تحلیلگر اسرائیلی:حمله نتانیاهو به توافق هسته ای مفتضحانه شکست خورد/ اسرائیل یارای برخورد نظامی با برنامه هسته ای ایران را ندارد
تحلیلگر اسرائیلی:حمله نتانیاهو به توافق هسته ای مفتضحانه شکست خورد/ اسرائیل یارای برخورد نظامی با برنامه هسته ای ایران را ندارد
نویسنده و تحلیلگر سرشناس اسرائیلی با تردید در توانایی رژیم اشغالگر اسرائیل برای برخورد نظامی با برنامه هسته ای ایران تاکید کرد: حمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به توافق هسته ای مفتضحانه شکست خورده است.

به گزارش نبض‌انرژی،  «ناحوم برنیاع» تحلیلگر سیاسی اسرائیلی در مقاله ای که در روزنامه یدیعوت آحارنوت منتشر کرده، آورد: «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل چند سال از عمر خود را صرف تحصیل در بهترین دانشگاههای آمریکا کرد و به خوبی از سیاست آمریکا اطلاع دارد اما چیز عجیب و غریب و غیرقابل قبولی که هست، تصمیمش برای حمله به قصد آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران است.

وی بیان کرد: چنین سخنانی از زبان یک فرد اشتباه و در زمانی اشتباه گفته شده است و در بهترین حالت، کوخاوی پیامدهای سخنانش روی روابط اسرائیل با دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن را درک نکرده است.

تحلیلگر اسرائیلی با اشاره به اینکه بایدن که تنها ۹روز است وارد کاخ سفید شده، اما همین مدت کوناه را صرف تعیین مقامات ارشد دولتش کرده، و مقامات ارشد دولت سابق را برکنار، و بخش بزرگی از تصمیمات ترامپ را حذف کرده است، نوشت: روسای جمهور آمریکا در گذشته، با احترام نسبت به تصمیمات پیشینیان خود  رفتار می کردند حتی اگر از حزب مخالف بود اما ترامپ این سنتها را زیرپا گذاشت و تصمیمات اوباما را فقط به این دلیل که تصمیم اوباما بود، لغو کردو اکنون بایدن همان روال را در پیش گرفته و به انتظارات همکارانش در حزب دموکرات پاسخ مثبت می دهد . بنابراین نفرت نسبت به ترامپ و میراثش، موضوعی است که آنها را بهم پیوند می دهد.

وی با اشاره به اینکه بایدن حتی قبل از انتخابات اعلام کرد که آمریکا را به توافق هسته ای با ایران باز می گرداند و وزیر خارجه او نیز همین راه او را دنبال کرده است زیرا پیشرفت در طرح هسته ای آنها را نگران می کنند و در تلاش هستند تا آن را متوقف کنند و متعقدند که به نفع امنیت اسرائیل کار می کنند، در ادامه مدعی شد: هجوم بنیامین نتانیاهو به توافق هسته ای به سختی شکست خورده است و تحریم های ترامپ، ایران را به سمت فروپاشی سوق نداد و در پایان چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، ایران به بمب هسته ای نزدیک شده است،.

برنیاع در ادامه آورد: نتانیاهو اکنون با رئیس جمهوری روبروست که از تجارب گذشته درس گرفته است. بایک دولت منسجم، مصمم و با اکثریت دموکرات کنگره روبروست. او نمی تواند کاخ سفید را اداره کند و یا به آن پشت پا بزند. گزینه های او به طرز عجیبی مسخره است.

تحلیلگر اسرائیلی در ادامه با اشاره به اینکه کوخاوی اکنون گزینه نظامی را به میز بازگردانده است، افزود:آیا گزینه ای نظامی برای اسرائیل وجود دارد؟ قطعا اینطور نیست. آیا نتانیاهو قدرت تصمیم گیری در مورد یک عملیات نظامی را دارد؟ تجربه گذشته می گوید:نه. آیا اسرائیل می تواند به توافقی حمله کند که شش کشور از مهمترین کشورهای جهان آن را امضا کرده اند؟ نه! منطقی نیست. قطعا چنین کاری همانند سابق، پیروزی سیاسی ایران و بحران اعتماد با واشنگتن را به همراه خواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه به هر حال، وقتی نخست ویر، وزیر جنگ و وزیر خارجه هستند، ایستادن در مقابل دولت بایدن جزو اختیارات رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیست، عنوان کرد: رئیس باهوش ستاد ارتش باید حد خود را بداند و اگر آن را فرموش کرده، به یاد آورد و حمام آب سردی که کوخاوی این هفته از هر طرف گرفت، یادآوری مناسبی است.

 

شفقنا