عده‌ای ۴۰ سال است نمی‌گذارند تولید نفت از ۴ میلیون بشکه بالاتر برود
عده‌ای ۴۰ سال است نمی‌گذارند تولید نفت از ۴ میلیون بشکه بالاتر برود
وزیر نفت اظهار داشت: عده‌ای ۴۰ سال است تلاش کرده‌اند نگذارند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه بالاتر رود که الحمدالله موفق بوده‌اند

نبض انرژی ، بیژن نامدار زنگنه در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو با اشاره به اینکه عده‌ای ۴۰ سال است تلاش کرده‌اند نگذارند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه بالاتر رود که الحمدالله موفق بوده‌اند، اظهار داشت: واقعاً هم زحمت کشیدند؛ با مجلس و دستگاه‌های زیادی کار کردند و سعی کردند افراد زیادی را از هستی ساقط کنند تا نگذارند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه در روز بالاتر برود.

وی ادامه داد: من روزگاری را می‌بینم که تولید نفت ممنوع شود و بگویند هر تولیدکننده‌ای یک حدی برای ظرفیت تولید دارد در غیر این صورت مراوداتتان با دنیا مختل می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ما در شرایط شیوع کرونا و از همان ایتدای اسفند سال گذشته کار تولید و بهره وری را با رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دادیم، گفت: در روزهای ابتدایی کرونا چند روزی طرح ها متوقف شد اما با تدوین پروتکل های سختگیرانه بهره وری و تولید را تداوم بخشیدیم.

وی با بیان اینکه این آخرین کنگره نفت و نیرو است که بنده بعنوان وزیر حضور دارم، خاطرنشان کرد: این کنگره بدون یک ریال کمک دولتی زنده است، بسیاری تلاش کردند که آن را نابود کنند اما این اتفاق نیفتاد و کنگره به کار خود ادامه داد.

وی با بیان اینکه ما در سه سال اخیر ظرفیت‌های بزرگی برای تجارت نفت و فرآورده ایجاد کردیم که بعد از تحریم هم از آنها استفاده می‌کنیم گفت: جزء اهداف من این بود که در بازرگاین نفت در جهان نقش داشته باشیم اما هر چه تلاش کردم از آ‌ن تجلوگیری می‌شد.

وی افزود: در زمان تحریم به ما اجازه ریسک داده شد و ظرفیت خوبی هم ایجاد شد راه‌های زیادی را یاد گرفتیم که با توان امروز ما با سال‌های قبل از 96 و 97 قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی برای ساخت داخل تجهیزات در کشور ایجاد شده است گفت: جز چند کالا تمامی تجهیزات را خودمان می‌توانیم بسازیم در حال حاضر 80 درصد ظرفیت ارزشی در حال ساخت است فقط در ساخت لوله‌های بدون درز تکمیل نشده که ظرفیت برای آن باید تکمیل شود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم جوینت شدن دانشگاه‌ها با مشاورین نفت یادآور شد: از این مسیر می‌توانیم قدرت طراحی پایه داشته باشیم فعلا در حال کپی برخی تجهیزات هستیم که البته تکنولوژی پایین‌تری دارند اما تاکنون معطل تجهیز نمانده‌ایم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با همکاری دانشگاه‌ها در بالادست به دنبال افزایش ضریب بازیافت تولید از میادین نفتی و گازی هستیم یادآور شد: برای این هدف هم باید خودمان کار کنیم و هم از دانش فنی بین المللی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه از سال 77 پیشنهاد ایجاد صندوق توسعه در نفت را ارائه کردم گفت: پول‌های نفت باید در این صندوق سرمایه‌گذاری شود و هم تولید نفت را بالا ببریم.

زنگنه با بیان اینکه طی سال‌های تحریم با قیمت سنگین و زجر فروان نگذاشتیم توسعه متوقف شود گفت: ما همواره به دنبال این بودیم که شرکت‌های E&P را راه بیاندازیم اما عده‌ای بودند که می‌گفتند E&Pها گرگ زاده‌ هستند و اینها همان‌ها بوند که حتی نمی‌دانند مدیریت پروژه چه است فقط اسم استاد را یدک می‌کشند و در مورد همه چیز اظهار نظر می‌کنند.

وی تاکید کرد:‌ باید تولید کشور بالا برود و در این مسیر باید از شرکت‌های E&P داخلی استفاده شود.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه اکنون تولید گاز از هزار میلیون متر مکعب عبور کرده افزود: اما میزان مصرف از تولید جلوتر است در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان مصرف 15 درصد و کل کشور 12 درصد افزایش یافته است. قطعا هیچ شرکتی نمی‌تواند پاسخگوی این میزان رشد مصرف باشد. این افزایش مصرف در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی یک و نیم درصد است. یعنی یک جای کار مشکل دارد.

وی با بیان اینکه راه حل مشکل انرژی طرف تقاضا است، گفت:‌ باری حل این موضوع بهینه سازی مصرف انرژی و ماده 12 قانون رفع موانع تولید مطرح شد که دولت و مجلس باهم آن را نابود کردند. یارانه‌ها باعث شد عملا بهینه‌سازی منتفی شود. طی هشت سال گذشته یارانه‌ها ضربات جبران ناپذیری به شرکت‌های انرژی وارد کردند در قانون بودجه سال آینده همه همین روال ادامه دارد.

وی گفت: اکنون همه شرکت‌ها پای یارانه قربانی می‌شوند.

وی با اشاره به توسعه گازرسانی در کشور نیز گفت: کار عظیمی انجام شده و 95 درصد جمعیت ایران تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وزیر نفت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پالایش گفت:‌ ما برای اولین بار مازاد تولید بنزین گازوئیل نفتا ال پی جی و مازوت داریم ضمن اینکه به لحاظ کیفیت نیز محصولات ارتقا پیدا کرده‌اند.

وی به وضعیت رشد حوزه پتروشیمی نیز اشاره و تصریح کرد: تمامی خوراک لازم برای مجتمع‌های پتروشیمی تخصیص داده شده و طرح‌ها در حال اجرا هستند. امسال 17 میلیون تن به میزان تولید اضافه می‌شود سال آینده 25 میلیون تن افزایش تولید خواهیم داشت که ظرفیت تولید به 25 میلیارد دلار خواهد رسید و تا سال 1404 ظرفیت به 33 میلیارد دلار می‌رسد. همچنین سه مگاپروژه تعریف شده که در سال 1406 وارد مدار می‌شود.

زنگنه یادآور شد: طرح‌های پیشران نیز در زنجیره پتروشیمی در حوزه‌های متانول پروپیلن بنزن تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه صادرات گاز به لحاظ اهمیت امنیتی و راهبردی بسیار برای کشور مهم است گفت: کسانی که نسبت به خام فروشی نفت انتقاد دارند باید پاسخ دهند که آیا صادرات گاز خام فروشی است یا خیر اگر صادرات نفت خام فروشی است چرا صادرات گاز اوجب واجبات است. ما به جای صادرات گاز را در داخل مصرف می‌کنیم. آیا این اشکال دارد اکنون که گاز به مصرف خوراک پتروشیمی و صنایع می‌رسد چه اشکالی دارد.

وی تاکید کرد:‌ قطعا این مقوله صادرات و یا مصرف داخل مطلق نیست هر دو باید انجام شود. صادرات گاز به لحاظ امنیتی و استراتژیکی و راهبردی اهمیت دارد اما در داخل نیز باید نیازها را پوشش دهد.

وزیر نفت با اشاره به جمع آ‌وری گازهای فلر نیز گفت: وقتی تولید نفت چهار میلیون بشکه در رزو باشد 30 میلیون متر مکعب فلر داریم که تا سال 1404 ، 95 درصد آنها جمع آوری شده و تبدیل به خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود و این کار مهمی است که بعد از 110 سال فلر خواهیم داشت بخشی از این پروژه در دولت کنونی و مابقی در دولت بعدی به اجرا خواهد رسید.

با اشاره به پروژه گوره جاسک خاطرنشان کرد: برای اولین بار از دریای عمان نفت صادر خواهیم کرد خط لوله جاسک تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با تایکد بر توسعه توان ملی از طریق شرکت‌های دانش بنیان گفت:‌ توجه به این ظرفیت بسیار مهم است بنابراین ما پارک فناوری ریل را برای تحقق این موضوع احداث کردیم تا واحدهای استارت‌آپی بتوانند مستقر شوند از دانشگاه‌ها هم در این مسیر حمایت می‌کنیم.

وی افزود: صندوق پژوهش فناوری احداث کردیم که 12 برابر سرمایه اولیه یعنی تا 1200 میلیارد تومان بازگشت سرمایه خواهد داشت.

وی همچنین ایجاد مرجع صدور گواهی کیفیت تجهیزات در کشور را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از مجوز استاندارد ای پی آی آمریکایی را نداریم بن ابراین خودمان با هماهنگی سازمان استاندارد هولوگرا م ای پی آی ایرانی را با کمک انجمن نفت راه‌آندازی کردیم.

زنگنه با بیان اینکه روابط مالی دولت و شرکت نفت یکی از مهمترین مباحثی است که مطرح شده افزود: بدون تنظیم آن صنعت نفت رشد نمی‌کند و نه دولت می‌تواند به جایگاه خود دست یابد ساختار بخش انرژی ما مشکل دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارتخانه‌های نفت و نیرو باید یکپارچه و تحت عنوان وزارت انرژی باشند گفت: امیدواریم با اقدامات انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم یک وزارتخانه در حوزه انرژی داشته باشیم که بالطبع به نفع برق و گاز و انرژی هم در داخل و هم در حوزه صادرات است.

وی با بیان اینکه عده‌ای همواره تلاش کردند که نگذارند ما به تولید بیش از شش میلیون بشکه نفت برسیم افزود: در مورد تولید گاز هم به همین شکل مانع‌تراشی می‌کردند اما ما توانستیم رقم تولید را به یک میلیون و 30 هزار متر مکعب برسانیم. در پتروشیمی هم اقدا مات بزرگی یانجام شده که کسی تصور آن را نمی‌کرد.

ایلنا