قطعی گاز چه تاثیری بر فعالیت پتروشیمی‌ها داشت؟
قطعی گاز چه تاثیری بر فعالیت پتروشیمی‌ها داشت؟
طی هفته‌های اخیر و همزمان با افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، گاز برخی از صنایع به اجبار قطع شد.

به گزارش نبض‌انرژی،طی هفته‌های اخیر و همزمان با افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، گاز برخی از صنایع به اجبار قطع شد.

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت و گو با اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: این روز‌ها که هوا سرد شده، گاز برخی از واحد‌های پتروشیمی را کم کرده اند که منجر به اُفت تولید شده است.

او افزود: امیدواریم با مدیریت وزارت نفت و شرکت گاز، خوراک واحد‌های پتروشیمی را قطع نکنند، چون این مسئله به صادرات لطمه میزند؛ سال گذشته نیز این اتفاق رخ داد و حدود ۳۰۰ میلیون دلار از صادرات کم شد آن هم فقط به خاطر این که گاز قطع شده بود.

آیا قطعی گاز عامل انفجار پتروشیمی خراسان بود؟

هفته گذشته بود که خبر انفجار در پتروشیمی خراسان مستقر در بجنورد، در فضای مجازی دست به دست شد.

حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انفجار پتروشیمی خراسان توضیح داد: انفجار پتروشیمی خراسان نیاز به تحلیل دارد و بعید است که قطعی گاز عامل انفجار باشد. درباره ورود ناگهانی گاز نیز، به هر حال تاسیسات پیشگیرانه وجود دارد، بنابراین بعید است که این انفجار به دلیل قطعی گاز و ورود ناگهانی آن باشد.

او درباره تعداد موارد مشمول جریمه یا قطع گاز به دلیل مصرف زیاد، گفت: در بحث پرمصرف ها، قطع گاز را بیشتر برای ادارات دولتی داریم. طی هفته گذشته به صورت روزانه تعداد زیادی از ادارات و ساختمان‌های دولتی بازرسی شده اند و اخطار‌های لازم صادر شده است؛ در مواردی هم که اخطار‌ها تاثیرگذار نبوده، گاز ادارات پر مصرف را قطع کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور درباره اسامی دستگاه‌های دولتی پرمصرف، اظهار کرد: این بازدید‌ها شامل حال تمام دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی شده و حتی در برخی موارد به سراغ ساختمان‌های خود شرکت ملی گاز و وزارت نفت نیز رفته ایم و اگر گاز را در ساعاتی که نباید، مصرف می‌کردند، بدون تعارف برخورد کردیم و گازشان قطع شده است.

این اظهار نظر مدیرعامل شرکت ملی گاز در صورتی اتفاق افتاد که پس از وقوع انفجار مذکور، بنابر اعلام جواد نظری، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی، علت بروز این حادثه یخ زدگی تجهیزات بود، زیرا این مخازن با توجه به قطعی گاز از کار افتاد و زمانی که برای از سرگیری تولید در حال آماده سازی بود، به علت یخ زدگی، دچار انفجار شد!

از این مباحث که بگذریم، مهمترین کار برای جلوگیری از قطعی گاز و آسیب‌های مالی برای صنایع این است که قوانین مربوط به بهینه سازی مصرف سوخت با سرعت هرچه بالاتری اجرا شوند.

ذهنیت نادرست مردم از ذخایر گازی، عامل رکورد شکنی مصرف در بخش خانگی

محمدرضا صدیقی، عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران در اولین نشست از ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو درباره بهینه سازی مصرف گاز اظهار کرد: بر اساس مطالعات و کار‌های پژوهشی انجام شده، ۲۲ راهکار برای صرفه جویی در مصرف گاز خانگی به دست آمده که متولی آن وزارت راه و شهرسازی است. اگر از این ۲۲ مورد، تنها ۸ مورد آن با استفاده از قوانین موجود اجرایی شود، صرفه جویی زیادی خواهد شد آن هم در شرایطی که دو روز گذشته، مصرف گاز در این بخش به ۶۶۰ میلیون مترمکعب رسید و این یک رکورد در مصرف گاز محسوب می‌شود.

او تاکید کرد: آن قدر بیان کردیم که ما بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را داریم، این ذهنیت غلط را برای مردم ایجاد کرده ایم که یک منبع تمام نشدنی وجود دارد و نیازی نیست که خیلی به خودمان سختی بدهیم.

شرکت گاز از دانش بنیان‌ها برای کمک به بهینه سازی مصرف حمایت کند

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در بهینه سازی مصرف سوخت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در تمام طول سال به سراغ شرکت ملی گاز می‌رویم و درخواست می‌کنیم که از ما حمایت کنند تا بتوانیم فعالیت کنیم، اما کاری انجام نمی‌دهند.

او افزود: دست روی دست می‌گذارند و از شرکت‌هایی مثل ما حمایت نمی‌کنند، اما وقتی به زمستان می‌رسیم مدام به مردم می‌گویند که صرفه جویی کنید در حالی که یکی از ابزار‌های صرفه جویی، حمایت از راهکار‌هایی است که دانش بنیان‌ها ارائه می‌دهند.

گفتنی است؛ قطعی گاز صنایع در حالی اتفاق افتاد که بر اساس ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار، دولت مکلف است خسارت‌های ناشی از این مسئله را به صاحبان آن‌ها پرداخت کند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان