساسی شد اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شد تا خدمات شهری با کیفیت بهتری ارائه شود. یکی از موضوعات مهم برای سرمایه گذاران بخش خصوصی صرفه اقتصادی است اما امروزه به دلیل کم بودن اختلاف قیمت گازوئیل و CNG بخش خصوصی رغبتی برای جایگزینی اتوبوسهای دیزلی با گازسوز ندارد. ضمن اینکه اگر شرایط به گونه ای بود که بخش خصوصی قادر بود به جای استفاده از 3500 دستگاه اتوبوس گازسوز موجود از اتوبوسهای گازوئیلی استفاده کند حتما چنین اقدامی می کرد. زیرا استفاده از گازوئیل 300 تومانی صرفه اقتصادی بیشتری برای بخش خصوصی دارد.

وی ادامه داد: یکی از موانع پیش روی توسعه اتوبوسهای گازسوز به عنوان بزرگترین حامی محیط زیست در بخش حمل و نقل درون شهری و برون شهری سیاست قیمت گذاری در حوزه اختلاف قیمت بین CNG و گازوئیل است. زیرا این نگرانی برای سیاستمداران و قاونون گذاران مجلس وجود دارد که افزایش قیمت گازوئیل موجب تورم حبابی در کشور می شود اما راهکار این موضوع کاملا مشخص است.

رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و صنایع وابستهاضافه کرد: بر اساس ماده 12 و قانون رفع موانع تولید می توان در مرحله اول پیش از افزایش قیمت گازوئیل برای مالکان اتوبوس و سرمایه گذاران بخش خصوصی مزیت های مناسبی در نظر گرفت تا بخش خصوصی به فرآیند تبدیل اتوبوس ها تمایل پیدا کنند. پس از اینکه همه اتوبوس های بخش حمل و نقل درون شهری و برون شهری که روی قیمت سایر محصولات تاثیر می گذارند گازسوز شدند می توان با حذف یارانه گازوئیل قیمت آن را آزاد کرد و به سمت آزادسازی قیمت گازوئیل که از اهداف برنامه ششم توسعه نیز بوده حرکت کرد. در غیر این صورت اگر بخواهیم منتظر شرایط مناسبی برای آزادسازی قیمت گازوئیل و ایجاد انگیزه برای مالکان خودروهای دیزلی باشیم این امر هیچگاه محقق نخواهد شد.

محمودیان یادآور شد: خوشبختانه تکنولوژی تبدیل خودروهای دیزلی به گازسوز در کشور ما وجود دارد و از این جهت مشکلی نیست. ضمن اینکه بر اساس گزارش های موجود هنگامی که خودروهای دیزلی دوگانه سوز می شوند عملکرد بهتری نسبت به کارکرد دیزلی خود دارند و تنها محدودیت سیاست گذاری در این حوزه است. البته احداث جایگاه های عرضه CNG نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. زیرا جایگاه های CNG موجود در کشور مختص خودروهای بنزینی و سبک هستند و جایگاه های ویژه خودروهای سنگین باید متناسب با برنامه ششم توسعه و طرح توسعه خودروهای دیزلی احداث شوند اما نباید این موضوع را محدودیت دانست. زیرا هنگام انتشار پیام صحیح در کشور اگر سرمایه گذاران منافع خود را در آن حوزه ببینند جایگاه ها در کمترین زمان ممکن احداث خواهند شد.

وی گفت: در حال حاضر شرکت های تولید کننده قطعات جایگاه های CNGبا ظرفیت کمتر از 20 درصد فعالیت می کنند. بنابراین با ظرفیت آزاد موجود عملا جای نگرانی برای احداث جایگاه ها وجود ندارد.

رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و صنایع وابسته تشریح کرد: با تزریق اتوبوسهای گازسوز به ناوگان حمل و نقل درون شهری به میزان تاثیر آنها در کاهش ذرات معلق شاهد کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها خواهیم بود و گزارش های بین المللی که توسط مراکز تحقیقاتی به دست آمده نیز نشان می دهد که استفاده از سوخت گاز طبیعی در بخش حمل و نقل منجر به شدت کاهش ذرات آلایندگی در سطح کلان شهرها می شود. زیرا کلان شهرها دارای بیشترین آمار استفاده از حمل و نقل عمومی و به تبع خودروهای مسافربری دیزلی هستند.

محمودیان در ادامه به مقایسه اتوبوس های برقی و گازسوز پرداخت و اظهار داشت:روند رشد خودروهای برقی را باید به دو زمان متفاوت تقسیم کرد. اوایل سال 2015 جریان توسعه خودروهای برقی افزایش پیدا کرد و شرکت های تولید کننده خودرو به مطالعه در این زمینه علاقه مند شدند و کارهای ارزشمندی نیز انجام شد اما در ابتدای سال 2020 سلسله گزارشاتی از سوی مراکز تحقیقاتی منتشر شد که نشان داد توسعه خودروهای برقی در شرایط فعلی جهان مقرون به صرفه نیست. زیرا امروزه تولید برق در نیروگاه های جهان از طریق سوزاندن سوخت های فسیلی انجام می شود و در نهایت به این جمع بندی رسیدند درسته که خودروهای برقی هنگام فعالیت آلایندگی تولید نمی کنند اما در طول فرآیند تولید برق خودروهای برقی آلایندگی بیشتری نسبت به خودروهای گازسوز دارند.

رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و صنایع وابستهافزود: در شرایط فعلی دنیا با توجه به نگاه زیست محیطی نهادهای مربوطه تصمیم گرفتند که حرکت به سمت خودروهای برقی را کندتر کنند و به همین دلیل در سال 2020 بسیاری از کشورها برنامه توسعه خودروهای برقی خود را کاهش دادند و استدلال آنها این است که زمانی می توان از خودروهای برقی استفاده کرد که نحوه بهره برداری از نیروگاه های برق در تمام دنیا تغییر یابد و به جای استفاده از سوخت های فسیلی در تولید برق از سوخت های هسته ای و خورشیدی که آلایندگی کمتری دارند، استفاده شود.

محمودیان خاطرنشان کرد: قطعا دنیا فارغ از مسائل زیست محیطی به سوی خودروهای برقی پیش خواهد رفت زیرا رفتار جوامع در 100 سال گذشته نشان داده که بیش از مسائل زیست محیطی به رفاه خود اهمیت می دهند و خودروهای برقی نسبت به خودروهای درون سوز از کیفیت و ظاهر بهتری برخوردار هستند. بنابراین با توجه به تجربه تاریخی و شناخت ویژگی های انسان حرکت به سمت خودروهای برقی ناگزیر است اما در حال حاضر کشورهای جهان بر اساس تعهدات خود در تعهدنامه پاریس به دنبال افزایش خودروهای گازسوز و کاهش آلودگی هوا در محیط زیست هستند.

ایلنا