سینگال های دولت بایدن درباره برجام/ واکنش ایران به درخواست مذاکره مجدد
سینگال های دولت بایدن درباره برجام/ واکنش ایران به درخواست مذاکره مجدد
"جو بایدن" رئیس‌جمهوری آمریکا هیچ‌گونه سیگنالی نشان نمی‌دهد مبنی بر اینکه خواهان بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است.

به گزارش نبض‌انرژی،کارشناسان و ناظران سیاسی معتدند در شرایط فعلی بستر مناسبی برای بازگشت ایالات متحده و ایران به مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نشده است.
کارشناسان سیاسی می‌گویند دولت بایدن درصدد بازگشت به نقطه صفر نیست به‌ویژه اینکه دولت ترامپ ضمن خروج از آن، تحریم‌های سختی را علیه دولت و ملت ایران تحمیل کرد.
دولت ترامپ سیاست فشار حداکثری را علیه ایران دنبال می‌کرد ولی به نظر می‌رسد دولت بایدن سیاست تحریم‌های هوشمندانه را در پیش می‌گیرد.
کارشناسان امور بین‌المللی نیز می‌گویند نقش‌آفرینان برجسته در سیاست خارجی آمریکا “رابرت مالی” به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و “آنتونی بلینکن” وزیر خارجه است. رابرت مالی که سیاستمداری منعطف و متمایل به همگرایی با ایران است، مایه نگرانی اسرائیلی‌ها شده است و همچنین بلینکن نیز به دنبال توافقی پایدار و قدرتمند از حیث محتوای و مضمون با ایران است.
کارشناسان بین‌الملل تأکید دارند، ایران امروز بزرگ‌ترین قدرت در منطقه خلیج‌فارس به‌شمار می‌رود واگر مذاکره‌ای انجام شود ایرانی مطالباتی فراتر از پرونده هسته‌ای خود خواهد داشت.
این کارشناسان احتمال می‌دهند که ایران و آمریکا گام‌های دوجانبه‌ای را برای همواره کردن مسیر جهت بازگشت به مذاکرات برخواهند داشت.

تعامل دولت بایدن با ایران با دولت ترامپ تفاوت‌هایی دارد
مشاور امنیت ملی آمریکا گفت بحران رو به رشد هسته‌ای ایران، در صدر اولویت‌های ما است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در تعامل با ایران، دولت بایدن با دولت ترامپ تفاوت‌هایی دارد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: روند تعامل دولت بایدن با ایران، با شیوه دولت ترامپ تفاوت دارد.
وی اعلام کرد، تعامل دولت جو بایدن با بحران رو به رشد هسته‌ای ایران، با توجه به نزدیک شدن این کشور در دستیابی به سلاح هسته ای، در صدر اولویت‌های ماست.
مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: می‌خواهیم ساز و کار‌ها برای مهار ایران را از نو بنا کنیم.
جیک سالیوان اولویت حیاتی و اولیه جو بایدن را رسیدگی به تشدید بحران هسته‌ای با ایران عنوان کرد.

امیدواری واشنگتن به محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران با انتصاب «رابرت مالی»
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره انتصاب راب‌ مالی به عنوان نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران، ابراز امیدواری کرد که وی یک بار دیگر بتواند محدودیت‌های پیشین برنامه هسته‌ای ایران را بازگرداند.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به انتصاب «راب مالی» به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اشاره کرد.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «همانطور که رئیس جمهور و وزیر خارجه گفته، اگر ایران به پایبندی کامل به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد، آمریکا نیز اقدام مشابه را انجام خواهد داد و سپس از آن به عنوان پلتفورمی برای ساختن توافقی طولانی‌تر و قدرتمند‌تر استفاده خواهد کرد که طی آن به دیگر زمینه‌های نگرانی پرداخته خواهد شد اما از آنجایی که ایران خاج از پایبندی در تعدادی از حوزه‌ها قرار دارد، ما مسیر طولانی تا این نقطه داریم و گام‌های زیادی در این روند وجود دارد که باید ارزیابی کنیم. ما به صورت تنگاتنگ با متحدان و شرکای خود و همچنین کنگره هماهنگی خواهیم کرد.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «به عنوان بخشی از این، بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) در حال ایجاد تیمی از کارشناسان با دیدگاه‌های متنوع است که رهبری این تیم بر عهده “راب مالی” به عنوان نماینده ویژه ما در امور ایران است که در مذاکرات قبلی درباره محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشته و وزیر خارجه اطمینان دارد که وی و تیمش قادر خواهند بود که یک بار دیگر این کار را انجام دهند.»

واکنش ایران به درخواست مذاکره مجدد

برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیر قابل تغییر هستند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه را به خویشتن داری و پرهیز از مواضع شتابزده و نسنجیده دعوت کرد و اظهار داشت: برجام یک توافق چندجانبه بین المللی است که توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت تایید و تثبیت شده و به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیر قابل تغییر هستند.
آقای خطیب زاده افزود: آمریکا از این توافق خارج شده و اروپا در حفظ آن ناتوان بوده است و اگر تمایلی به احیا و حفظ برجام وجود دارد راه حل آن ساده است، آمریکا به برجام بازگردد و تمامی تحریم‌های برجامی و غیر برجامی که در دوره رییس جمهور پیشین آن کشور وضع شده اند را رفع نماید.

دولت بایدن به فکر اجرای عملی رفع تحریم‌ها باشد
رئیس مجلس ایران مواضع اخیر وزیر خارجه آمریکا را در قبال ایران ناامیدکننده دانست و گفت: دولت بایدن به جای پیش شرط گذاشتن برای انجام تعهداتش؛ به فکر رفع عملی تحریم‌ها باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان اینکه اگر آمریکا اعتقادی به برجام دارد به جای شرط گذاشتن باید درعمل، پایبندی خود را به آن نشان دهد، خاطرنشان ساخت: تجربه برجام جلوی چشمان مردم ایران است؛ مردم با هوش ایران ساده اندیش نیستند که دوباره وارد بازی «اقدامات نقد در برابر وعده‌های نسیه» شوند. مثل این است که ما پول کالایی را به فروشنده داده ایم، اما کالایی تحویل نگرفتیم. چه کسی حاضر به انجام چنین معامله‌ای است؟ بنابراین دولت جدید آمریکا به جای پیش شرط گذاشتن به فکر چگونگی اجرای عملی رفع تحریم‌ها و عمل به تعهدات قانونی خود باشد.

ایران برای بار دوم در ارتباط با برجام مذاکره نخواهد کرد
“ابوالفضل عمویی” سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با روزنامه قطری «العربی الجدید»  تأکید کرد ایران برای بار دوم در ارتباط با برجام مذاکره نخواهد کرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با شرط دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات برجامی گفت:‌ «آمریکا و اروپا باید گام نخست‌ برای حفظ توافق هسته‌ای را بردارند.
عمویی افزود که ایران «تمام تعهدات وارد شده در توافق هسته‌‌ای را اجرا کرده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پانزده گزارش این پایبندی را تأیید کرده است».
وی خاطرنشان کرد که ایران «تهعدات خود را مطابق با بند 36 توافق هسته‌ای کاهش داده آن هم در واکنش به عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش پس از خروج غیرقانونی از توافق هسته‌ای و کم‌کاری اروپا در اجرای تعهدات یازده‌گانه‌اش».
عمویی همچنین اظهار داشت که موضع اروپا پس از خروج واشنگتن از توافق «برای ایران ناامیدکننده بود» و «چنانچه غرب بخواهد توافق هسته‌ای پیشین را حفظ کند بایست ابتدا به شکل مؤثری تعهدات خود را اجرا کند».
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد که خواسته‌های ایران تنها محدود به بازگشت طرف آمریکایی و اروپایی به برجام نیست «بلکه بایست به خاطر خسارت‌هایی که در نتیجه بدعهدی آمریکا و اروپا در قبال تعهدات به ایران وارد شده، خسارت پرداخت شود».
ابوالفضل عمویی در ادامه اظهاراتش همچنین تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران بار دیگر درباره توافق هسته‌ای مذاکره نخواهد کرد. ما تمایلی به مذاکرات دوجانبه با آمریکا نداریم به علت سوابق منفی این کشور در این خصوص و به آنها بی‌اعتماد هستیم».
عمویی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «دولت “بایدن” به علت مشکلات سیاسی، بحران اقتصادی در پی ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از حمله به کنگره ضعیف‌تر از دولت “ترامپ” است».
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ارتباط با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در مجلس گفت: «مجلس شورای اسلامی اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها را به طور کامل و به صورت جدی دنبال می‌کند».
ابوالفضل عمویی همچنین درباره تهدید اخیر رژیم صهیونیستی درباره حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: «واشنگتن بیش از ایران با این تهدیدات خطاب قرار گرفته بود» و علت «نگرانی رژیم صهیونیستی از این روست که ممکن است جایگاه خود را در دولت بایدن از دست بدهد».
عمویی افزود: «صهیونیست‌ها از دولت ترامپ به بدترین شکل سوءاستفاده کردند و امروز می‌خواهند با این سر و صداها امتیازات ویژه را در دوره بایدن نیز حفظ کنند؛ امتیازاتی که در دوره ترامپ بدان دست یافتند».
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهاراتش تأکید کرد: «رژیم صهیونیستی خیلی بهتر از دیگران از قدرت دفاعی ایران آگاه است و می‌داند که اگر خطایی مرتکب شود با پاسخی قوی و کوبنده مواجه خواهد شد. آنها نقاط ضعف بسیاری دارند».

قبلا با تیم بایدن مذاکره کردیم؛ مذاکره مجدد معنا ندارد
امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در سطح نظام با طرف مقابل مذاکره کرده و به توافق رسیدیم و حالا باید توافق عملیاتی شود، گفت: اتفاقا مذاکره با بخشی از تیم آقای بایدن و در دوره ای که خود او در مذاکرات نقش داشت، انجام شده؛ پس اساسا مذاکره مجدد معنا ندارد.
در رفتار استکباری آمریکا که می خواهند همه چیز را خودشان تعیین کنند و فقط منافع خودشان را می بینند، چندان تفاوتی بین آمریکا جمهوری خواه و دموکرات ایجاد نمی کند.
برای ما ملاک تغییر رفتار آمریکایی هاست؛ ترجمان تغییر رفتار آمریکا مشخص است از موضوع لغو تحریم ها گرفته تا بسیاری از مداخلاتی که از گذشته در ایران داشتند و دوست دارند همچنان داشته باشند.
*گشایش های احتمالی در دولت بایدن برای ایجاد دودستگی در ایران است
اگر هیچ رد پایی از این رفتارها نباشد و بالعکس جبران مافات کنند آن وقت تازه به مرحله ای رسیدیم که آمریکا وارد فاز تغییر رفتار شده و می شود فکر کرد که آیا آمریکای بایدن با آمریکا ترامپ تفاوت دارد یا نه؟ آیا آمریکا جمهوی خواه با آمریکا دموکرات تفاوت دارد یا نه؟
به نظر تا الان حداکثر در بهترین و خوش بینانه ترین حالت دریچه های کوچکی باز خواهد شد، آمریکایی ها برای ایجاد دو دستگی در داخل کشور ایجاد خواهند کرد، وحدت ملی ما را هدف قرار خواهند داد و تلاش می کنند اقتصاد و امنیت کشور را هدف قرار دهند؛ تلاش می کنند ریشه ایران و ایرانی را با این اقتداری که در منطقه غرب آسیا دارد بزنند.
خودشان از این سیاست حتی در دوران دموکرات ها با ادبیات زدن سر مار یاد کردند؛ سیاستی که دنبال می کنند فقط سیاست تضعیف نظام و اعمال فشار روی مردم و تحریم های حداکثری نیست بلکه سیاستی است که می گویند سر ایران را باید بزنیم، ایران باید به سمت تجزیه برود تا این اقتدار و شرایط برآمده در منطقه را شاهد نباشیم.
ما دیپلمات هستیم و به ما یاد دادند که همیشه باید خوش بین باشیم و خوش بینانه حرف بزنیم و منفی صحبت نکنیم، باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا تغییر رفتار ملموس، تاثیرگذار و عملی را از آمریکایی ها شاهد خواهیم بود در دوران حاکمیت دموکرات ها یا نه .
البته من با اینکه دیپلمات هستم به این مسئله خوش بین نیستم چرا که نقض برجام از زمان شخص آقای باراک اوباما شروع شد.
به نظر پیش بینی هایی در این بین وجود دارد و گفته می شود ممکن است ما دوباره در یک تله مذاکراتی با آمریکا گرفتار شویم، به دلیل آنکه دولت نشان داده تمایل جدی دارد که با آمریکایی ها سر میز مذاکره بنشیند چقدر احتمال می دهید ما دوباره در تله مذاکره بیفتیم؟
در این چهارسال ترامپ التماس می کرد برای مذاکره و حتی یکی از اهرم های تبلیغاتی اش در کارناوال های انتخاباتی این بود که اگر من برنده بشوم ایرانی ها ظرف چند ثانیه به من زنگ می زنند و با من سر میز مذاکره می نشینند.
دموکرات ها هم به دنبال این هستند که حتما از ابزار مذاکرات استفاده کنند آنها وقتی از مذاکره صحبت می کنند عزمشان برای مذاکره مجدد بر سر مباحث هسته ای، مسائل منطقه ای و مباحث موشکی است یعنی طیف وسیعی را در بر می گیرد زیرا اشتهای زیادی دارند.
طبیعتا در ایران هم افراد و جریاناتی وجود دارند که مذاکره با آمریکا را یک گام و یک راه حل می دانند.
ابزار یک دیپلمات گفت و گو و مذاکره است اما وقتی به عنوان نظام حرف می زنیم در سطح نظام ما مذاکره کردیم، مذاکره به توافق منجر شده است و الان باید عملیاتی شود.
اتفاقا مذاکره با بخشی از تیم آقای بایدن و در دوره ای که خود این آقا در مذاکرات نقش داشته است انجام شده؛ پس اساسا صحبت کردن از مذاکره مجدد معنا ندارد.
*مذاکره دوباره فقط برای معطل کردن ایران است/ آمریکا باید همان توافق قبلی را اجرا کند
شما اگر مذاکره قبلی را قبول دارید اگر سندی که از آن مذاکره حاصل شده و بیش از صد و چند صفحه است را قبول دارید پس همان را اجرا کنید اصلا مذاکره کردن در این موضوع و در این مقطع به نظرم عین معطل کردن و گرفتار کردن ایران در تله ای است که برای آمریکایی ها بسیار مطلوب خواهد بود و می توانند حتی شرایط جدید را به ما تحمیل کنند اما برای ما جز اتلاف وقت و بالا بردن سطح انتظارات و جز اینکه در بهترین حالت پنج سال بعد در همین نقطه باشیم چیز دیگری ندارد از این رو خرد انسانی این را ایجاب نمی کند دوباره به این راه وارد شویم.
اصل مذاکره در عرصه دیپلماسی یک معنی دارد اما مذاکره در این موضوع و درمورد برجام بعد از گذشت این تاریخ پر فراز و نشیب 6 سال گذشته و بی تعهدی آمریکایی ها و نقض تعهدات اروپایی ها اتلاف وقت خواهد بود ما باید محکم و با صدای واحد بگوییم که مذاکره لازم انجام شده، کفایت مذاکره اعلام شده و سند آن هم امضا شده است این گوی و این میدان اگر مرد عمل هستید آن را اجرا کنید.

 

خبرگزاری آریا