مشترکان برق شیراز با نصب پانل خورشیدی از محیط زیست حفاظت کنند
مشترکان برق شیراز با نصب پانل خورشیدی از محیط زیست حفاظت کنند
مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز گفت:مشترکان می‌توانند با نصب سامانه خورشیدی در قالب برق امید، علاوه بر کاهش هزینه‌های برق در قبوض خود متناسب با پله‌های مختلف تعرفه، در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی برای صیانت از منابع انرژی برای نسل‌های آینده سهیم باشند.

به گزارش نبض‌انرژی،مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز گفت:مشترکان می‌توانند با نصب سامانه خورشیدی در قالب برق امید، علاوه بر کاهش هزینه‌های برق در قبوض خود متناسب با پله‌های مختلف تعرفه، در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی برای صیانت از منابع انرژی برای نسل‌های آینده سهیم باشند.

جلال زراعت پیشه شنبه با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک اقدامی با هدف سپردن کار مردم به مردم است افزود: توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک، نشان دهنده توجه  به اهمیت اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی و سپردن کار مردم به مردم محسوب می‌شود.

زراعت پیشه ، اقدامات شاخص در زمینه ایجاد و توسعه نیروگاه های مقاس کوچک در حوزه برق شیراز را تشریح کرد و گفت:توسعه این نیروگاه‌ها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، انجام شده  است، طی سالهای گذشته هفت واحد نیروگاهی گازی در محدوده تحت مدیریت این شرکت ایجاد شده است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز  ظرفیت نامی نیروگاه های گازی ایجاد شده را حدود ۳۰ مگاوات اعلام و اضافه کرد: امیدوار هستیم که حداقل ۲ واحد نیروگاهی دیگر نیز با ظرفیت نامی ۱۰ مگاوات ظرف مدت یک ماه آینده آماده بهره برداری شود.

او با بیان اینکه نیروگاه های ذکرشده با مشارکت سرمایه گذار و برای رفع نیازهای موجود در شهرک ها و نواحی صنعتی ایجاد شده است، گفت: محل اجرای نیروگاه‌های مقیاس کوچک عمدتا در مناطق صنعتی و مراکز پر مصرف، در نظر گرفته می شود تا میزان قابلیت اطمینان شبکه ارتقا یابد.

زراعت پیشه گفت: ایجاد این نیروگاه ها با هدف تولید همزمان برق و حرارت است، به این معنا که علاوه بر تولید برق، امکان استفاده از حرارت اتلافی حاصل از فرآیند تولید انرژی هم به شکلی فراهم خواهد شد. این موضوع زمینه افزایش بازدهی انرژی نیروگاه و ارتقا بهره وری را امکان پذیر می کند.

او  اضافه رد: این قبیل نیروگاه ها نقش موثری در تامین برق مطمئن و پایدار برای مشترکان مختلف خصوصا بخش صنعت، دارد و از طرفی موجب اصلاح ولتاژ شبکه، کاهش تلفات بخش توزیع، اجرای اصول پدافند غیرعامل، اشتغالزایی و کاهش گازهای گلخانه ای خواهد شد.

زراعت پیشه گفت: وزارت نیرو، ساز و کاری را با هدف ترغیب مشارکت مشترکان پرمصرف خانگی برای اجرای طرح سامانه خورشیدی کوچک مقیاس، در قالب برق امید، برنامه ریزی کرده است .مطابق مصوبه هیئت  وزیران درخصوص برق امید مشترکین خانگی درقالب سه دسته ، کم مصرف ،خوش مصرف و پرمصرف دسته بندی می‌شوند و مشترکین کم مصرف مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند شد.

او ادامه داد: براساس این ساز و کار، خانوارهای پرمصرف برای اصلاح الگوی مصرف ومدیریت مصرف میتوانند نسبت به احداث سامانه خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ تا ۷۰۰ وات، با حمایت دولت اقدام کنند تا با تامین قسمتی از برق مورد نیاز خود از این طریق بتوانند از مزایای برق امید بهره مند شوند.

نیروگاه‌های کوچک حافظ محیط زیست 

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شیراز  نیز مولدهای مقیاس کوچک را راهکاری برای تامین برق مورد نیاز مشترکان با رعایت اصول محیط زیستی دانست.

علیرضا خواجه با بیان اینکه، توسعه نیروگاه های مقیاس کوچک از سیاست های وزارت نیرو است، گفت: یکی از سیاستهای مد نظر وزارت نیرو، فراهم کردن امکانات برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه ایجاد و توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر است.

او،منظور از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را نیروگاه‌های خورشیدی، بادی، آبی و بیوگاز بیان کرد و گفت: در این زمینه هم شیراز به نوعی پیشتاز کشور محسوب می شود و از سالها قبل با همکاری شهرداری، نخستین نیروگاه بیوگاز کشور با ظرفیت یک مگاوات را در سایت دفع زباله برمشور، ایجاد و راه اندازی کرد.

خواجه گفت: علاوه بر نیروگاه بیوگاز، یک واحد نیروگاه بادی با ظرفیت ۶۶۰  کیلووات و چندین نیروگاه خورشیدی در مقیاس زیر ۷ مگاوات با مشارکت بخش خصوصی احداث و راه اندازی شده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: نیروگاه‌های ایجاد شده در نقاطی مستقر است که بتواند نقش موثری بر روند تامین برق مطمئن و پایدار ایفا کند و علاوه بر کمک به ارتقا کیفیت تامین برق، کاهش تلفات توزیع و منافع سرمایه گذار را نیز به دنبال داشته باشد.

خواجه با یادآوری اینکه برق تولیدی نیروگاه‌های مقیاس کوچک براساس دستورالعمل‌های وزارت نیرو، به صورت تضمینی خریداری می‌شود، گفت: مشترکان برق می‌توانند تا سقف ۱۰۰ کیلووات، در صورت احراز شرایط، نیروگاه خورشیدی نصب کنند.

او گفت: با هدف تسهیل روند در ایجاد نیروگاه های خورشیدی، این امکان فراهم است که متقاضیان، از طریق مراجعه به درگاه های الکترونیکی پیش بینی شده، درخواست خود را ارائه دهند.

خواجه با اشاره به اینکه مسیر ارائه درخواست غیرحضوری از طریق سامانه مهرسان ، روی سایت شرکت توزیع نیروی برق شیراز به نشانی www.shirazedc.co.ir مشخص شده است، گفت: بالغ بر ۲۰۰ نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۱۶۰۰ کیلووات تاکنون در محدوده تحت مدیریت این شرکت، به بهره برداری رسیده است.

او ادامه داد: بالغ بر ۱۲۰ نیروگاه برق خورشیدی نیز در مراحل پایانی احداث و بهره برداری قرار دارد و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک، این نیروگاه ها وارد مدار شود.

خواجه ضمن یادآوری اینکه برق تولیدی در این نیروگاهها نیز به شکل تضمینی خریداری خواهد شد، گفت: یکی از اقدامات شاخص که با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) اجرا شد، حمایت از مددجویان این نهاد برای ایجاد نیروگاههای برق خورشیدی با هدف درآمدزایی و خودکفایی این افراد بوده است.

او با بیان اینکه طرح یاد شده با عنوان “برکت آفتاب” اجرایی شده است، گفت: متقاضیان در این طرح با دریافت تسهیلات بانکی امکان احداث نیروگاه خورشیدی را روی پشت بام منازل خود پیدا کرده و به یک درآمد پایدار نیز دست یابند.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شیراز اضافه کرد: با توجه به تاثیرگذاری نیروگاه های تولید پراکنده، بر کاهش گازهای گلخانه ای، تلفات بخش توزیع، اصلاح ولتاژ شبکه و اجرای دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل، ایجاد و بهبود اشتغال این شرکت از سرمایه گذاران در ایجاد و توسعه چنین نیروگاه‌هایی استقبال می‌کند.

ایرنا