نماینده مجلس: گازرسانی به ۱۳۰ روستای مهاباد در حال انجام است
نماینده مجلس: گازرسانی به ۱۳۰ روستای مهاباد در حال انجام است
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون گازرسانی به ۱۳۰ روستای واقع در ۲ بخش مرکزی و حلیفان این شهرستان در حال انجام است که این امر انقلابی بزرگ در امر خدمات رسانی به مناطق روستایی در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش نبض‌انرژی،جلال محمودزاده روز دوشنبه  افزود: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ هیچ لوله گذاری جهت گازرسانی به روستاهای حوزه مهاباد انجام نشده بود که با اعتراض و تایید این موضوع و دستور شخص وزیر نفت، گازرسانی در مناطق روستایی در این شهرستان شتاب گرفت.

وی ادامه داد: پیرو دستور ویژه وزیر نفت هم اکنون گازرسانی به ۱۳۰ روستای مهاباد در حال انجام است که تا ۲۲ بهمن امسال، ۲۲ روستای بخش مرکزی و خلیفان از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۶ روستای مهاباد به شبکه گازرسانی کشور متصل هستند که این تعداد با افتتاح طرح های در دست اجرا به ۶۶ روستا خواهد رسید که شامل مناطقی است که بیشترین تعداد جمعیت در آن متمرکز هستند.

وی افزود: طبق برنامه ریزی و پیش بینی انجام شده تا سه سال آینده از ۱۹۲ روستای بخش مرکزی و خلیفان این شهرستان ۱۵۰ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

پوشش اینترنت در مهاباد به ۹۲ درصد رسید

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اهمیت افزایش پوشش اینترنتی در کشور گفت: طی ۲ ماهه گذشته پوشش اینترنتی این شهرستان از ۵۶ درصد به بیش از ۹۲ درصد رسیده که از میانگین استانی و کشوری بالاتر است.

محمودزاده افزود: پیرو پیگیری‌های صورت گرفته با وزیر ارتباطات و با تجهیز و راه اندازی ۷۲ سایت اینترنتی اپراتور همراه اول در مناطق روستایی مختلف در این شهرستان هم اکنون ضریب برخورداری اینترنت در مهاباد حدود ۱۰ درصد از میانگین کشوری نیز بالاتر است.

وی ادامه داد: هم اکنون تنها ۱۴ روستای مهاباد که بیشتر در مناطق سخت گذر بخش “خلیفان” قرار دارد به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی بدون اینترنت است که تلاش می‌کنیم برای آنها نیز طی سال جاری اینترنت برقرار و پوشش به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هم اکنون مناطق پرتردد و گردشگری شامل غار سهولان، مرکز تجاری تاناکورای مهاباد و بیمارستان نیز به اینترنت رایگان مجهز شده و هر مرکز تا شعاع ۵۰۰ متری را پوشش می‌دهد.

محمودزاده بابیان اینکه طی چند سال گذشته هیچ گونه امتیاز تلفن ثابتی در مهاباد ارایه نشده است، گفت: امسال ۹ کافوی نوری در مهاباد نصب شده که با راه اندازی آن حدود هزار شماره تلفن ثابت به مجموعه مخابراتی این شهرستان اضافه شده است.

وی بیان کرد: شماره تلفن‌های ثابت در تعاونی‌های مسکونی، شهرک صنفی، مساکن تازه تاسیس و حاشیه شهر که توسعه شهرستان را به دنبال داشته استفاده شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا و افزایش حجم خدمات اینترنتی از جمله دورکاری ادارات و آموزش از راه دور، درآمدهای اینترنتی نیز افزایش یافته و در همین راستا وزارت ارتباطات تلاش خود را برای ارتقای خدمات کنونی و رضایت مشترکان به‌کار گرفته است.

سرانه آموزشی مهاباد تا سه سال آینده از نرم استانی و کشوری بالاتر خواهد رفت

جلال محمودزاده با بیان اینکه وضعیت فضای آموزشی مهاباد هم اکنون در شرایط مطلوبی قرار ندارد، گفت: هم اکنون ۵۶ مدرسه در قالب ۱۹۰ کلاس آموزی به صورت خیرساز و مشارکتی در حال احداث است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این ۲۴۰ کلاس درس به صورتی مشارکتی و طی تفاهم نامه بین سازمان ملی زمین و مسکن و سازمان ملی مدارس در مهاباد نیز ساخته می‌شود افزود: هم اکنون سه مدرسه با ۱۲ کلاس در قالب همین تفاهم نامه در حال ساخت است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر فضای آموزشی در مهاباد حدود چهار متر مربع برای هر دانش آموز است که این میزان با اتمام طرح های در دست اجرا به پنج متر مربع افزایش یافته و از نرم کشوری و استانی هم بالاتر خواهد رفت.

وی اضافه کرد: همچنین طبق قانون جذب معلمان حق التدریسی تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۴ هزار نفر به سیستم آموزش و پرورش کشور اضافه خواهند شد که از این تعداد ۱۲۹ نفر سهمیه شهرستان مهاباد است.

وی از الحاق مدرک دوم برای معلمان نیز خبر داد و گفت: طبق این قانون که اخیرا ابلاغ شده معلمان می توانند در صورت اخذ مراتب بالاتر مدرک دوم خود  را در سابقه الحاق و از مزایای آن استفاده کنند.

راه‌اندازی پست ۱۳۲ کیلوولت در بخش خلیفان

محمودزاده با اشاره به مشکلات قطعی برق روستاهای مهاباد به ویژه بخش خلیفان هم گفت: پیرو پیگیری‌های انجام شده در خصوص حل مشکلات برق در بخش خلیفان پست ۱۳۲ کیلوولت برق با ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه در حال مکان یابی و راه اندازی است که با استقرار آن مشکلات برق منطقه برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: فرسودگی برق کشی و فاصله زیاد تیرهای برق در ارتفاعات و مناطق کوهستانی موجب شده در اثر بارش های سنگین برف احتمال پارگی سیم و قطعی برق افزایش یابد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس اظهار داشت: امسال ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اضافه شدن تیرهای برق و کوتاه کردن فاصله این تیرها در نظر گرفته شده است.

وی همچنین اضافه کرد: هزینه جابه جایی تیرهای برقی که در مسیر طرح های هادی روستایی قرار می‌گیرند به خود اداره برق محول شده است.

وی همچنین بیان کرد: امسال چهار و ۵۰۰ شعله برای روشنایی معابر روستایی خریداری شده که عملیات نصب آنها نیز هم اکنون آغاز شده است.

۱۵ کیلومتر راه دسترسی به معادن مهاباد آسفالت شد

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: ۱۵ کیلومتر جاده دسترسی به معادن از محل اعتبارات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مسیر “اوزندره” تا روستای “بیرم” به بهره برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: از طریق آسفالت مسیر یاد شده امکان وصل شدن به شهر بوکان فراهم خواهد شد و از ترافیک مسیرهای مهاباد _ سردشت و جاده سد مهاباد به ویژه در بحث گردشگری کاسته می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: با اتمام مسیر “اوزنده” به “بره جو” استفاده از این محور با توجه به موقعیت جغرافیایی و مسیر روستایی بودن امکان جذب گردشگر در این محور فراهم خواهد شد که مورد استقبال شهروندان و مسافران قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص کریدور شمالغرب کشور در حوزه مهاباد نیز گفت: هم اکنون ۱۶ کیلومتر از این طرح در قالب به اتمام رسیده و چهار کیلومتر دیگر شامل مسیر “یوسف کند” به “دریاس” نیز آماده بهره برداری شده است.

وی همچنین اظهار کرد: ۳.۷ کیلومتر مسیر “دریاس” در محور ارومیه به مهاباد نیز توسط شرکت پتروشیمی مهاباد با هزینه این شرکت با توجه به تردد کامیون‌ها در آن به صورت ۶ بانده خواهد شد.

وی همچنین از تامین اعتبار ویژه برای کمربندی مسیر “ترشکان” به “دارلک” خبر داد و گفت: هزار میلیارد ریال اعتبار به چهار بانده کردن این مسیر اختصاص یافته که از این اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال برای آزادسازی زمین های حاشیه آن در نظر گرفته شده است.

تداوم احداث بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مهاباد با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشرفت فیزیکی بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی این شهرستان به ۳۵ درصد رسیده است.

جلال محمودزاده با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال برای احداث این بیمارستان هزینه شده است، افزود: عملیات احداث بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مهاباد که به علت بیماری کرونا نزدیک به ۲ ماه متوقف شده بود، از اول اردیبهشت دوباره آغاز شده است.

وی ادامه داد: برای احداث کامل این بیمارستان ۶۰۰ میلیارد ریال و برای تجهیز آن نیز بیش از چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در ردیف بودجه سال جاری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ میلیارد ریال برای ساخت طبقه اول این بیمارستان هزینه شده است اضافه کرد: هم‌اکنون مراحل ساخت طبقه دوم این بیمارستان در دست اجراست.

محمودزاده اظهار داشت: با وجود مشکلات شیوع بیماری کرونا،  روند ساخت این بیمارستان طبق برنامه بوده و پیش‌بینی می‌شود در موعد مقرر آن که ۱۸ ماه است، تکمیل شود.

وی بیان کرد: پروژه بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مهاباد در زمینی به مساحت هشت هکتار و زیربنای ۳.۵ هکتار در ۶ طبقه در بلوار خلبان شهید خالد حیدری احداث می‌شود و شامل‌ بخش‌های زایمان، بستری عمومی، درمانگاه و بخش‌های پشتیبانی خواهد بود.

وی در خصوص احداث بیمارستان ۹۶ تختخوابی تامین اجتماعی مهاباد نیز گفت: عملیات احداث این بیمارستان نیز به پیمانکار واگذار شده و محوطه‌سازی آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بیمارستان تامین اجتماعی مهاباد جزء هشت بیمارستان تامین اجتماعی کشور بوده که در حال ساخت است، افزود: این بیمارستان نیز با اعتبار ۹۱۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر مربع احداث می‌شود.

محمودزاده با بیان اینکه بیش از ۴۵ درصد شهروندان مهابادی زیرپوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، اضافه کرد: با بهره‌برداری از این بیمارستان نیمی از جمعیت این شهرستان می‌توانند به طور رایگان از خدمات پزشکی و بهداشتی استفاده کنند.

بیمارستان فعلی مهاباد یکی از بیمارستان‌های قدیمی آذربایجان‌غربی است که هم‌اکنون با چند برابر ظرفیت خود با ۳۰۱ تخت فعال به شهروندان خدمات درمانی و پزشکی ارائه می‌کند.

اختصاص سه هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح آبرسانی به روستاهای مهاباد

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: سه هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح آبرسانی به ۱۴۱ روستای توابع این شهرستان اختصاص یافته است.

محمودزاده افزود: اعتبار مورد نظر با هماهنگی و موافقت وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای تکمیل پروژه آبرسانی به مجتمع ۱۴۱ روستایی این شهرستان و مجتمع ۹ روستایی و روستاهای “کیسلان”، “عبدالله کرده”، و “شهروز” اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، اتمام این طرح می‌تواند پایداری آبرسانی به روستاهای مهاباد را از طریق آب سد به طور کامل برطرف کند و مشکل تامین آب آشامیدنی و سالم برای شهروندان روستایی رفع شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۶ کیلومتر در قالب این طرح تاکنون لوله‌گذاری انجام شده است، اضافه کرد: عملیات آبرسانی به روستاهای این شهرستان از طریق تصفیه‌خانه قدیمی مهاباد انجام خواهد شد.

محمودزاده با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی طرح آبرسانی به ۱۴۱ روستای توابع بخش مرکزی و خلیفان این شهرستان گفت: آبرسانی به ۱۰ روستا دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: با اتمام این طرح بیش از ۹۰ درصد خانوارهای روستایی مهاباد شامل جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، تلاش دولتمردان تدبیر و امید برای رفع مشکلات در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست و کارآمدی دولت در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها با بهره برداری، افتتاح و اجرای طرح‌های گوناگون عمرانی و زیرساختی مهر تاییدی بر عملکرد دولت در کشور و بخصوص در مناطق مرزی کشور است.

با نگاهی به طرح‌ها و برنامه‌های در دست اجرا در مهاباد در سال ‌ای اخیر می‌توان دریافت که دولت تدبیر و امید توجه خاصی به ارائه خدمات و توسعه در این شهرستان دارد و در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، عمران روستایی، آموزش، راه و آب و برق و در حال حاضر نیز اینترنت گام‌های ارزشمندی در این مناطق برداشته است.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده که از این تعداد ۷۰ هزار نفر در قالب ۱۹۸ روستا در ۲ بخش خلیفان و مرکزی ساکن هستند.

 

ایرنا